Návštěvy firmy Moreau Agri, s. r. o., jsme využili k získání podkladů pro rubriku servis. Novým zázemím v areálu v Huštěnovicích nás provedl a se systémem poskytování servisu seznámil generální ředitel Ing. Květoslav Třetina.
Jak jsme již uvedli, zastupuje Moreau Agri více než deset výrobců zemědělské techniky. Pro upřesnění to jsou: Moreau, Manitou, Sulky, Monosem, Grégoire Besson, Brimont, Storti, Religieux, Blanchard, rotační brány Kuhn a loni nově traktory Landini.
Z tohoto výčtu je zřejmé, že musíte disponovat velkým skladovým a servisním zázemím. Můžete je čtenářům přiblížit?
Jako u každé firmy, tak i u nás je pochopitelně servis základem. I to bylo jedním z důvodů, proč jsme vybudovali nový areál v Huštěnovicích, do něhož jsme se zcela přesunuli během roku 2001. Na jednom místě se teď nachází prodejní i servisní část organizace, včetně dílen, skladu náhradních dílů, prostranství pro stroje a administrativního zázemí. Součástí areálu je i celní sklad pro importované stroje.
Naše firma působí kromě Huštěnovic po celém území České republiky. Svá střediska máme ve Znojmě, Opavě, Novém městě na Moravě, Chocni, Mladé Boleslavi, Plzni a Jindřichově Hradci. Ve všech těchto střediscích máme samozřejmě kromě prodejního i servisní zázemí se sklady náhradních dílů a dílnami. Mimo tato střediska s vlastními zaměstnanci disponujeme, resp. každé středisko, několika smluvními partnery, kteří jsou oprávněni poskytovat na daných území servis. Díky tomu můžeme zemědělcům pomoci na jakémkoli místě naší republiky.
Další oblastí, kterou pokrýváme naší činností, je Slovensko. Tam působí včetně centrály v Bučanech sedm středisek.
Zastupujete mnoho značek. Jsou podle členěni i pracovníci servisu?
Přímo zde v Huštěnovicích pracuje několik garančních techniků. To jsou specialisté, kteří v rámci garancí řeší problémy přímo s výrobci. Dalším, můžeme říci oddělením, je sklad a prodej náhradních dílů. Vzhledem k sortimentu a množství dílů mají jednotliví pracovníci na starost sklady a prodej dílů podle jednotlivých značek. Do tohoto oddělení lze zařadit i celního deklaranta, který se stará o veškeré celní záležitosti, neboť se přímo v areálu nachází veřejný celní sklad.
Z toho samozřejmě vyplývá největší potřeba servisních pracovníků, protože nemají na starost jen opravy, ale i vybalování, kompletaci a předprodejní přípravu dovezených strojů. Dále na našem středisku provádíme generální opravy a repase starších strojů.
I když máme na určité typy strojů specializované pracovníky, seznamujeme s jejich funkcí a systémem oprav všechny servisní techniky. Specialisté se uplatňují ve výjimečných a komplikovaných případech. S tím také souvisí seznamování a proškolování techniků. To probíhá většinou přímo ve výrobních závodech nebo i u nás. Jeho účastníci pak proškolí ostatní personál v naší firmě.
Znamená to, že veškeré dovážené stroje a s nimi i všechny náhradní díly putují nejdříve do Huštěnovic, než se dostanou k zákazníkovi?
Ano, všechny stroje jsou po objednání a potvrzení profinancování dodávány k nám na centrálu. Zde se po zmíněném proclení kompletují, odzkouší a pak putují k zákazníkovi. Pro distribuci a převoz techniky jsme vybaveni vlastním kamionem. U zákazníka pak probíhá uvedení stroje do provozu a zaškolení obsluhy místně příslušným servisním technikem tak, aby byl zákazník naprosto perfektně seznámen s činností a všemi funkcemi stroje.
Co se týče náhradních dílů, ty jsou také dodávány k nám na centrálu. Odtud je pak podle potřeb jednotlivých středisek distribuujeme dál. Zároveň se zvýšením obratu prodeje strojů vrostl také obrat prodeje náhradních dílů, proto i jejich zavážení se z nepravidelného postupně přesunulo na týdenní dodávky. Jejich objednávání u mateřských firem nám nečiní žádné problémy, protože máme od výrobců speciální software, který hlídá stavy zásob náhradních dílů a upozorňuje na nutnost objednání. Zároveň již naši zaměstnanci ze zkušeností a objemu prodaných kusů vědí, kolik a jaké díly je třeba na daný typ stroje mít k dispozici.
Pokud nastane situace, že potřebný náhradní díl v našich skladech není, řešíme to expresní dodávkou. Ještě donedávna jsme dopravovali díly letecky. Po negativních zkušenostech hlavně s dobou proclívání jsme přešli na vlastní automobilovou dopravu, která funguje obratem.
Naše služba prodeje náhradních dílů zákazníkům funguje v současné době nonstop. Je to nezbytné hlavně z toho důvodu, že zastupujeme krmné vozy. U ostatních strojů je možnost dosáhnout na náhradní díl také důležitá, ovšem v živočišné výrobě je to opravdu nutnost.
Od našich partnerských a mateřských firem víme, že jedná-li se o dodávky náhradních dílů od výrobce k prodejci v rámci EU, pak dodávka dílu je v řádech hodin. U nás to však z hlediska hranic a z toho vyplývajících celních bariér není možné.