Firma Claas je významným producentem techniky pro sklizeň pícnin a tak své stroje průběžně inovuje. V letošním létě představila obměněný sortiment sklizňových strojů a to nedaleko Budapešti na rodinné farmě u města Nagysismánd.
Sběrací vozy Claas nejsou na našem trhu příliš rozšířeny a to pravděpodobně zejména z důvodu vyšší pořizovací ceny. Cena je však v tomto případě odpovídající jejich kvalitě.
Nové senážní vozy Cargos
Již při prvním pohledu je vidět, že ložná plocha nových vozů není nijak gigantická. U modelu Cargos 9400 38 m3, Cargos 9500 pojme 44 m3 a Cargos 9600 lze zaplnit 50 m3. Uvedené objemy jsou ale skutečné a neoperují s žádným průměrným stlačením materiálu. A mimoto kapacitu vozu lze pně využít ať již se sbírá seno, sláma či senáž – tedy žádné limity zaplnění podle objemové hmotnosti plodin.
Nové sběrací vozy jsou konstruovány jako univerzální dopravní prostředky. Tedy jednak pro vlastní sběr a řezání pícnin, dále pro sběr bez řezání a lze je použít i jako odvozní prostředky při sklizni kukuřice na siláž. V posledním z uvedených případů se jednoduchým způsobem demontuje celé sběrací a řezací ústrojí, které se pomocí vozíku odstaví a do ložného prostoru se montují přídavné plechy, které zakryjí vzniklý otvor. Celá demontáž řezacího ústrojí by neměla být delší než 15 minut. Vůz je tímto o 2,8 tuny lehčí a připraven k odvozu siláže. Opět není třeba přemýšlet o tom jak moc je možné vůz naplit a například u modelu 9600 lze využít plnou kapacitu a převézt až 34 tun. Podle užitečného zatížení jsou vozy vybaveny tandemovou, nebo tridemovou nápravou typu Boggie, nebo s hydropneumatickým odpružením.
Řezací ústrojí vozu bylo přepracováno a řezanka dosahuje teoretické délky 38 mm. Novinkou je také jiné tvarování podlahy ložného prostoru vozu. Ta je v přední části (za rotorem) rozšířena a postupně se zvedá vzad. To dovoluje plynulejší posun hmoty za rotorem a lepší plnění vozu s menší potřebou příkonu energie. Pro rovnoměrné dávkování materiálu na senážní jámě lze vůz doplnit dávkovacími válci. Doplňkovou výbavou je také ovládání terminálem Claas Communicator, který zahrnuje opakující se funkce související s ovládáním vozu po stisku jednoho tlačítka (podobně jako funguje souvraťová automatika). Zautomatizovat lze též posun podlahového dopravníku a to na základě informace od čidel tlaku na přední stěně vozu nebo podle snímače zatížení rotoru.
Patnáctimetrový shrnovač
Tak jak roste výkonnost zemědělské techniky, rostou i záběry shrnovačů. Nový Claas Liner dokáže shrnout rostlinný materiál ze záběru až 15 metrů. Shrnutí zabezpečují čtyři rotory o průměru 3,8 metru vybavené čtrnácti shrnovacími rameny a převodovkami s trvalou náplní maziva. Každý rotor je jištěn samostatnou přetěžovací spojkou a díky hydraulicky ovládaným nosníkům rámu je záběr shrnovače stavitelný mezi 15 a 12,2 metru. A to přímo z kabiny traktoru. Obsluha tak může operativně reagovat na množství shrnovaného materiálu.
Z pohledu transportu stroje po komunikacích je pozitivem, že tento ve složeném stavu nepřekračuje šířku 3 metry a výšku 4 metry. Není tedy nutné demontovat ramena aby shrnovač projel v místech s omezenou výškou.
Lisy na válcové balíky
Rollant 454 a455. To jsou označení lisů s pevnou lisovací komorou, které jsou nyní novinkou v sortimentu. Lisy vytvářejí balíky o šířce 1,2 a průměru 1,25 metru. Jsou vybaveny řezacím ústrojím s 25 noži, které mohou být buďto zcela vyřazeny z provozu nebo je použita jen polovina z nich, tedy 12, nebo 13 a nebo všech 25. Tomu pak odpovídá délka řezanky s teoretickým minimem 48 mm. Pro eliminaci eventuelního ucpání lisu lze použít systém, aktivovaný na terminálu Claas Communicator. Pokud je tento v činnosti natočí se hřídel s noži směrem zpět a komora se posune dozadu aby s plodina dostala ven. Po zvýšení otáček nad 500 za minutu se komora posune zpět a proces lisování opět pokračuje.
Lisy jsou vybaveny novou brzdou vázání a automatickým mazáním,které je v činnosti při každém vyklopení lisovací komory. Model Rollant 455 je navíc vybaven známým systémem MPS+ (Maximum Pressure System), který používá lisovací komu s třemi výkyvnými válci ovládanými hydraulicky .Tyto dříve stlačují balík směrem k jeho jádru a eliminují tak nedostatek lisů s pevnou komorou u nichž je měkké jádro balíku.
Nová kombinace lisu a baličky
Novinkou mezi technikou Claas je také kombinace lisu a baličky na jednom podvozku. Stroj je tvořen lisem Rollant 455 či 454 a baličkou Uniwrap. Tento stroj je postaven směrem k co nejvyšší výkonnosti a pracuje takřka automaticky. Rychlost balení byla totiž významně zvýšena takže zabalení balíku trvá asi 23 vteřin. A to je čas, který je kratší než za jaký dojde v lisovací komoře k vytvoření nového balíku.
Tento stroj jsem si mohl i prakticky vyzkoušet a mohl jsem se také seznámit s terminálem Claas Communicator. Nutno říci, že výrobce jej provedl technicky velmi dobře a řidič si tak může monitorovat celý proces lisování a balení. Vše běží zcela automaticky, pouze po zaznění zvukového signálu je třeba na chvíli zastavit. Je to okamžik kdy se váže balík v lisovací komoře. Po jeho vyklopení a zavření komory může traktorista opět vyrazit přičemž balení proběhne zcela automaticky a balík je pak možné ještě chvíli vézt a pak vyklopit na příhodném místě.
Mimo to lze proces balení ovládat i ručně, ale to spíše jen v případě eventuelní závady, zacpání či jiných problémových situací.
Takřka 9 metrů
S pracovním záběrem takřka 9 metrů se představila žací trojkombinace Disco 9100 Contour (záběr 8,9 metru) a Disco 8400 Contour (8,10 m). Tyto stroje byla představeny v loňském roce nicméně letos byly vybaveny novými prstovými kondicionéry, přičemž na model 8400 lze namontovat i kondicionér válcový, vhodný pro sklizeň jetelovin. Žací lišty jsou vybaveny hydropneumatickým systémem odpružení Active Float.
Novinka je i mezi taženými žacími stroji. Jde o žací stroj Disco 3900 TC vybavený středovou ojí a na přání i shazovacím dopravníkem. Pracovní záběr stroje činí 3,8 metru as také tento je vybaven systém hydropneumatického odpružení Active Float.