Zatím poprvé v Německu na svém Polním dnu představila firma Case IH svou novou řadu kloubových tahačů s označením STX. Informace o tom, jaké změny byly na nových strojích provedeny a proč je také pásová alternativa zajímavá, jsou obsaženy v tomto článku.
Je samozřejmé, že nadměrnou velikost u traktorů v této třídě můžeme očekávat. To však nemusí být vždy v rozporu s jinými důležitými vlastnostmi. Díky nové zešikmené kapotě a zaoblené kabině mají nové traktory moderní vzhled bez těžkopádnosti, známé u předchozí modelové řady 9300.
Nová série STX (zkratka ST vychází z dřívějšího označení tahačů Steiger) zahrnuje čtyři typy. Výrobce předpokládá, že v Evropě budou prodávány pouze dva nejvýkonnější.
Motory všech traktorů jsou řadové šestiválce s elektronicky řízenými čerpadly, přeplňováním Wastegate, chlazením nasávaného vzduchu a čtyřmi ventily v hlavě válce. Jmenovité otáčky jsou omezeny na hodnotu 2 000 min-1. Oba největší modely lze za příplatek vybavit nezávislými jednotkami s pryžovými pásy – verze „Quadtrac“.
Pro každého řidiče bude velice příjemným překvapením nová kabina. Konstruktéři jednoduše převzali zdařilé uspořádání ze série MX Magnum a přizpůsobili se potřebným rozměrům. V postranní konzole sedačky se nachází páka ručního plynu s kolébkovým přepínačem převodovky (rozsah 16/2 stupňů). Páka reverzace pod zatížením je umístěna vlevo pod volantem. Na přání mohou být doplněny vybrané automatické funkce řazení.
Nově byly také zkonstruovány nápravy s mokrými kotoučovými brzdami, robustními uzávěrkami diferenciálu (na přání) a rozšířenou nabídkou pneumatik. Rovněž vývodový hřídel (pro otáčky 1000 min-1) patří v USA k výbavě na přání. Pro každého zákazníka je ovšem výhodou to, že hřídel lze k traktoru doplnit později během provozu.
Hydraulický systém nabízí sériově čtyři řídící přístroje vnějších okruhů. Na přání lze doplnit pátý okruh, a také tříbodový závěs kategorie IV/N nebo III se zvedací silou 9 t.
Pásová varianta řady STX s názvem „Quadtrac“ je v podstatných znacích shodná s kolovým provedením. Ovšem, má kompletně jiné nápravy. Ovládání stroje je stejně jednoduché a pohodlné, pouze s tím, že poloměr otáčení je asi o polovinu větší. Zato je zde jedna enormně důležitá výhoda. Pásový podvozek disponuje styčnou plochou na úrovni modelu se čtyřnásobnou montáží kol, zůstává ale v předepsané šířce 3 m. To bude dostatečným důvodem pro řadu podnikatelů, kteří potřebují traktor o velké tažné síle s možností silničního přesunu. Příplatek totiž není zrovna zanedbatelný - 90 000 DM. Důležitým přínosem je také snížení měrného tlaku na půdu (výrobce udává kolem 390 g/cm²).
Je jisté, že nové traktory série STX disponují mnoha zlepšeními, vyšším výkonem a především moderním ovládáním. Jednoduché řízení, výborný výhled a obratnost byly ve srovnání s předchozí řadou 9300 podstatně vylepšeny. Předpokladem pro dokonalé využití instalovaného výkonu je dostatečná výměra půdy nebo efektivní forma mezipodnikové spolupráce.
Ze zahraničních materiálů připravil Petr Beneš