Sklizeň cukrovky a její transport z pole do cukrovaru byl v nepříznivých podmínkách loňského roku problém. A právě na sklizeň a nakládku se zaměřila německá firma Ropa, která představila nový prototyp čističe a nakladače v jednom s označením Moses Maus
Před několika měsíci proběhlo oficiální představení staršího modelu Ropa Euro Maus českým zemědělcům a už tu máme představení nové řady. Tentokrát se jednalo prototyp stroje Moser Maus, který byl představen přímo v akci ve Spolkové republice Německo. Společně se zástupcem dovozce těchto strojů do republiky si byl čistič prohlédnout i zástupce jedné české cukrovarnické skupiny.
Celá akce byla rozdělena na dvě části. První spočívala v prezentaci stroje a jeho parametrů v zasedacím sále cukrovaru Diamant Zucker v Könernu. Po detailním seznámení přítomných s funkcemi a parametry stroje následovala praktická ukázka přímo v akci na poli. I když prezentace v teple byla vyčerpávající a našel se prostor i na zodpovězení otázek, přesto je praktické předvedení tou nejlepší prezentací, která existuje.
Ropa v akci
Ve chvíli našeho příjezdu stroj právě dokončil nakládku přistaveného kamionu, takže jsme měli dostatek času na jeho prohlídku. Na první pohled se stroj od svého staršího bratra příliš neliší, ale po několika málo chvílích si i laik všimne několika odlišností.
První z nich je jiný typ nakládacího stolu. Od stolu, který se nachází na starším modelu se liší tím, že k nabírání bulev nevyužívá válce, které v podstatě řepu podorávaly a posouvaly na čistící válce, ale řetězy s příčkami. Až po zmiňovaných řetězech se nachází čistící válce, které však v tomto případě plní spíše funkci přepravní než čistící. Stůl, jehož záběr činí šest metrů, je rozdělen do tří částí, dvě širší boční jsou sklopné z důvodu přejezdů. Spodní část je vybavena hydraulicky stavitelnými plazy, jejichž prostřednictvím udržují nabírací řetězy konstantní výšku i na členitém terénu. Díky nabíracím řetězům je čistič schopen nakládat bulvy i z pevné podložky. Stroj lze vybavit skrápěcím zařízením, které navlhčuje válce na stole, čímž se zabraňuje nalepování zeminy.
Konstrukční uspořádání levé strany stolu umožňuje rozdělit skládku bulev. Skládkování na větších hromadách je výhodné především z důvodu nemožnosti promrznutí celého profilu skládky. Toto vylepšení vzniklo hlavně na popud zemědělců hospodařících v bývalém východním bloku. Aby se při oddělení části hromady nesypaly bulvy pod kola, je stroj vybaven přihrnovacím ramenem, které automaticky strhává vrchol skládky a umožňuje přihrnutí i posledních bulev utíkajících před očištěním a naložením.
Čištění až za strojem
Druhá inovace souvisí se změnou stolu. Poněvadž plní spíše funkci nakládací než čistící, není na stroji jedna skupina, ale dvě skupiny čistících válců, které jsou umístěny až na první části otočného výložníku. Tato změna je pozitivní i v tom, že na větší haldě bulev je i větší množství zeminy, která by se pod původním systémem čištění na stole hromadila a zabraňovala by správné funkci. Nyní je zemina očištěna a propadává až za strojem.
Největší a na první pohled nejpatrnější je změna a prodloužení výložníkového ramene. To nyní umožňuje překládku až na vzdálenost 18 metrů. Z toho vyplývá jeho podstatně vyšší hmotnost, než u modelu Euro Maus, proto je rameno podepřeno hydraulicky poháněným kolem. Celý výložník je natáčen v kloubu nad zadní nápravou podobně jako u staršího typu. Dále jsou v prostoru nad pátým opěrným kolem další dva klouby, které umožňují skládat rameno do přepravní polohy a nastavit konec výložníku přesně nad korbu dopravního prostředku. Protože stroj najíždí k hromadě z pravé strany, je rameno možné vyklonit pouze doprava. Veškerý pohon a nastavování se děje pomocí hydrauliky. Díky takovéto konfiguraci je stroj schopen naložit hromadu o celkové šířce až 15 metrů (tzn. jednu hromadu na tři přejezdy) na dopravní prostředek, který může stát na zpevněné komunikaci. Jedinou překážkou se mohou stát vzrostlá stromořadí na souvratích.
Samozřejmostí takovéhoto stroje je elektronické řízení veškerých agregátů a komfortní kabina s otočnou sedačkou a se vším, co k ní patří. Vše pohání motor Man o výkonu 206 kW (280 k).
Naložit kamion s vanovou korbou není pro Moses Mause vůbec žádný problém i ve velmi nepříznivých podmínkách, jaké byly během naší návštěvy. Celý kamion (přibližně 25 t) trvá asi 3,5 až 4 minuty. Výrobcem udávaná hodinová výkonnost činí 350 t za jednu hodinu. K dobrým manipulačním schopnostem přispívá možnost řídit na poli obě nápravy a pátým kolem nastavovat vychýlení výložníku. V případě řízení jen jedné nápravy se stroj otočí kolem poloměru 6,3 m. Pokud je však třeba projet při transportu ostřejší zatáčku, lze natočit páté podpěrné kolo. Délka při složení do přepravní polohy je úctyhodná, činí 18,8 m. A hmotnost tohoto drobečka? Váží 31 tun.
Text a foto Vladimír Skalický