Koncem dubna představila akciová společnost Agrotec Hustopeče více než osmdesáti obchodníkům a spolupracovníkům z celé České republiky novou modelovou řadu traktorů New Holland T7000. Dopoledne se účastníci seznámili s technickými parametry, výsledky srovnávacích testů a s názory výrobce i prvních uživatelů, odpoledne si pak mohli vyzkoušet čtyři modely T7050 a porovnat jejich jízdní vlastnosti se dvěma konkurenčními traktory John Deere 7530 a 7930.
„Řada T7000 přichází přesně po deseti letech, co byl na trh uveden traktor z Basildonu pod označením Fiatagri řady M nebo Ford New Holland serie 60,“ sdělil přítomným ředitel zemědělské divize Ing. Jaroslav Musil. „Traktory M 60 a následně TM 60 prošly řadou inovací a jen v České republice se jich prodalo více než 340. Když si uvědomíme, že jsme v loňském roce pokořili hranici 1500 prodaných traktorů New Holland, jde o velice významný podíl, který svědčí o velké oblibě této řady mezi našimi zemědělci.“ A co nabízí nová řada T7000? Podle Ing. Musila je to především nová dimenze výkonu, spolehlivosti, ekonomiky a komfortu. Výrobce vsadil na všestrannost a univerzálnost, traktory T7000 najdou uplatnění jak v podmínkách menších farem, tak velkých zemědělských podniků. Připraveny jsou i zajímavé podmínky financování, stejně jako prezentační turné po celé republice.
Nový standard po pětiletém vývoji
Společnost New Holland se věnovala vývoji traktorů T7000 více než pět let. Stroje se důkladně testovaly v sedmi velkých evropských zemích a v USA, bylo provedeno více než 600 testů s celkovým počtem 25 000 motohodin. Při jejich výrobě se používají moderní technologie, které napomáhají dodržet přísné normy kvality „Výsledkem je nová řada traktorů, které ideálně vyhovují měnícím se podmínkám moderního zemědělství,“ řekl týdeníku Zemědělec Jaroslav Musil. „Jsou lehčí ale výkonnější, silnější ale lépe ovladatelné a hospodárné, neboť dokážou účinně využívat cenné palivo. Vyznačují se skvělou ergonomií a nízkou hladinou hluku.“
Nová řada traktorů New Holland má čtyři modely T7030, T7040, T7050 a T7060 s jmenovitým výkonem motoru N.E.F. 123 kW (167 k) až 157 kW (213k) při 2200 otáčkách za minutu. Maximální výkon při otáčkách 2000 n/min. se zvyšuje na 132 kW (180 k) až 164 kW (223 k). Systémem Power Boost pak navyšuje jmenovitý výkon motorů o zdvihovém objemu 6,73 l na 150 kW (204 k) až 175 (238 k) a max. výkon na 158 kW (215 k) u modelu T7030 až na 178 kW (242 k) u modelu T7060. Nová řada traktorů nabízí zajímavou kombinaci výkonů a velikostí pro všechny v zemědělství běžné práce, počínaje jízdou po silnici a konče velkým výkonem při orbě a tahu těžkého nářadí poháněného vývodovým hřídelem. „Traktory T7000 mají vynikající poměr výkonu a hmotnosti, žádný jiný traktor nedosáhne při hmotnosti menší než sedm tun, naplněný provozními kapalinami, výkonu 158 kilowat, tedy 215 koní,“ tvrdí J. Musil. „Výkonná hydraulika si snadno poradí i s tím nejtěžší neseným nářadím. Velkou předností jsou také jednoduchá údržba a nízké provozní náklady po celou dobu životnosti stroje.“
Vyšší produktivita a výkon
Moderní traktor musí být všestranný. Výhodou strojů řady T7000, oproti výkonným těžkým traktorům, je to, že kombinují sílu a výkon běžných konstrukcí s výrazně nižší celkovou hmotností. Lehký traktor je pro jízdu na silnici vždy lepší. Traktory nové řady disponují větším množstvím výkonu pro tažení nákladu, na poli pak reagují citlivěji a lépe využívají disponibilní výkon. Menší hmotnost znamená i nižší utužení půdy, což z dlouhodobého hlediska snižuje energetickou náročnost na další pracovní operace. Je-li pro tahovou práci zapotřebí větší hmotnost, mohou být doplněny závažím.
Při vzájemně navazujících orebních zkouškách a diskování na ploše sto hektarů obdělal traktor New Holland T7050 o 25 % více pozemku než jeho špičkový konkurent. Tohoto výsledku se dosáhlo díky progresivním prvkům traktoru, které zvyšují produktivitu na poli a snižují čas strávený na souvrati. Jde především o zařízení Terralock, které automaticky rozpojuje uzávěrky diferenciálu a umožňuje tak projíždění nejostřejších zatáček s minimálním namáháním uzlů a poškození půdy. Rychlejší zatáčení z krajní polohy do krajní polohy pomocí systému Fast Steer (rychlé řízení kol) je snadné. Programovatelný systém Shuttle umožňuje řidiči rychlé, jednoduché a plynulé řazení mezi převodovými stupni pro jízdu vpřed a vzad. Již není třeba si při obrátce pamatovat postup při řazení. Doba obrátky na souvrati, která s běžnou nápravou je 29 vteřin, se pomocí přední nápravy SuperSteer dá snížit až na 17 vteřin, což představuje zvýšení rychlosti o 35 %. Při běžném pracovním dni může tato náprava zvýšit produktivitu práce až o deset procent.
Pro pohodlí obsluhy lze do paměti uložit dvojí otáčky motoru. Stará se o to funkce Engine Speed Management, jež také pomáhá zvýšit výkon motoru velmi přesným dávkováním paliva (udržuje správné otáčky motoru). Řidič ocení tuto funkci zejména při práci s vývodovým hřídelem. Dalšími prvky, které přispívají k vyšší produktivitě práce, je vyšší průtok hydrauliky (187 nebo 217 l/min) a především systém Power Boost. Ten vytváří dodatečný výkon až 37 k a zvyšuje točivý moment na 984 Nm při otáčkách 1600 n/min. Traktor má tak stále dostatek síly k překonání zvýšeného zatížení a může pracovat v nižších otáčkách s vyšším točivým momentem, čímž spoří drahé palivo.
Menší náklady a spotřeba nafty
„Celkové provozní náklady traktorů New Holland T7050 jsou nejnižší ve své třídě,“ tvrdí J. Musil. „Více než dva roky dosahuje traktor T7050 nižších provozních nákladů až o jedenáct procent než náš největší konkurent, tyto náklady zahrnují palivo, mzdu řidiče, náhradní díly a servis. Při zkouškách jízdy po silnici prokázal model T7050, že dokáže spotřebovat až o osmnáct procent méně paliva než konkurence. Nižší provozní náklady na poli jsou přímo úměrné zvýšené produktivitě práce. Hospodárný je rovněž servis. Vzhledem k dlouhým servisním intervalům šest set motohodin, používání běžných olejů a cenově výhodným provozním materiálům, dokáže nový traktor provozní náklady výrazně snižovat.“
Při testech na silnici s naloženým návěsem spotřeboval traktor T7050 v průměru 54 l paliva, první konkurenční traktor měl spotřebu 66,1 l a druhý 61,1 l. Traktor New Holland TM 190 s převodovkou Power Command dosáhl v testu spotřeby 73 l. Během souběžně prováděných zkoušek při práci s vývodovou hřídelí vykazoval nový New Holland výrazně nižší spotřebu 21,32 l/ha (konkurenční stroje měly 23,14, 22,75 a 23,42 l/ha). Co je také velmi důležité, všechny traktory T7000 jsou schválené pro práci s bionaftou B20.
Prověřená kvalita a spolehlivost
Od počátku byl vývoj traktorů T7000 zaměřen na vysokou provozní spolehlivost. Byly podrobeny přísným výrobním zkouškám, ať již v raném stadiu konstrukce, na zkušební stolici, v laboratořích či na poli. Zkoušky probíhaly opakovaně a stupňovaně tak, aby stroje ze sériové výroby neměly žádnou slabinu. Díky použití velkého počtu hlavních prvků založených na prověřených dílech, je provozní spolehlivost jedinečnou vlastností nových traktorů New Holland T7000.
Zkoušce byla podrobena každá jednotlivá součástka, od nejmenšího snímače nebo elektrického konektoru až po nejtěžší převodové ústrojí nebo hydraulický ventil. Společnost New Holland používá hydraulické spojky s čelním těsněním, čímž eliminuje průsaky po celou dobu životnosti stroje. U moderních traktorů se zkouší spouštění motoru a jejich výkon za mimořádně chladných podmínek, u nových traktorů T7000 šly zkoušky ještě dále. V extrémních podmínkách se testoval výkon všech agregátů včetně nátěru, těsnění dveří kabiny a její odmrazování, komfort řazení převodových stupňů či zkoušky funkce hydrauliky. V traktorech se nachází prověřená elektronika, elektrický systém se sběrnicí CAN snižuje množství kabelového vedení o 20 % a v porovnání s dosavadními konstrukcemi má o 50 % méně konektorů. Pomocí diagnostické funkce IntelliView na monitoru se kontroly provádějí jednodušeji, rychleji a přesněji. Dlouhodobě spolehlivá je také převodovka Aktive Power Command 19 x 6 plně řazena pod zatížením, v polním režimu se nacházejí rychlosti 1 až 11, v silničním režimu pak rychlosti 7 až 19.
Jedinečný požitek z jízdy
U běžného traktoru s výkonem 165 až 215 koní neklesne hladina hluku v kabině pod 71 dB. Hodnota hluku v kabině traktorů New Holland T7000 je pouze 69,6 dB, je tedy menší než u mnohých osobních automobilů. Automatické dvoustupňové odpružení kabiny Komfort Ride snižuje rázy na řidiče až o 25 %. K vyššímu pohodlí obsluhy napomáhá i odpružení přední nápravy Terraglide II. Součástí traktoru je uspořádání náprav zamezující předklánění traktoru při brzdění nebo zaklánění při rozjezdu. Zamezuje se tak nadměrným pohybům zavěšení při zvedání těžkého nářadí na tříbodovém závěsu. V sedačce Auto Comfort jsou snímače, podle nichž se automaticky během milisekund nastavuje odpružení sedačky.
„Nikdy jsem neřídil žádný jiný traktor, u něhož bylo v kabině takové ticho,“ tvrdí rakouský podnikatel Roman Weber. „Je úžasné, jak kombinace zavěšení přední nápravy, odpružení kabiny a sedadla přispívají k plynulé jízdě. Ocenil jsem to zejména při jízdě po velmi špatných a úzkých cestách a na poli. Mohu potvrdit, že i za těchto podmínek je v novém traktoru New Holand T7000 vysoká úroveň pohodlí.“