Na soukromé farmě na jihu Čech spatřil světlo světa zcela nový traktor. Ten vznikl za účasti konsorcia Ministerstva průmyslu a obchodu. Co vedlo k jeho vývoji, když je na trhu celá spousta moderních a spolehlivých traktorů, to byla jen jedna z mnoha otázek, která nás k výrobci přivedla.
Ve chvíli, kdy jsme se dozvěděli, že se v okolí jedné malé vesničky prohání po polích zcela nový traktor, jsme se za ním okamžitě vydali. Zrod nového traktoru – navíc české výroby jsme si v žádném případě nemohli nechat ujít.
Jeho vývoj, který probíhal několik roků, byl konsorciem při Ministerstvu průmyslu a obchodu k datu 13. 5. 2004 oficiálně ukončen. To byl také první okamžik, kdy bylo možné se k novince blíže dostat.
Traktor jsme zastihli právě při návratu z pole. Jeho řidič, majitel a tvůrce nám ke stroji řekl: „Podařilo se nám vyřešit všechny stanovené úkoly, které by měl náš traktor splňovat. Ty nebyly jen samovolně stanoveny, ale vychází z běžné zemědělské praxe.“
V zemědělství dochází v současnosti ke zvyšování produktivity práce. Nejen to s sebou přináší úbytek pracovníků, který musí nahradit větší a silnější stroje v čele s většími a silnějšími traktory. Je více než zřejmé, že moderní výkonnou techniku je třeba dostatečně využívat, abychom dosáhli právě vyšší produktivity, s čímž často souvisí prodloužené pracovní směny.
Hlavními úkoly tedy bylo dostatečně účinně přenést výkon motoru na podložku, tzn. 400 – 500 koní při použití běžných traktorových pneumatik. Stroj je tak 2,55 m široký 5,2 m dlouhý. Dále pak byl brán zřetel na pohodlí obsluhy, která by měla přečkat nejen pracovní směnu, ale celou dobu zaměstnání bez následných zdravotních potíží.
Osobně musím slova našeho průvodce potvrdit a říci, že jízdní vlastnosti a překonávání terénních nerovností je více než komfortní.
I když byl vývoj oficiálně ukončen, neustále probíhá testování prototypových modelů o výkonu motoru 300 a 400 koní. Pro rok 2005 se připravuje ověřovací nultá série.