Před 20 lety předvedla firma Krone poprvé samojízdný žací mačkač BiG M na výstavě Agritechnica. Nyní prezentuje Krone novou konstrukční řadu BiG M 450 jako velkoplošný žací stroj, který zaujme mnoha novými vlastnostmi. Kromě nové kabiny a nového motoru má samojízdný mačkač i novou koncepci pojezdu a žacího ústrojí. Pracovní záběr obřího žacího stroje je 9,95 m a lze s ním reálně sklízet i 17 ha/hod.
Tři žací jednotky mají novou konstrukci. Jejich průchodnost se ve srovnání s předchozími modely zvýšila přibližně o dvacet procent. Také průběžné prstové V-kondicionéry postranních žacích jednotek mají nové uspořádání. Díky bočnímu pohonu prostřednictvím kardanu a převodovky odpadá hnací jednotka, která byla dříve umístěna uprostřed. Toto řešení umožňuje ve výsledku rovnoměrnější proud píce a nižší příkon. Dochází k rychlejšímu zavadání pokosu a výkonnost je vyšší. Součástí sériové výbavy jsou robustní žací lišty HeavyDuty s pojistkou SafeCut proti nárazu cizím tělesem. Jejich celoživotní olejová náplň minimalizuje nároky na servis a zvyšuje komfort pro obsluhu. Žací jednotky jsou nově zavěšené v těžišti, kde využívají nájezdovou pojistku, známou z žacích strojů EasyCut. Při najetí na překážku se vychýlí dozadu a nahoru. Rychloupínací systém nožů na disky umožňuje v případě potřeby jejich snadnou a rychlou výměnu. Oba vnější žací disky se otáčejí ke středu, ostatní disky se otáčejí v párech proti sobě. Součástí sériové výbavy je rovněž hydraulické nastavování výšky sečení.
Novinky ve výbavě
Novinkou u BiG M 450 je systém umožňující plně hydraulicky nastavovat přítlak všech tří žacích jednotek z kabiny řidiče. Jako volitelná výbava jsou k dispozici sklopné boční kryty a stranový hydraulický posun čelní žací jednotky. Jeho správné nastavení zajišťuje, aby se ani v ostrých zatáčkách nebo při práci na svahu netvořily neposečené pruhy. Není-li stranové přestavení potřeba, může řidič rychle a snadno stisknutím tlačítka na joysticku vrátit žací jednotku zpátky do polohy na střed. Další novinkou u BiG M 450 je automatika, která v závislosti na rejdovém úhlu při jízdě do zatáčky nebo na svahu posune čelní žací jednotku do odpovídající polohy, aby docházelo ke správnému překrytí s postranními lištami.
Nový BiG M 450 lze volitelně vybavit také ústrojím pro shazování řádků. Sečení a úprava píce tak může probíhat v jediném kroku, na který naváže již sběr. Vnější žací jednotky mají integrované průběžné dopravní šneky, které ukládají upravenou píci přímo na řádek, vytvořený čelní žací jednotkou. Tato varianta je vhodná především tehdy, nepočítá-li se s následným čechráním, obracením a shrnováním do řádků. Přímé řádkování při sečení se uplatní zejména pro sklizeň obilovin GPS, pro senážování trávy a vojtěšky.
Díky automatickému přizpůsobení výšky podvozku má BiG M dostatečnou světlou výšku i při velkém množství píce.
Vysoce výkonný samojízdný žací mačkač je poháněný motorem Liebherr o výkonu 449 k (zdvihový objem 12 l), který samozřejmě splňuje emisní třídu 4. U stroje BiG M 450 má teď nově interval údržby 1 500 Mth. Motor a hnací jednotka jsou uloženy na takzvaných silentblocích, které zajišťují velice klidný chod. Kryty lze široce rozevřít pro pohodlný přístup k motoru. Firma Krone upravila v souladu s velkým výkonem motoru u stroje BiG M 450 také chlazení. Zcela nové je automatizované řízení motoru, které samo přepíná mezi režimem Eco a M, takže je vždy k dispozici optimální výkon motoru. V řidších porostech využívá nižší příkon a tím šetří palivo. Nově vyvinutá regulace mezního zatížení automaticky snižuje rychlost jízdy, dokud se nedosáhnou stanovené ekonomické otáčky. Je tak zaručeno vždy čisté sečení.
Praktické zkoušky prokázaly, že při práci na poli je možné kosit i při rychlosti jízdy až 25 km/h. Maximální přepravní rychlost na silnici je 40 km/h. Novinkou u BiG M 450 je nyní plynulý pohon pojezdu díky kombinaci hydrostatického motoru s axiálními písty a planetovými převodovkami. Při jízdě po silnici jsou otáčky motoru kolem 1 250 ot/min a při sklizni na poli kolem 1 650 ot/min. V režimu jízdy po silnici se otáčky automaticky přizpůsobují rychlosti a zatížení. Například na křižovatkách, při odbočování apod. motor automaticky snižuje otáčky. Spotřeba paliva je tak citelně nižší a provoz je šetrnější nejen pro motor, ale i pro hnací jednotky pojezdu. Širokoprofilové pneumatiky 800/65 R32 na přední nápravě a 600/65 R28 na zadní nápravě zaručují potřebnou trakci a šetří strniště.
Další vychytávkou jsou hydraulicky odpružené a výškově nastavitelné obě nápravy. Podvozek se při provozu na poli automaticky zvedne o 15 cm, takže je dosažena maximální světlá výška nad zemí. Při jízdě po silnici se zase sníží, aby přepravní výška BiG M byla menší než 4 m. Tato nová koncepce podvozku výrazně zvyšuje celkový komfort jízdy.
Komfort pro obsluhu
Dalším příspěvkem k pohodě a komfortu obsluhy je odpružená kabina. Firma Krone přitom vsadila na osvědčenou techniku, jakou naleznete v mnoha modelech známých sklízecích řezaček BiG X. K nastavování stroje a monitoringu slouží 10“ dotykový terminál s vysokým rozlišením. Jako volitelná výbava je k dispozici také kompletní balíček osvětlení LED, který vám zajistí lepší viditelnost za tmy. Celá sada obsahuje LED reflektory nejen na střechu kabiny, ale i pro umístění v bočních krytech, rovněž osvětlení schůdků a servisní osvětlení. Kvalitní výbavu kabiny doplňuje ještě couvací kamera s monitorem a prémiové komfortní sedadlo. Nové boční schůdky na pravé straně stroje usnadní údržbu obřího žacího stroje, a tím jsou rovněž velmi praktické. Nový BiG M má také dostatek úložného prostoru. Vedle nádržky ostřikovačů skel je další místo pro drobnosti. Vzadu na stroji je velká přihrádka na box s nářadím, páku pro výměnu nožů a krabice na nože.
Profesionální koncepce
Nový BiG M 450 od Krone představuje další stupeň celkové profesionální koncepce samojízdných žacích strojů. BiG M přesvědčí nejen v hustých porostech, ale i na svazích. Díky obratnosti je maximálně výkonný i na malých plochách. Možnost pracovat jen s jednotlivými žacími jednotkami samostatně usnadňuje sklizeň malých nebo členitých, nepřehledných ploch.
KRONE