27.04.2007 | 08:04
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Obratné traktory i nosiče nástaveb

Především na domácím rakouském trhu si vydobyla za šedesát let své existence výraznou pozici značka Lindner. Traktory výkonové třídy 55 až 100 koní i univerzální nosiče nástaveb Unitrac se staly mezi rakouskými uživateli pojmem a v posledních letech pronikají výrazněji i na zahraniční trhy. Do České republiky se začaly dovážet zhruba před třemi lety.

V malebném údolí lemovaném alpskými velikány se nedaleko Innsbrucku nachází městečko Kundl. Právě zde založil v roce 1946 Hermann Lindner výrobní závod, který se zpočátku věnoval výrobě mobilních katrů. Poměrně záhy se ale přeorientoval na produkci traktorů, jejichž charakteristické vlastnosti vyplynuly z podmínek, do kterých byly pracovně nasazeny. Sklizeň píce na alpských svazích, či práce v lese nebo komunální sféře horských obcí a samot přímo vyžadovala vývoj velice obratných strojů, které si v náročném terénu dokáží poradit.
Firma Lindner je stále rodinným podnikem a množství vyrobených strojů se nedá srovnávat s počty kusů vyrobenými nadnárodními koncerny. Přesto je k letošnímu roku v provozu zhruba 60 000 traktorů Lindner a v komunální sféře pracuje na pět tisícovek univerzálních nosičů. Pro letošní rok je v plánu výroba 1350 traktorů a 170 vozidel Unitrac, o které je velký zájem. Výrobní kapacita závodu, který momentálně zaměstnává 200 lidí ve dvousměnném provozu, tak přestává stačit a chystá se rozšíření výrobních hal i skladovacích prostor.
Na domácím trhu nemají traktory Lindner ve výkonové třídě do 100 koní konkurenci a jsou jednoznačným leadrem, ale zvyšuje se i počet strojů prodaných do zahraničí. Je logické, že hlavními odběrateli jsou uživatelé z dalších alpských zemí, Německa, Itálie a Švýcarska, úspěchy ale slaví značka Lindner také ve Slovinsku nebo Nizozemí. Podíl exportu je zhruba 30procentní a denně je expedováno sedm nových traktorů, mezi nimiž je nejprodávanějším modelem Geotrac 73 a týdně se vyrobí čtyři univerzální nosiče Unitrac. To je díky zájmu uživatelů málo, a tak nový Unitrac je třeba objednávat až s půlročním předstihem.
Spolupracují s kvalitními dodavateli
Počet denně vyrobených strojů není tedy nikterak závratný, ale na co značka Lindner dbá, je kvalita. Závod není pouze montážní, řada potřebných malosériových součástek se vyrábí přímo v Kundlu (asi 40 % traktorových a 60 % dílů na univerzální nosiče), případně se alespoň upravuje. Modely traktorů Geotrac i nosičů Unitrac mají totiž nepřeberné množství variant příslušenství, z kterého mohou uživatelé vybírat. Jako příklad lze uvést možnost integrace dětské sedačky v nejvyšším bezpečnostním standardu do kabiny traktoru. Každý vyrobený kus je tedy originálem poskládaným zákazníkovi přesně na míru.
Některé komponenty mají stroje značky Lindner ale samozřejmě společné. Kabiny dodává známá firma Fritzmayer a jak velí tradice, zadní nápravy a převodovky jsou produktem firmy ZF. Dlouhodobě (od roku 1965) spolupracuje značka Lindner s výrobci motorů Perkins a k pohodlí obsluhy přispívají sedačky Grammer.
Výroba začíná kompletací kabiny podle přesně předem dané specifikace. Zároveň se v prvním dnu výroby nového kusu traktoru připraví podvozek s motorem, který odchází do lakovny tak, aby další den byl připraven na smontování s kabinou a dalšími chybějícími díly. Každý vyrobený stroj prochází pečlivou výstupní kontrolou, při které je měřen výkon motoru, hydrauliky i přezkušovány další technické parametry. Teprve po úspěšné kontrole může být stroj expedován. Výroba klasických traktorů a vozidel Unitrac probíhá souběžně na dvou linkách.
V Kundlu se ale nevyrábějí pouze nové stroje. Pro místní region slouží závod i jako servisní středisko poskytující běžné servisní služby a hodně populární jsou mezi uživateli traktorů Lindner i repase starších traktorů. Ty jsou velice precizní a po dokonalé opravě a seřízení bývají i 40 let staré traktory kromě designu od nových k nepoznání. Součástí servisního střediska je i centrální sklad, ve kterém najdeme náhradní díly i na nejstarší vyráběné modely.
Klasické traktory i univerzální nosiče
Klasické traktory řady Geotrac se vyrábějí v pěti modelech s výkonem motoru 65 až 99 koní a na letošní podzim se připravuje zahájení výroby výkonnějšího stroje s motorem 120 k. Díky svým jízdním vlastnostem, malým rozměrům i malému poloměru otáčení jde o obratné mechanické traktory vhodné pro práci jak v zemědělských provozech, tak v lese nebo v komunálních službách, kde mohou být využívány při letní péči o krajinu i zimní údržbě komunikací. Pro čelně agregované stroje, které vyžadují přesné kopírování terénu, vyvinula firma Lindner čelní hydrauliku vedenou přední nápravou. Tato konstrukce, kdy jsou spodní ramena a zdvihací válce připevněny na nápravě, poskytuje obsluze i při použití čelního nářadí možnost natočení kol až 50 stupňů.
Univerzální nosiče Unitrac jsou na rozdíl od klasických traktorů určeny především pro práci v komunálních službách, i když zhruba 30 % se jich na menších rodinných zemědělských farmách využívá, jelikož mohou být agregovány například s žacími stroji a dobrým pomocníkem jsou při dopravě menších objemů píce.
Nejnovější model Unitrac 102 disponuje veškerými přednostmi těchto strojů. Patentovaná konstrukce nosného rámu s kombinací odpružení a otáčení rámu kloubem zaručuje ideální pracovní záběr všech čtyř kol při velmi nízko položeném profilu. Individuálně zavěšená kola jsou hydropneumaticky odpružena, takže obě nápravy zůstávají v rovině i při nerovnoměrném rozložení nákladu na korbě. Všechna čtyři kola se stálým pohonem jsou bržděna vnitřními kotoučovými brzdami, což zároveň s otočným spojením obou částí rámu přispívá k pohodlnému a bezpečnému provozu stroje. Čtyřválcový vodou chlazený motor Perkins s přímým vstřikováním o výkonu 102 koní má obsah 4,4 l a splňuje normu Euro III. Vozidlo je vybaveno dvěma hydraulickými okruhy s Powerlink systémem a řízenou dodávkou oleje Load Sensing. Řadit lze ve standardu 16 rychlostí pojezdu vpřed a 16 vzad. Pojezdová rychlost dosahuje 40 km/h, na přání 50 km/h. Při práci může obsluha využít čtyř režimů řízení včetně krabího chodu. Velkou výhodou je odklopitelná kabina, takže servis vozidla je velice jednoduchý. Stejně jednoduchá a pohodlná je i výměna nástaveb řešená dvěma přídavnými nohami a hevery. Univerzální nosič Unitrac může být agregován s nářadím vhodným pro letní i zimní údržbu a jeho využití je tak celoroční.

Roman Paleček

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down