30.07.2004 | 12:07
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Od mlátičky do skladu

Na letošním Dnu Zemědělce ve Stěžerech, který byl zaměřen na sklizeň obilovin a posklizňovou úpravu pozemku, se při zpáteční jízdě sklízecích mlátiček předvedly nejen různé druhy návěsů, ale i překládací vozy. Právě ty jsou schopny zvýšit výkon dvou či tří sklízecích mlátiček až o třicet procent. Technologie překládacích vozů se velice dobře uplatňuje i v systému mělkého zpracování půdy, neboť podvozky se chovají velice šetrně k půdě, neutužují ji a nezůstávají po nich koleje. Velký význam má tato technologie zejména v podzimních měsících při sklizni kukuřice na zrno, kdy je proměnlivé počasí a klasické návěsy mají s odvozem zrna od sklízecích mlátiček problémy.

Jako první se představil zemědělský návěs Trailer mega line TR 21 (1) ze společnosti STROM Export s celkovou hmotností 21 tun. Z dílny tohoto tradičního českého výrobce přepravních prostředků pochází i obdobný návěs celkovou hmotností 18 tun. Pro český trh jich společnost vyrobí ročně asi dvacet, další návěsy pak vyváží do okolních evropských zemí s obdobným systémem zemědělství jako u nás, zejména Maďarska, Bulharska a Slovenska. Oblibu mezi zemědělci si návěsy Trailer získaly pro svou robustnost a celoroční využití.
Předvedený návěs byl vybaven odpruženou řiditelnou nápravou a odpruženou ojí, takže dokonale kopíroval pozemek a jeho pohyb po poli byl plynulý. Česká legislativa povoluje zatížení každé nápravy devíti tunami, závěs lze zatížit maximálně třemi tunami, což představuje celkovou hmotnost 21 tun. V Německu, kam STROM Export návěsy také vyváží, je povoleno zatížení každé nápravy deseti tunami a dvěma tunami lze zatížit závěs, takže se celková hmotnost zvýší na povolených 22 tun. Návěsy TR 22, stejně jako vozy na českém trhu, mají dostatečně silné profilované plechy zpevňované sloupky.
Ve Stěžerech byl návěs vybaven třístrannou korbou s nástavky, které zvyšují její objem, lze na ni připevnit i senážní nástavky pro maximální zvětšení objemu až na 33 m3. Na univerzální podvozek vyrábí STROM Export řadu výměnných nástaveb, ať již velkoobjemovou vanovou korbu, velkobjemovou dvou a třístrannou korbu, překládací nástavbu, rozmetadlo hnoje nebo cisternu. Výměnný systém je zajímavý tím, že u univerzálního podvozku lze posunovat nápravu podle toho, zda je na ní namontováno rozmetadlo nebo korba. Návěs lze zapojovat do horního či spodního závěsu nebo na kouli, součástí výbavy je i plachta.
Dva vozy stejné značky
Po boku sklízecí mlátičky New Holland se představil třínápravový návěs Bergmann Vario 660 (2) s vanovou nástavbou o celkové hmotnosti 29 tun, který ve Stěžerech předvedla společnost P & L – výhradní importér dopravní techniky Bergmann do České republiky. Přibližně sto zaměstnanců vyrábí návěsy Bergmann ve čtyřech různých tonážích, přitom dva systémy jsou dvouosé a dva tříosé. Dvouosé systémy mají celkové zatížení 20 a 22 tun, tříosé systémy pak 29 a 32 tun. Jejich technické vybavení je shodné. Mají velmi robustní výměnný podvozek, jednoduché a komfortní hydraulické odpružení je pak řešeno prostřednictvím pístnic.
Na výměnné podvozky s vynikajícími jízdními vlastnostmi, které jsou konstruovány pro rychlost 40 km za hodinu a výše (60 až 80 km/h), může uživatel nasadit několik různých nástaveb. Tou nejčastější je vana sklopná dozadu s objemem 20 až 25 m3 v základu bez nástavců. Další nástavbou jsou rozmetadla, buď speciální na hnůj nebo univerzální na chlévský hnůj, komposty, sypké materiály a vše, co lze plošně aplikovat na pozemek v záběru až 24 m. Dále to mohou být pozinkované cisternové nástavby s objemem 14 až 27 m3 s různými speciálními aplikátory. Poslední variantou je speciální vylehčená nástavba pro přepravu objemné píce od řezačky o objemu 35 až 45 m3. Z této nástavby lze bez problémů vyprazdňovat zavadlou píci do lisů, které plní vaky, nebo na silážní jámu. V druhém případě se píce vyskladňuje na předem určenou výšku, takže ji lze rovnou dusat.
U návěsu Bergmann si mohli návštěvníci Dne Zemědělce všimnout velmi klidného provozu a kvalitního tlumení příčných nerovností. Vůz byl vybaven systémem nuceně řízené přední a zadní nápravy, který přispívá k bezpečnému řízení při vyšší rychlosti a k velice jednoduché manipulaci pro couvání. Systém pracuje s tlakem 70 barů a je řízen podle postavení traktoru vůči návěsu.
Jako třetí se představil překládací vůz Bergmann GTW 25 (3), v nabídce je i varianta GTW 21. Rozdíl v technických parametrech je jednoduchý: menší vůz má jednu nápravu, jeden pár mohutných pneumatik a objem 21 m3, předvedený vůz měl dvě nápravy, objem 25 m3 a jeho maximální rychlost je 40 km/h a výše. Překládací vozy jsou vybaveny spodním hydraulicky ovládaným vypouštěním, takže je lze využít k dopravě obilí mezi sklady v zimních měsících, čímž se rozšiřuje možnost jejich využití i mimo sezónní práce. Na plnicím šneku jsou umístěny střešní kryty, kterými může obsluha ovládat minimální nebo maximální tok hmoty do vyprazdňovacího šneku. Ten je schopen při maximálním výkonu vyprázdnit celý vůz na nákladní automobil za 2,5 minuty. U překládacích vozů Bergmann může obsluha nezávisle na sobě zapínat či vypínat oba šneky, které jsou konstruovány tak, by poškozovaly zrno co nejméně. K výbavě patří i usměrňovací klapka na horním komínu, kterou lze měnit tok obilí do různých částí nákladního automobilu, stejně jako zakrývací plachta.
Čelo nebo vrata
Dalším předvedeným dopravním prostředkem byl velkoobjemový návěs francouzského výrobce Brimont BB 18B (4), který do České republiky dováží společnost Moreau Agri. Užitečná hmotnost návěsu je 18 tun, korba má rozměry 7,50 m x 2,20 m x 1,10 bez nástavků. K návěsu je možné dodat nástavky vysoké 0,3, respektive 0,40 m, popřípadě 0,8 m vhodné pro sklizeň cukrové řepy, nebo nástavky vysoké 1,20 m k přepravě objemné píce od řezačky. Náprava umožňující rychlost 40 km/h je tandemová, výkyvná, centrálně odpružená, konstruovaná pro těžký terén. Oj s hydraulicky ovládanou odstavnou podpěrou je odpružená s výškovou regulací, její maximální zatížení na spodním závěsu je 3,5 tuny, na horním závěsu 2 tuny. Náprava je bržděna dvouokruhovými vzduchovými brzdami a vůz je vybaven parkovací brzdou.
Návěs Brimont BB má automaticky výklopné nedělené zadní čelo nebo dvoukřídlá, hydraulicky ovládaná vrata. Jak čelo, tak dvoukřídlá vrata mohou být opatřena výpustí zrnin, popřípadě překládacím šnekem. Návěs lze vybavit plachtou, oknem v předním čele, řiditelnou nápravou s hydraulickou blokací, ale i zadním nárazníkem proti podjetí malých vozidel. Veškeré konstrukční prvky návěsu jsou nejprve otryskávány, pak nastupuje elektroforézní nástřik základní barvy a dvakrát se nanáší povrchový vypalovaný lak, což příznivě ovlivňuje celkovou životnost návěsu.
V nabídce firmy Brimont jsou vozy s užitečnou hmotností od sedmi do 24 tun, od jednonápravových až po třínápravové. Předvedený vůz byl sklopný pouze dozadu, lze však zvolit i dvoustranné, popř. třístranné sklápěče.
Česká premiéra
V české premiéře představila společnost CRS Marketing novou překládací nástavbu Multi Land Plus HTS 22.79 od firmy Annaburger (5) s hydraulicky odpruženou ojí a nápravami, která se může pochlubit světovým primátem, když za 1 minutu vyprázdní 15 m3 obilí. Podle zástupce firmy jde o nejvýkonnější překládací nástavbu v Evropě o objemu 28 m3. Vyrábějí se však i překládací vozy s objemem 33 m3, které jsou určeny pro dvě až tři nejvýkonnější sklízecí mlátičky. Nový Multi Land Plus má jako jeden z mála obdobných systémů k dispozici sedm nástaveb, které lze vyměnit do 20 minut. Poslední novinkou je výsuvné čelo, takže dnes má firma Annaburger v nabídce tři možnosti překládacího vozu: jednak variantu s výtlačným čelem a šnekem, nebo předvedenou profinástavbu s vpředu umístěným šnekem, či klasický Multi Land s vzadu umístěným šnekem.
Multi Land Plus s překládací nástavbou je určen pro tři sklízecí mlátičky typu Lexion nebo pro dvě stejné mlátičky při sklizni kukuřice na zrno. Zcela nový systém hydraulického odpružení náprav zaručuje vysokou stabilitu i při rychlosti kolem 60 km/h. Při loňském testu v Chomuticích s podobnou překládací nástavbou se neproduktivní čas při vyprazdňování dvou sklízecích mlátiček Claas Lexion 460 výrazně snížil a během dne sklidily o 11 hektarů více. Na univerzitě v Halle zase zjistili, že zařazením překládacích vozů do sklizně se zvýší výkon sklízecích mlátiček až o 25 %. K rychlému vyprázdnění a tím i k větším výkonům celé technologické linky sklizně přispívá šnek o průměru 550 mm, a to jen s 540 otáčkami za minutu, které jsou šetrné ke sklízenému zrnu. Existuje i úprava překládacího vozu na plnění secího stroje. Doporučený traktor by měl mít výkon motoru kolem 170 koní.
Dalším předvedeným vozem z produkce společnosti Annaburger byl klasický Multi Land HTS 20.79 (6) s vzadu umístěným vyprazdňovacím šnekem, který v zemědělském podniku Záhornice pracuje u dvou mlátiček Claas Lexion. Tato varianta je v České republice doposud nejčastěji prodávaná. Na tento univerzální podvozek lze „posadit“ i klasickou laminátovou cisternu o objemu 15 nebo 18 m3. Překládací vůz má hydraulicky odpruženou oji, u níž lze nastavit optimální výšku, stejně jako zatížení závěsu. Společnost Annaburger je se 180 zaměstnanci jedním z nejkomplexnějších a největších výrobců transportní techniky v Německu, s jejím jménem je spojena především univerzálnost.
Vyhrnování místo sklápění
Praktickou ukázku přepravní techniky uzavřela společnost Agri Fair, která předvedla vyhrnovací návěs Fliegl ASW 268 (7). Ten se liší od ostatních návěsů tím, že materiál nesklápí, ale vyhrnuje předním hydraulicky posuvným čelem. Návěs je koncipován jako univerzální podvozek s výměnnými nástavbami, včetně rozmetadla na hnůj a cisterny o objemu 16 m3 s patentovaným šnekovým rozdělovačem.
Společnost Fliegel patří v Evropě se svým obratem 80 mil. eur ročně k největším výrobcům návěsů a přívěsů s celkovou hmotností od dvou do třiatřiceti tun.
Finský mačkač zrna
Agrokonzulta Žamberk předvedla stroj na mačkání vlhkého zrna Murska 700 (8). Toto zařízení dovezené z Finska je určeno k mačkání vlhkého obilí v optimální vlhkosti od 30 do 40 %. Výhodou namačkaného obilí je to, že hmota obsahuje poměrně velké množství vodou rozpustných cukrů, v průměru 5 až 9 %. Do České republiky se dováží několik modelů, které se liší především dosaženým hodinovým výkonem. Ten je u řady 700 10 tisíc kg, u řady 1000 20 tisíc kg, u řady 1400 30 tisíc kg a u řady 2000 40 tisíc kg namačkaného zrna za hodinu. První dvě zařízení jsou nesená, druhá dvě závěsná.
Průměr válců je 300 mm, takže zařízení je schopné namačkat jak obilí, tak i ostatní plodiny, například luskoviny a kukuřici. Pro obiloviny jsou určené speciální válce, k mačkání kukuřice slouží válce s vyšším výkonem o jednu třetinu.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down