Výraz „speciální traktor“ označuje typ traktoru, který je konstrukčně upraven pro práci v netypických nebo náročných podmínkách. Pod označením „speciál“ tak najdeme širokou paletu strojů od úzkých vinohradnických a nízkých sadařských strojů, přes svahové traktory s nízkým těžištěm či výkonné komunální nosiče nářadí až po „obrněné“ lesní speciály s ochranným rámem kabiny. Jejich společným jmenovatelem je schopnost operovat tam, kde univerzální technika už nestačí.
Přesto některé trendy v segmentu velkých zemědělských strojů speciální traktory kopírují. Je to především výbava pokročilými elektronickými systémy, včetně funkcí precizního zemědělství nebo zavádění alternativních pohonů zejména pak elektrických.
Výrobce speciální traktorů je možné rozdělit do dvou kategorií. Na jedné straně to jsou velcí producenti traktorů, kteří mají vedle polních traktorů a traktorů střední výkonové třídy i segment speciálů. A pak na trhu působí řada menších, vysoce specializovaných značek, které se zaměřují výhradně na speciály. Trh je to každopádně dynamický a inovace přicházejí jedna za druhou. Ještě před několika lety nebylo příliš běžné, aby měl malý vinohradnický traktor systém jako automatické řízení, online přístup k servisním datům nebo třeba displej s možností nastavovat pracovní režimy. Dnes je to běžná realita. A co víc. Právě v segmentu speciálních traktorů se objevují první zcela autonomní stroje. Je to dáno systémem pracovních operací i jasně vymezeným prostorem, kde stroje pracují a kde je tím pádem pravděpodobnost kolize menší.
Také v oblasti pohonů je segment speciálních traktorů inovátorem. Nejčastěji je vidět implementace elektrických pohonů. Jedním z faktorů je požadovaný výkon. Speciální traktory mají menší výkonové nároky, pohybující se často v rozmezí 20 až 60 kW, což je výkon, který lze s dnešními bateriemi efektivně pokrýt. Důvodem může být i práce lokalizovaná v jednom místě, kde nabíjecí stanice jsou součástí provozu.*