Na výstavě Naše pole mohli návštěvníci vidět i stánek společnosti Agroecopower (AEP), která je známá především softwarovými úpravami řídicích jednotek, díky nimž navýšila výkon velkému množství nejen traktorových motorů, ale i motorů sklízecích mlátiček, řezaček a další zemědělské techniky vybavené spalovacím motorem.
O tom jaké jsou přínosy navýšení výkonu netřeba dlouze spekulovat. Jde především o zvýšení výkonnosti stroje a případně i snížení spotřeby paliva. Ovšem, tak jako se vším, tak i s vyšším výkonem by se to nemělo přehánět. Je nutné přihlížet nejen ke konstrukci motoru, převodovky, ale i převodů pro PTO. Také tyto konstrukční celky výrobce dimenzoval na určitý maximální přenos točivého momentu, který není dobré překročit. U většiny výrobců se lze orientovat podle jejich modelových řad, kde nejnižší a nejvyšší modely mívají často konstrukci identickou a výrobce výkon omezuje softwarově. U nejvyššího modelu v řadě, je ale úpravce softwaru nucen přihlížet právě ke konstrukčním omezením a proto je v těchto případech výkon a točivý moment přidáván tak, aby byla zachována životnost stroje.
Motorové brzdy
Po provedené úpravě výkonu chce zákazník vědět o kolik kW a Nm se výkon zvýšil. To lze ověřit pomocí dynamometru, kdy se změří výkon a točivý moment před a po zásahu. Z provedené úpravy jsou pak dobře vidět nejen zvýšené hodnoty, ale i to jak se změnila křivka průběhu výkonu a točivého momentu. Ta by měla zůstat tvarově obdobná jen posunutá směrem nahoru.
Protože softwarových úprav provádějí v AEP hodně jevilo se jako vhodné si vyrábět i vlastní dynamometry. Hned zpočátku se počítalo s tím, že se budou používány nejen pro vlastní potřebu, ale budou též prodávány jako užitečná pomůcka pro servisní střediska. Jejich užitečnost spočívá hned v několika rovinách. Předně je dobré odměřit výkon každého nového traktoru a záznam si uložit. Při následných opravách během provozu, které jsou zásadnějšího rázu, je tak optimálním řešením změření výkonu a porovnání s charakteristikou, kterou měl nový motor. A dále je to vhodné i proto, že výrobci traktorů často uvádějí výkon motoru v normách, při nichž není aktivní veškeré příslušenství, které se v traktoru nachází. Nejde přitom jen o klimatizaci, nebo osvětlení, či hydraulický systém. Třeba dnes běžně používaná norma ECE R120 pracuje při stanovení výkonu s motorem, který nepohání ventilátor chlazení. Papírová hodnota o výkonu motoru pocházející z prospektu tak bývá zavádějící a zejména při náhradě starého traktoru novým se může stát, že ač má stejný výkon, původní nářadí špatně zvládá. Odměřením nových traktorů servis obdrží dobrý přehled o reálných výkonech na PTO a to může posloužit i jako vodítko pro prodejce, aby nový traktor výkonově odpovídal potřebám jeho uživatele.*
Celý článek najdete v týdeníku Zemědělec.