24.05.2024 | 02:05
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Optimalizátoři vystavovali na Techagru

Problematika výkonů motorů zemědělské techniky je často skloňovaným tématem. A v současnosti jsou časté i úpravy výkonů motorů řešené softwarovou cestou. Jednoznačně nejznámější firmou, která u nás provádí úpravy programů řídících jednotek zemědělských strojů je Agroecopower (AEP) a velkou expozici měla i na letošním Techagru.

Dalo by se říci, že v AEP dělají Chiptuning. Jenže to je dnes už pomalu zakázané slovo. Důvodem je to, že významově zahrnuje všechny softwarové úpravy motorů, které nemusí být vždy podařené a mohou uživatelům přinést více škody než užitku. Takže u úprav, které jsou zdařilé je prý lépe používat slovo optimalizace, neb když se něco optimalizuje tak se nesleduje jen jeden efekt.

Optimalizace = navýšení?

Faktem tedy je, že ke slovu optimalizace výkonu můžeme stejně dát synonymum zvýšení výkonu, protože jeho snížení, byť třebas podpořené významným snížením spotřeby paliva by asi nikdo nechtěl.  V každém případě však výsledkem správně provedené úpravy programu v řídící jednotce motoru musí být vždy to, že zvýšení výkonu nepřinese změnu v průběhu křivky výkonu a točivého momentu ani problém emisního systému. A může přinést i snížení spotřeby paliva. Té je nejčastěji dosahováno nepřímo. Pokud má traktor vyšší výkon, může se stejným nářadím jezdit na vyšší převodový stupeň a používat nižší otáčky motoru čímž se snadněji dostane do oblasti s příznivou měrnou spotřebou paliva.

Aby ve firmě AEP svým zákazníkům dokázali, že jejich softwarové úpravy nejsou žádný chiptuning s negativními doprovodnými efekty, rozhodli se požádat o homologaci svých výkonově-optimalizačních procesů. V rámci renomované zkušebny TÜV byly vybrané traktory různých značek a modelových řad podrobeny měření, jehož hlavním cílem bylo zjistit, zda navýšení výkonu nemá vliv na produkci škodlivin ve výfukových plynech. V rámci velkého souboru dat se potvrdilo, že nikoliv a tak mohou být úpravy přinášející zvýšení výkonu zapisovány do technického průkazu a zákazníci mají jistotu, že nebudou mít problém na STK.

Rozšíření prodejního sortimentu

Nejen pro ověření účinku softwarových úprav, ale především pro široké možnosti použití vyrábí (z pohledu AEP sesterská společnost) ATX-dyno zařízení pro měření točivého momentu, tedy dynamometry, kterým se v hovorové řeči říká motorové brzdy. Vyráběny jsou ve dvou základních modelových řadách a mají široké možnosti uplatnění, zejména z pohledu velkého rozsahu měřených točivých momentů a tedy i výkonů. Maximální zatížení dynamometrů je až 40 kNm a to v praxi znamená, že je možné odbrzdit i výkonné pásové traktory, nebo nákladní automobily, tedy stroje nemající vývodový hřídel. U nich se motorová brzda instaluje místo jednoho z pojezdových kol, u vozidel s nejvyššími výkony se mohou použít dvě brzdy současně.

Dynamometry z modelových řad R1 a R2 jsou úspěšně prodávány v různých zemích, nejen těch co se nacházejí na evropském kontinentu. Například osm se jich loni dodalo do USA, kde AEP postupně rozšiřuje své pole působnosti. V současné době má v USA přes 200 obchodních partnerů a určitě není bez zajímavosti, že se za velkou louží chystají i na zásadní novinku, která bude zcela odlišná od dosavadních aktivit. Bude se jednat o prodej techniky Bednar.*

Dynamometr od společnosti ATX-dyno
Stánku společnosti AEP, která se prezentovala i na výstavě Techagro, dominoval dynamometr ATX-dyno. Dvourozsahová převodovka rozšiřuje spektrum měřených točivých momentů s maximem na hodnotě 40 kNm  

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down