Problematika výkonů motorů zemědělské techniky je často skloňovaným tématem. A v současnosti jsou časté i úpravy výkonů motorů řešené softwarovou cestou. Jednoznačně nejznámější firmou, která u nás provádí úpravy programů řídících jednotek zemědělských strojů je Agroecopower (AEP) a velkou expozici měla i na letošním Techagru.
Dalo by se říci, že v AEP dělají Chiptuning. Jenže to je dnes už pomalu zakázané slovo. Důvodem je to, že významově zahrnuje všechny softwarové úpravy motorů, které nemusí být vždy podařené a mohou uživatelům přinést více škody než užitku. Takže u úprav, které jsou zdařilé je prý lépe používat slovo optimalizace, neb když se něco optimalizuje tak se nesleduje jen jeden efekt.
Optimalizace = navýšení?
Faktem tedy je, že ke slovu optimalizace výkonu můžeme stejně dát synonymum zvýšení výkonu, protože jeho snížení, byť třebas podpořené významným snížením spotřeby paliva by asi nikdo nechtěl. V každém případě však výsledkem správně provedené úpravy programu v řídící jednotce motoru musí být vždy to, že zvýšení výkonu nepřinese změnu v průběhu křivky výkonu a točivého momentu ani problém emisního systému. A může přinést i snížení spotřeby paliva. Té je nejčastěji dosahováno nepřímo. Pokud má traktor vyšší výkon, může se stejným nářadím jezdit na vyšší převodový stupeň a používat nižší otáčky motoru čímž se snadněji dostane do oblasti s příznivou měrnou spotřebou paliva.
Aby ve firmě AEP svým zákazníkům dokázali, že jejich softwarové úpravy nejsou žádný chiptuning s negativními doprovodnými efekty, rozhodli se požádat o homologaci svých výkonově-optimalizačních procesů. V rámci renomované zkušebny TÜV byly vybrané traktory různých značek a modelových řad podrobeny měření, jehož hlavním cílem bylo zjistit, zda navýšení výkonu nemá vliv na produkci škodlivin ve výfukových plynech. V rámci velkého souboru dat se potvrdilo, že nikoliv a tak mohou být úpravy přinášející zvýšení výkonu zapisovány do technického průkazu a zákazníci mají jistotu, že nebudou mít problém na STK.
Rozšíření prodejního sortimentu
Nejen pro ověření účinku softwarových úprav, ale především pro široké možnosti použití vyrábí (z pohledu AEP sesterská společnost) ATX-dyno zařízení pro měření točivého momentu, tedy dynamometry, kterým se v hovorové řeči říká motorové brzdy. Vyráběny jsou ve dvou základních modelových řadách a mají široké možnosti uplatnění, zejména z pohledu velkého rozsahu měřených točivých momentů a tedy i výkonů. Maximální zatížení dynamometrů je až 40 kNm a to v praxi znamená, že je možné odbrzdit i výkonné pásové traktory, nebo nákladní automobily, tedy stroje nemající vývodový hřídel. U nich se motorová brzda instaluje místo jednoho z pojezdových kol, u vozidel s nejvyššími výkony se mohou použít dvě brzdy současně.
Dynamometry z modelových řad R1 a R2 jsou úspěšně prodávány v různých zemích, nejen těch co se nacházejí na evropském kontinentu. Například osm se jich loni dodalo do USA, kde AEP postupně rozšiřuje své pole působnosti. V současné době má v USA přes 200 obchodních partnerů a určitě není bez zajímavosti, že se za velkou louží chystají i na zásadní novinku, která bude zcela odlišná od dosavadních aktivit. Bude se jednat o prodej techniky Bednar.*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!