16.09.2008 | 05:09
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Padesát let technických inovací

U příležitosti padesátiletého jubilea, které si letos připomíná Massey Ferguson, byla uspořádaná Mezinárodní konference dealerů z Rumunska, Maďarska, Bulharska, Slovenska, České republiky a Rakouska, o které jsme přinesli informace v Zemědělci č. 36. Massey Ferguson investoval do vývoje nových produktů obrovské finanční prostředky a výsledkem je nejvšestrannější výrobní program moderních strojů, jaký kdy měl.

Pro každého zákazníka má v současné době Massey Ferguson špičkovou techniku s patřičnou servisní a poradenskou službou, rychlou dodávkou náhradních dílů a na míru vyhotoveným financováním. O posledních novinkách a inovacích hovořil na konferenci Johann Hasenzagl, produktový manažera společnosti Austro Diesel, která je generálním importérem techniky Massey Ferguson do střední Evropy.

Novinky mezi malými traktory
Inovace zasáhly i nejmenší řadu kompaktních traktorů MF1500 s výkonem motoru od 20 do 46 k, které jsou vhodné pro komunální, zahradnické a zemědělské účely. Nové jsou modely MF 1529 s výkonem motoru 28 k a MF 1532 s výkonem 32 koní. Tyto kompaktní traktory jsou vybaveny mechanickou nebo hydrostatickou převodovkou a ochranným rámem, model MF 1547 má již kabinu s integrovanou klimatizací. V této kategorii je k dispozici šest základních modelů, k nimž Massey Ferguson dodává velké množství nářadí.
Velký úspěch mezi zemědělci zaznamenává inovovaná řada speciálních traktorů MF 3600 s výkonem tříválcového motoru Sisu 69 až 100 k, takže zájemci musejí počítat s delšími dodacími lhůtami. Varianty V, S, F, GE se liší minimální šířkou (ve stejném pořadí 1000, 1300, 1450 a 1150 mm.), společnou mají reverzační převodovku 24/24. Jde o cenově výhodné univerzální traktory s pohonem všech kol určené pro vinice, sady a chmelnice. K dalším charakteristikám patří elektrohydraulické zapínání pohonu vývodového hřídele pod zatížením s otáčkami 540/750 n/min, tři ovládací ventily, komfortní kabina s vytápěním a větráním a velice pěkný design. Nová kabina RC 100 se dodává k nejužším modelům série V a GE. Zemědělce u nich překvapí snadná manévrovatelnost díky nápravě SuperSteer, vysoká produktivita a nízká spotřeba. Řada MF 3600 má pět základních modelů.

Inovace se nevyhnuly ani střední třídě
Letošní novinkou jsou modely traktorů MF 5445 a 5455 s motory Perkins o výkonu 95 a 105 k, které již splňují přísnou emisní normu Tier 3. Díky tomu se výkon motoru jednotlivých modelů zvýšil minimálně o 10 %.U obou modelů je motor vybaven elektronickým vstřikováním, turbodmychadlem, regulací plnicího tlaku a mezichladičem stlačeného vzduchu. Všechny modely MF 5445 a silnější mají navýšení výkonu Power Boost v rozsahu 10 koní. Motory slabších modelů MF 5425 a 5435 jsou naopak vybaveny mechanickým vstřikováním a nemají navýšení výkonu. K dispozici je devět základních modelů s prosklenou kabinou a volným výhledem.
Přepracovaný design se šikmou vyklápěcí přední kapotou se objevuje také u řady 6400. K dalším inovacím patří přední vývodový hřídel s integrovanou čelní hydraulikou a nová přední náprava, která zlepšuje rejd i u širokých pneumatik. Nová chladicí jednotka pak umožňuje lepší přístup k filtrům. Ke standardní výbavě patří navýšení výkonu Power Boost, dvojstupňové odpružení kabiny DualStage, kontrolní a řídicí systém Datatronic 3 a nový systém Auto Guide, který se postará o zatáčení a hledání správné stopy. Řada 6400 nabízí dvanáct základních modelů.

Nové vytřásadlové modely
Původní modely sklízecích mlátiček MF Activa 7244 a 7245, Beta 7260 a 7270 a Cerea 7274 a 7278 doplňuje od letošního roku nová generace sklízecích mlátiček Massey Ferguson. Řadu Activa rozšiřují tři modely. Nejmenší MF 7240 je jednoduchý robustní stroj s výkonem motoru 176 k, objemem násypky 5200 kg a záběrem 4,2 nebo 5,4 m. Dva původní modely MF 7244, (220 k) a MF 7245 (250 k) doplňují i silnější stroje: šestivytřásadlový MF 7246 (250 k) a největší model Activa 7247 S s výkonem motoru výkonu 275 k a zásobníkem o objemu 8800 litrů. Sklízecí mlátičky označené S (MF 7245, MF 7247) mají ve standardu lepší vybavení, rotační odlučovač známý z mlátiček Beta, o 8 % větší plochu sít a čtyřstupňovou převodovku, která je zárukou vysokého výkonu a nízké spotřeby.
Na trh vstupují i dva nové modely Centora vhodné pro zemědělce s velkými plochami nebo podniky služeb, které potřebují výkonné stroje. Mají motory o objemu 8,4 l s výkonem od 378 (model MF 7280) do 413 k (model MF 7282) a s navýšením Power Boost 30 koní. Jsou to jediné mlátičky s osmi vytřásadly na trhu, jejich efektivita je o 33 % větší než u modelů se šesti vytřásadly. Vybaveny jsou sklízecí lištou Powerflow o záběru 6,2 až 9,2 m, řídicím a kontrolním systémem Datavision 2 a systémem Auto Guide, který maximalizuje výkon a snižuje únavu obsluhy. Zemědělci ocení i elevátor s výkonem až 100 tun/h a drtič slámy s oboustranně ozubenými noži.

Z Ameriky do střední Evropy
Na americkém a australském trhu pracují již léta osvědčené rotorové mlátičky Massey Ferguson. Tři modely byly adaptovány i pro střední Evropu a ponesou název Fortia: MF 9695 s výkonem 330 k , MF 9790 s motorem o výkonu 380 k a MF 9895 s výkonem 459 k, všechny tři modely disponují navýšením výkonu o 30 koní. Obě menší mlátičky pracují s motorem Sisu o objemu 8,4 l, nejsilnější model má motor Caterpillar C13 Acert o zdvihovém objemu 12,5 litru s velkorysým točivým momentem.
Vlajkovou lodí je model Fortia MF 9895 s hydrostatickou čtyřrychlostní převodovkou. Vysoce výkonná mlátička spojuje inovativní výbavu s osvědčenou rotační koncepcí MF. Za svůj mimořádný výkon při sklizni různých plodin vděčí samostatnému axiálnímu rotoru o velikosti 0,8 m x 3,55 m s hydrostatickým pohonem, který snižuje složitost a náročnost údržby. Zrno se ukládá do zásobníku o objemu 12 300 l, který se pomocí rychlého systému DHV s dopravním výkonem 158 l/s vyprázdní za něco málo přes minutu. Dopravní šnek dlouhý 7,4 m usnadňuje díky výšce výhozu 4,34 m vyprazdňování i na velké přívěsy. Pásové dopravníky žací lišty PowerFlow zajišťují aktivní dopravu sklízeného produktu od nože ke vtahovacímu šneku. Díky tomu se mlátící ústrojí plní mimořádně rovnoměrně, čímž se také optimalizuje výmlat a celá žací mlátička má extrémně klidný chod. Model Fortia má zcela novou kabinou F3 vybavenou automatickou regulací klimatu, topením a dokonce opěrkami pro nohy. Luxusní sedadlo se vzduchovým odpružením lze přizpůsobit jakékoli tělesné výšce. Plně automatický dohled nad strojem zabezpečují displej nad sedlem řidiče, další indikátory v B-sloupku kabiny, akustická signalizace a optické výstrahy. Indikátory kontroly sesychání a rychlosti rotoru se nacházejí ve výšce očí. Řídicí jednotka GTA Console II s celobarevnou dotykovou obrazovkou řídí nový systém dohledu nad výnosem a výkonem a poskytuje rozsáhlý přehled o výnosu při současném protokolování průchodnosti. Auto Guide je u MF 9895 v základním vybavení, u dvou menších modelů se dodává na přání.

Vlajková loď mezi traktory
Na pařížském veletrhu SIMA v únoru 2009 představí Massey Ferguson vlajkovou loď mezi traktory – model MF 8600 s šestiválcovým motorem Sisu o výkonu 365 k, převodovkou Dyna VT a novou kabinou. Massey Ferguson je první výrobce, který v konstrukci traktorů použil moderní systém SCR. Tuto technologii budoucnosti využívají např. některé nákladní automobily Mercedes Benz, Volvo či Daf teprve čtyři roky. Pro traktor s ekologickou technologií SCR je podle Johana Hasenzagla charakteristický vysoký výkon, extrémní hospodárnost a nejlepší komfort a ergonomika.
Motorová technologie SCR umožňuje redukovanou spotřebu pohonných hmot a nižší hodnoty odpadních plynů. Traktory Massey Ferguson s výkonem 130 až 225 kW splňují od roku 2006 přísnou normu Tier 3, která dovoluje 0,2 g spalin a kolem 3,6 g NOx na každou kWh. Od roku 2011 bude platit norma Tier 4a, kdy budou přípustné pouze 0,02 g spalin (-90 %) a 2 g NOx na každou kWh. Od roku 2014, kdy vstoupí v platnost emisní norma Tier 4b, bude maximální limit 0,5 NOx/kWh. „Technologie SCR splňuje normu Tier 4a u nového traktoru již dnes,“ řekl přítomným Johan Hasenzagl a dodal. „V Pekingu by se tyto traktory mohly využívat jako čističky vzduchu, přitom není třeba žádný náročný chladicí systém, jako mají motory se zpětným vedením plynů EGR. Je prokázáno, že naše nová technologie ušetří při tisíci provozních hodinách nebo spotřebě 25 000 litrů nafty až 800 eur.“ Kromě úsporných motorů s technologií SCR je nový traktor vybaven 70 tisíckrát osvědčenou bezstupňovou převodovkou Dyna TM. Tento dynamický traktorový management řídí otáčky motoru mezi 800 a 2260 n/min automaticky při optimální spotřebě paliva.
Co ještě ocení zemědělci u nového traktoru? Integrovaný podvozek, který je vhodný i pro čelní hydrauliku se zvedací silou 5 tun, odpruženou a zesílenou přední nápravu se systémem Quad-link, zesílenou olejovou vanu, nové řízení se SpeedSteer, systém AutoGuide, novou zadní hydrauliku se zvedací silou 8 nebo 9,6 tuny, nový pneumatický brzdný systém včetně parkovací brzdy a zadní pneumatiky 710 R42. Nová je i komfortní, dokonale odpružená čtyřsloupková kabina s velkými prosklenými plochami, obslužnou konzolou integrovanou do opěradla, barevným monitorem, dokonalým odpružením a velice nízkou hladinou hluku.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down