25.11.2023 | 04:11
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Plně elektro: Fendt e107 V Vario

Elektromobilita proniká i do zemědělské techniky a nevyhýbá se ani traktorům. Současná konstrukce akumulátorů a hustota energie v nich obsažené však umožňují elektrický pohon zatím jen u strojů s nižším výkonem, a tedy i nižší pohotovostní hmotností. Důvody jsou dva. Jednak akumulátory jsou drahé, což platí hlavně pro ty v lithiovém provedení a dále jejich velikost a hmotnost vylučují instalaci v traktorech s vyšším výkonem.

Ovšem u menších traktorů s výkonem do nějakých 100 k má elektropohon své opodstatnění. A to především při práci v uzavřených prostorách, na zpevněných komunikacích nebo v lehkém terénu, v komunální sféře (například v parcích a na cyklostezkách) a též při pěstování zeleniny, zejména té ve sklenících, kde jsou nulové emise škodlivin příjemným benefitem (byť emise CO2, by v takovém prostředí byly žádoucí, neb mírně zvýšená koncentrace tohoto skleníkového plynu podporuje růst pěstovaných plodin).

Speciál se speciálním pohonem

S cílem využití pro speciální aplikace představila firma Fendt model e107 V Vario. Jedná se o lehký traktor s úzkým rozchodem určený pro řádkové kultury. Jeho elektromotor pohonu disponuje základním výkonem 55 kW a traktor pracuje s obvyklým konceptem pojezdu v podobě Vario převodovky i s obvyklými agregacemi nářadí díky použití standardního hydraulického systému závěsů, koncovek i otáček PTO. Až na několik detailů je standardní i ovládání a to včetně konceptu FendtONE.

Možnost použití obvyklých agregací nářadí je dána konstrukcí elektrického pohonu. Ten je naroubován do stávajícího viničního provedení modelové řady 200 V. Pouze místo spalovacího motoru využívá elektromotor a místo nádrže Li-Ion akumulátorů s celkovou kapacitou 100 kWh.

Slovo pouze je nutné brát s velkou rezervou, protože je to poněkud složitější. Systém elektropohonu samozřejmě obsahuje potřebné doplňkové komponenty, jako třeba regulátor otáček motoru, chlazení akumulátorů, nebo měnič napětí. Chlazení je nutné proto, aby se teplota akumulátorů nedostala nad kritickou mez a systém s malým chladičem vybavený reverzním ventilátorem udržuje optimální teplotu tak aby se optimalizovala životnost i kapacita baterií. Pokud jsou venkovní teploty nízké, akumulátory se naopak ohřívají. Vše funguje zcela automaticky a příprava baterií na správnou teplotu může být aktivována s předstihem, než traktor začne jezdit.

Měnič napětí je nutný pro jeho snížení z hodnoty 750 voltů, kterou používá hlavní elektromotor na provozní napětí 12 V, které používají stávající řídící jednotky v traktoru a také kompresor klimatizace, nebo vzduchový kompresor, které nemohou být poháněny klasickým způsobem jaký známe ze spalovacího motoru.

Nabízí se otázka proč výrobce neudělal přestavbu traktoru na elektropohon komplexnější, například s využitím přímého pohonu kol elektromotory. Důvodů je několik, ale tím hlavním je cena. Už takhle bude elektrotraktor dražší než jeho verze se spalovacím motorem. A ač elektromotory zas tak drahé nejsou nedá se to říci o řídích komponentech, měničích a dalším příslušenství. A navíc, použití přímého elektrického pohonu by znamenalo významnější zásah do konstrukce traktoru.

Různé verze jízdy, různé verze nabíjení   

Akumulátory traktoru Fendt e107 V je možné nabíjet přes koncovku s označením Type 2, kterou známe z elektromobilů. S touto přípojkou se váže nabíječka napájená střídavým proudem s hodnotou 32 A o napětí 400 V (max. 22 kW), díky níž lze plného dobití baterie dosáhnout v čase asi pěti hodin. A tento typ nabíjení bude asi nejběžnější, protože popisovaná přípojka není v zemědělských či jiných areálech ničím výjimečným.

Fendt e107 V s ukázkou nevých pneumatik Trelleborg TM1 Eco Power
V souvislosti s vývojem nového traktoru na elektrický pohon byly vyvinuty i speciální pneumatiky Trelleborg TM1 Eco Power

Traktor má však i koncovku CCS k níž lze připojit takzvanou rychlo-nabíječku s výkonem 80 kW při použití stejnosměrného proudu. Pak lze dobití z 20 do 80 % kapacity dosáhnout v čase jen 45 minut.      

Tak jak je možné volit různé druhy dobíjení jde nastavit i různé druhy jízdních režimů. Pro šetření s energií je určen režim Eco jemuž odpovídá základní výkonový rozsah do 50 kW/68 k (podle ECE R85). V režimu Dynamic je k dispozici až 55 kW/75 k a v provozním režimu Dynamic+ poskytuje traktor až 66 kW (90 k) jako špičkový hnací výkon, jenž se používá pro krátkodobé překonání zvýšené zátěže.

Režimu jízdy a druhu práce odpovídá provozní doba počítaná na jedno nabití akumulátorů. Ta je 4 - 7 hodin pro aplikace v rozsahu částečného zatížení. Při energeticky náročných aplikacích, třeba agregace s rosičem nebo s naloženým přívěsem při přepravě, či při jízdě v náročnějším terénu se doba provozu traktoru zkracuje. Ovšem při transportu lze zase dobře využívat rekuperaci elektrické energie, která dobu provozu prodlužuje. A co víc, použitím nožního spínače lze intenzitu rekuperace zvýšit, třeba při sjíždění prudšího klesání, nebo při zastavování na křižovatce.

Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 12/2023.*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down