05.03.2024 | 01:03
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Plynové traktory z vyšší třídy

Před rokem jsme naše čtenáře informovali o traktorech New Holland T6.180 Methane Power, které jezdí i v ČR. Protože jejich výrobce to zřejmě s alternativními pohony myslí vážně, na loňské Agritechnice představil další modely, které mohou spalovat metan. Jednalo se o traktory T7.270 Methane Power s identickými motory, avšak s nádržemi umožňujícími zástavbu plynného CNG (Compressed Natural Gas), nebo kapalného LNG (Liquefied Natural Gas).

Již několikráte bylo při úvahách o alternativních zdrojích energie zmíněno, že pro klasické traktory má bateriový koncept a elektropohon významné omezení v hmotnosti akumulátorů a koncentraci energie v nich obsažené. Proto je vhodný pro stroje s nižším výkonem, u nichž můžeme najít určité výhody oproti konvenčním motorům spalujícím naftu. U výkonných traktorů jsou možnou náhradou ropných produktů buďto synteticky upravená kapalná biopaliva, nebo vodík (vyrobený třeba z přebytečné solární energie) a také metan (ideálně z upraveného bioplynu).

Úprava není obtížná

Výhod metanu jsou si konstruktéři motorů FPT a traktorů New Holland dobře vědomi. Použití motoru vhodného pro spalování metanu totiž nemá moc úskalí. Vychází se z vznětového provedení a použitím upravené hlavy válců se dosahuje nižšího kompresního poměru, a též možnosti montáže zapalovacích svíček, bez nichž se zážehový motor spalující metan neobejde. Složité není ani vstřikování metanu, protože o vstřikování v pravém slova smyslu nejde a jde jen o dávkování plynu do sacího potrubí, pokud možno těsně před sacími ventily. Plyny (metan a vzduch) se vzájemně dobře mísí a tak není problém s nehomogenní směsí paliva a vzduchu.

Zajímavé je to, že pro snížení spotřeby paliva je možné použít výrazně ochuzenou směs, která se vyznačuje přebytkem vzduchu. Má to bohužel úskalí v tom, že u tohoto konceptu nelze použít klasický třícestný, tedy oxidačně redukční katalyzátor odstraňující škodliviny z výfukových plynů. Proto se častěji (stejně jako při spalování benzinu) využívá takzvané stechiometrické dávky paliva a pak je možné použít katalyzátor, lambda sondy a další příslušenství, obdobné jaké mají klasické zážehové motory. A touto cestou jde i FPT a New Holland.

Stejné výkonové parametry

V modelu T7.270 Methane Power je použit šestiválec FPT se zdvihovým objemem 6,7 l, nejvyšším výkonem 270 k, a maximálním točivým momentem 1160 Nm. Tedy se zcela shodnými parametry jaké má tento model pokud je osazen motorem spalujícím motorovou naftu. Velkou výhodou nové verze T7.270 CNG je významně zvětšená kapacita nádrží, které dovolují uchovat až 219 kg plynu (model T6.180 Methane Power má oproti tomu nádrže jen na 79 kg a to včetně té v předním TBZ). To podstatně prodlužuje dobu práce a čas mezi tankováním. Přesto však kapacita nádrží nevydrží na celý pracovní den, zejména při energeticky náročnějších typech práce.

Pro zákazníky, kteří nechtějí v průběhu dne tankovat nabízí New Holland verzi s nádrží na LNG. To je podstatně složitější řešení neb dvouplášťová kryogenní nádrž vyžaduje, aby se teplota metanu nezvýšila přes -162 °C, tedy aby zůstal kapalný a k tomu musí napomoci velmi účinný izolační systém.

Samozřejmě, litr LNG stále neobsahuje tolik energie co litr nafty, ale už se této hodnotě více blíží. U motorové nafty můžeme počítat s výhřevností 38,6 MJ/l, u LNG je to asi 27 MJ/l a u CNG jen 9 MJ/l (při tlaku 24,5 MPa).

Celý článek najdete v týdeníku Zemědělec.*

New Holland T7.270 Methane Power LNG jezdil i po hannoverském výstavišti. Na snímku je před halou 3
New Holland T7.270 Methane Power LNG jezdil i po hannoverském výstavišti

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down