21.09.2006 | 12:09
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Plynulá jízda od 95 do 360 koní

Na podzim loňského roku představila firma Fendt velký trhák, kterým byl nejvýkonnější kolový traktor klasické koncepce jehož motor poskytoval až 360 koňských sil. Následně tomu byla uzpůsobena i převodovka a pojezdové ústrojí, hydraulika i kabina. Vznikl zkrátka celý nový traktor.

Letos výrobce traktorů Fendt uvedl další novinky. Přehlídka se konala v září tohoto roku v německém Wurzburgu, kde byly v polních podmínkách a tedy i praktických ukázkách prezentovány všechny novinky. S výjimkou řady 200 se změny týkaly všech modelových řad.

Dvě linie řady 900

Když začněme již zmíněnou nejvýkonnější řadou 900 můžeme konstatovat dvě věci. Jednak to, že některé prvky z modelu 936 byly použity i v ostatních modelech modernizované řady 900. O jaké prvky se jedná? Je to zejména motor, kdy dosavadní šestiválce MAN jsou nahrazeny šestiválci Deutz se zdvihovým objemem 7,14 litru. Samozřejmostí je přeplňování, mezichlazení stlačeného vzduchu, čtyřventilová technika, vstřikování Common Rail, nebo recirkulace spalin pro snížené obsahu emisí a splnění platné normy Tier IIIa.
Dalším prvkem, který byl převzat z modelu 936 je převodovka, což je klasické Vario avšak upravené pro přenos většího točivého momentu, převzatým prvkem z pojezdového ústrojí je odpružená přední náprava s nezávislým uložením-kol a systémem příčné stabilizace při naklánění traktoru, například při průjezdu zatáčkou. Také hydraulický systém byl upraven a uživatele jistě zaujme vysoký počet vnějších hydraulických okruhů.
U řady 900 je třeba se zmínit ještě o jedné novince, kterou budou dvě úrovně výbavy. Zatímco doposud obsahovaly traktory Fendt vždy maximální výbavu, protože takto měl výrobce nastavenou strategii jejich prodeje, nyní bude u řady 900 možné volit výbavu ve dvou verzích. A to Profi a Power. Základní rozdíly jsou především z pohledu ovládání traktoru, kdy verze Profi obsahuje maximum toho co může Fendt nabídnout zatím co, Power má třeba jinak řešený josytick, na jehož hlavici nejsou ovládací tlačítka, nemá systém souvraťového managementu atd. Výsledkem je nižší cena a výrobce tím sleduje jasný záměr, kterým je zvýšení konkurenceschopnosti na trhu v nejvyšší výkonové sféře.
Traktory řady 900 disponují pojezdovou rychlostí 40, 50, nebo 60 km/h. Power standardně 50 km/h, resp. 40 km/h podle místních předpisů. Profi sériově 60 km/h –elektronicky lze omezit na 50 resp. 40 km/h. Verze Power má brzdy jen na zadní kola s připínáním pohonu přední nápravy, Profi používá dvouokruhové brzdy na všechna kola. Verze Profi by tedy po provedení zkoušek v SZZPLS mohla rychlostí 60 km/h legálně jezdit i u nás. Splňují totiž podmínku naší legislativy, která pro takovouto rychlost požaduje aby traktor měl již zmíněné dvouokruhové brzdy.

Nejvýkonnější čtyřválec

Na rozdíl od řady 900 nacházíme o něco méně změn u traktorů řady 400, 700 a 800. Jednou spojující změnou je výbava novými motory, které musejí od příštího roku splnit emisní normu Tier IIIa. Ve všech případech se jedná o motory Deutz a všechny jsou vybaveny přeplňováním čtyřmi ventily na válec a systémem recirkulace spalin AGRex. Podle dosahovaných výkonů s pak liší počtem válců. Zatímco v řadě 700 a 800 jsou použity šestiválce u řady 400 čtyřválce se zdvihovým objemem 4,04 litru. Za zmínku pak stojí nejvýkonnější model 415, který poskytuje výkon 155 koní při 1900 n/min a je tedy v současnosti nejvýkonnějším čtyřválcovým motorem použitým v traktoru.
V souvislosti s řadou 700 můžeme zmínit také jednu zajímavost, kterou je rozšíření o model 718 s motorem o výkonu 180 koňských sil.

Plynule i v řadě 300

Traktory řady 300 jsou nyní vybaveny rovněž motory Deutz s technickými vymoženostmi popsanými u traktorů z vyšších modelových řad, včetně systému recirkulace spalin. Hlavní zajímavostí na těchto traktorech je ale jejich převodovka. Jde opět o plynulý koncept pojezdu, ale řešený odlišně od klasického Varia, které jinak známe. Převodovka nese označení ML 75 Vario a má pouze jeden rychlostní rozsah. Také její ovládání není pomocí joysticku, ale řídí se přes malou páčku na pravé ovládací konzole. Přes jednodušší řešení si zachovává svoji velkou přednost a dovoluje traktoru pohybovat se nejvyšší pojezdovou rychlostí 40 km/h při otáčkách motoru jen 1700 n/min. Tím dokáže v režimu kdy traktor není plně zatížen šetřit palivo, což ostatně umí i všechny ostatní Vario převodovky. U modelů z vyšších výkonových řad je navíc tento aspekt podpořen TMS systémem, který dokáže automaticky reagovat na zátěž traktoru a přizpůsobovat jí otáčky motoru, tak aby provoz traktoru byl co nejejkonomičtější.
Traktor může mít též odpruženou přední nápravu a má i komfortní ovládání PTO. Mimo elektrohydraulické spojky s modulovaným rozběhem a externího ovládání je k dispozici i systém kdy se po zapnutí PTO aktivují nastavené otáčky motoru, které jsou optimální pro činnost poháněného stroje.

V praktické ukázce

Noviny mezi traktory si mohli návštěvníci předváděcího dne i vyzkoušet a s ohledem na to, že předcházející den intenzivně pršelo, byly všech traktory agregovány jen s pluhy, protože ostatní nářadí by na mokré půdě fungovalo nekvalitně. Nakonec to ale nevadilo, protože pluh je stejně tím nejlepším vytížením pro traktor. Sám jsem si vyzkoušel model 312 se čtyřradličným otočným pluhem a dále též mode 718 s pluhem pětiradličným. Obě soupravy jezdily bez problému a bylo znát, že traktory by snesly i zátěž vyšší, protože výkonově na to měly. Pouze na extrémně vlhké části pozemku byl registrován zvýšený prokluz čímž se potvrdilo, že tyto stroje je nutné pro tahově náročné práce řádně dotížit. Například model 312 vykazuje poměr 35 kg/k (47 kg/kW). To činí traktor strojem velmi dynamickým, ale na poli to bez pořádného zatížení na kola nejde.
Je znát, že firma Fendt, přestože je nyní součástí koncernu Agco jde stále vlastním směrem a udává trendy ve vývoji traktorové techniky. Její traktory proto mají synonymum toho nejkvalitnějšího co lze pořídit, i když je tu i jedno negativum, které se jim vytýká a tím je vyšší náročnost při ovládání a nastavení traktoru. Kdo však toto zvládne získá stroj, který se mu odvděčí dobrou ekonomikou provozu. A to platí pro všechny traktory Fendt.

Luboš Stehno

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2025 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down
Přehled ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.