Nová modelová řada traktorů John Deere 7R se od loňského léta až do podzimu představila i na našich polích. Stalo se tak v podobě dvou traktorů, které si v rámci ČR odbyly tour. Jeden byl model John Deere 8R 410 a byl agregován s novým kypřičem Bednar Actros a druhý 7R 290 se představil v kombinaci s kejdovačem Annaburger HTS 24.28 doplněným o NIR senzor a možnost variabilní aplikace podle změřených obsahů živin. A právě s tímto traktorem jsem měl možnost se několik hodin svézt. Stalo se tak při jeho hostování v zemědělském podniku Agrospol Malý Bor, který hospodaří nedaleko Horažďovic.
Prodejce předváděcí soupravu nekonfiguroval náhodně, ale s určitou logikou. Jednak modelová řada 7R je vhodná pro náročné dopravní práce, neb disponuje vysokou hodnotou výkonové měrné hmotnosti. Dále, v modelu 7R 290 je výkonově nejslabší devítilitr, který má v základu 290 k jmenovitého výkonu, ale po navýšení (jež nastává též v dopravě) se může dostat až 332 k. A převodovka AutoPowr je ideální volbou pro kejdovač Annaburger. Ten totiž u popisované soupravy nevyužívá pro změnu hektarové dávky regulačního šoupátka, ale dávkování se reguluje především změnou pojezdové rychlosti traktoru. A když má aplikace probíhat variabilně a rychlost jízdy se při ní musí stále měnit, tak plynulá převodovka je pro tento účel tím nejlepším řešením.
Osvědčený devítilitr
John Deere 7R 290 používá známý devítilitrový motor, upravený pro nejpřísnější emisní limit s využitím DOC, DPF i systému SCR. Nechybí ani chlazená recirkulace spalin. Rozhodující vliv na dosažení nízkého množství škodlivin ve výfukových plynech má systém SCR. Díky němu je možné ochuzení spalované směsi, což znamená nižší spotřebu paliva i menší tvorbu pevných částic. Proto je filtr částic jen doplňkovým systémem, jehož životnost by měla být obdobná jako životnost motoru.
Novinkou u devítilitrových motorů je to, že výrobce místo provedení PSS, použil verzi PVS. To znamená, že místo dvoustupňového přeplňování je použito jen jedno turbo s regulací lopatek statoru, které známe pod označením VGT.
Jmenovitý výkon motoru je dosažen v otáčkách 2100 za minutu a přesně odpovídá tomu, co je uvedeno na kapotě, dosahuje tedy hodnoty 290 k. Maximální výkon se nachází v otáčkách o 200 nižších a má hodnotu 319 k. A nejvyšší točivý moment je posazen do 1600 ot/min, přičemž jeho hodnota činí 1358 Nm. Díky tomu, že převýšení točivého momentu dosahuje zajímavých 40 %, vychází z toho relativně plochá křivka výkonu mezi otáčkami 1500 až 2100 za minutu. Značného výkonu je tedy dosaženo již v nižších otáčkách a tak lze motor snadno dostat do ekonomicky zajímavého provozního režimu.
Jiná situace nastává, když je z něj potřeba dostat maximum, například v dopravě. Pak přichází ke slovu navyšování výkonu. John Deere jej označuje jako systém IPM (Inteligent Power Management) a navyšuje jmenovitý výkon o 30 koní. Ovšem jen za určitých podmínek (zapnutý PTO, nebo vyšší pojezdová rychlost). A je třeba vzít v úvahu též to, že navýšení o 30 k neznamená zcela jinou křivku točivého momentu a tím i výkonu. Do otáček asi 1700 za minutu není systém IPM v činnosti, pak začíná postupně přidávat. Maximální výkon s a bez IPM se až tak moc neliší. 319 a 332 k to není až takový rozdíl.*
Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 1/2021.