05.03.2003 | 08:03
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Plynule od 4 do 26 mm

Koncem loňského roku představil v ČR John Deere prostřednictvím svého prodejce novou sérii sklízecích řezaček 7000. Stalo se tak v pražských Letňanech, kde byl formou show s kouřovýmio efekty, v doprovodu hudby, ale též i formou prezentace technických zajímavostí představen nejvýkonnější model 7500.

Výkony motorů se nezastavují a potvrzuje to i nová samojízdná řezačka jejíž šestiválcový motor se zdvihovým objemem 12,5 l poskytuje jmenovitý výkon 377 kW (513 k) přičemž výkon maximální je na hodnotě gigantických 420 kW (570 k). Díky tomu se jedná o jednu z nejvýkonnějších řezaček, která je nyní na evropském trhu nabízena. A to výrobce chce jít ještě dále a v blízké budoucnosti nabídnout dva modely s výkonem ještě vyšším.
Tak jako většina výkonných samojízdných zemědělských strojů má i JD 7500 hydrostatický pojezd s pohonem ne jen přední nápravy, ale všech čtyř kol. Obtížné sklizňové podmínky při sklizni silážní kukuřice v posledních letech již mnohé zemědělce přesvědčily, že 4WD pohon má své opodstatnění. U nové řezačky je použit navíc jeden zajímavý systém. Jedná se o snímání otáček pojezdových kol na přední a zadní nápravě. Jakmile se kola jedné z náprav začnou více protáčet, automatika jejich motoru (motorům) ubere tlakový olej a zvýší jeho dodávku do pojezdu druhé nápravy. To se jeví jako velmi dobré řešení.
Hydropojezd je doplněn třístupňovou převodovkou (0 až 6,9 km/h, 0 až 13 km/h a 0 až 25 km/h). Maximální přepravní rychlost 25 km/h je dosahována při redukovaných otáčkách 1650 n/min, protože pro tak výkonný motor je samozřejmě pohon pojezdu při vypnutém řezacím ústrojí hračkou. Nižší otáčky motoru při transportu tak šetří palivo. Maximální přepravní rychlost je však pro současný trend nízká. A to zvláště u tak výkonného stroje, který bude své uplatnění nacházet ve službách a bude se často přejíždět mezi pozemky. Výrobce si je tohoto nedostatku vědom a tak již v brzké době budou v nabídce také řezačky s transportní rychlostí ne 30, ale hned 40 km/h.
Pro základní použití řezačky jsou určeny dva adaptéry. Ten pro sběr zavadlé píce může být v pracovní šířce 3 až 4,5 m, ten pro sklizeň kukuřice pak dokáže sklízet od 6 do 10 řádků této plodiny. Před vkládacím ústrojím je detektor kovů, který má nyní širší záběr magnetického pole, takže dokáže identifikovat kovové předměty ve větším prostoru před vkládacím ústrojím.
JD 7500 má zajímavě řešen pohon vkládacích válců, a to namísto klasické převodovky hydromechanicky. To znamená kombinací hydrostatického a mechanického přenosu výkonu, něco podobného jako u traktorů s plynulými převodovkami. Délka řezanky se proto nastavuje z kabiny řidiče a to prostřednictvím potenciometru. Protože řezací buben o průměru 710 mm, pracující s otáčkami 1150 n/min může být osazen 40, 48, nebo 50 noži, je i výsledná řezanka v rozmezí teoretických délek 6 až 26, 5 až 22 a 4 až 19 mm. Nastavování je přitom plynulé v krocích po 1 mm. Výrobce uvádí jako výhodu plynulého nastavení délky řezanky možnost se přizpůsobit okamžitému stavu porostu. Z pohledu řidiče, asi budete těžko neustále měnit délku řezanky a v principu se vystačí s jednou délkou pro kukuřici a s jednou pro ostatní pícniny. Zejména při sklizni zavadlé píce, která v průběhu dne vysychá je ale možné brát v úvahu měnící se vlhkost, ale i rychlost jízdy a výšku sbíraného řádku. Protože všechny tyto faktory s délkou řezanky souvisí. Podle požadavků zootechnika pak lze nastavit optimální řezanku.
Na JD 7500 je nový také „travní kanál“, tedy místo kudy je nařezaný materiál veden k metači. Má nyní jiný profil, čímž se dosahuje optimalizace toku hmoty. To znamená, že řezanka neletí volně (hmota je vedena), ale zároveň se příliš neotírá o dno kanálu. Usměrňovací koncovka je natáčena prostřednictvím elektromotoru, přičemž v první fázi se otáčí pomalu (přesné usměrnění toku hmoty do odvozového prostředku) a pak rychle (pro výraznou korekci směru).
Co se týče doplňkové výbavy je možné řezačku vybavit dávkovacím zařízením pro aplikaci konzervačních přípravků, tryska pro dávkování konzervantů je přitom v koncovce výfuku. Možné je též mapování výnosů, avšak prozatím jen měřením toku hmoty. Čidlem vlhkosti materiálu bude systém doplněn později.

Luboš Stehno

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2025 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down
Přehled ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.