Trakční prostředky v zemědělství můžeme rozdělit na kolové a pásové. A kolové modely rozdělujeme na klasické traktory, těžké polní tahače s různým typem řízení a nosiče nářadí. Samostatnou kategorii představují nákladní automobily, které se dnes kromě přepravy nákladů využívají i jako trakční prostředky, nosiče nástaveb a vybrané modely využíváme k agregaci běžného zemědělského nářadí. Pásové traktory rozdělujeme na klasické dvoupásové, následují modely se čtyřmi pásovými jednotkami a ve výčtu nechybí technika s kombinovaným podvozkem. Tzv. čtyřpásové traktory nabízí různý systém změny směru jízdy, kombinovaná technika pracuje s přední kolovou nápravou a zadními pásovými jednotkami.
Volba vhodného podvozku je především otázkou hlavního využití tažných prostředků. Současné pneumatiky a pryžové pásy musí umět přenášet výkon motoru traktoru či polního tahače s malým prokluzem a dosahovat nízkého měrného tlaku na podložku. Limitem (zejména v evropských podmínkách) jsou požadavky na maximální šířku stroje.
Kolové modely zastupují především klasické traktory různých výkonových tříd jejichž rozměry pneumatik jsou odvislé od výkonu motoru a tedy i přenášeného točivého momentu. Traktory o výkonu 44–74 kW (60–100 k) nabízí obvykle na přední nápravě obutí o šířce řádově 300–450 mm ve spojení s ráfkem o průměru např. 24". Zadní náprava používá pneumatik o šířkách 400–550 mm, přičemž rozměr disků činí obvykle 30–34".
Traktory výkonové řady nad 221–294 kW (300–400 k) mívají šířku pneumatik na přední nápravě 500–700 mm při rozměrech disků 34–38". Zadní kola jsou obvykle opatřena pneumatikami o šířce 650–900 mm a toto obutí se pojí zpravidla s disky o rozměru 38–42", případně také 44–46".
Základní pneumatiky používají šípový dezén pro polní práce, dále následuje šípové obutí pro práci v lese a poměrně oblíbené jsou pneumatiky pro komunální sféru určené převážně pro jízdu po zpevněných komunikacích. Dále se setkáme s dezénem, který lze označit jako hybridní a je určen pro kombinovaný provoz.
Kromě rozměrů nabízí jednotliví výrobci poměrně široký sortiment klasických polních pneumatik, včetně provedení s možností práce v různém spektru husticího tlaku (pro jednotlivé operace doporučuje výrobce pneumatik různé huštění).
Základní konfigurace traktorů nabízí pouze možnost manuální změny a následné kontroly tlaku, což v praxi nebývá dostačující. Proto se stále častěji setkáme se systémy regulace tlaku v pneumatikách, které ovládáme z místa řidiče. V minulosti byly tyto možnosti vyhrazeny zejména tažným prostředkům a nosičům nářadí nejvyšší řad, nicméně v současnosti je nabízí i modely z nižších a středních výkonových řad.
Systémy změny tlaku vzduchu rozdělujeme na integrované a modely s externím vedením. Integrované modely nabízí někteří výrobci ve výkonových řadách od zhruba 103 kW (140 k) výše, zatímco provedení s externím vedením lze použít pro kteroukoli výkonovou řadu traktoru. Pro doplnění dodejme, že integrované systémy huštění pneumatik nabízí rovněž některé nákladní automobily.
Kromě změny tlaku vzduchu v pneumatikách se pro snížené utužení půdy nabízí v případě nosičů nářadí a vybraných polních tahačů režim řízení, který označujeme jako tzv. psí krok. V tomto režimu se v každé stopě odvaluje pouze jedno kolo a pro omezení zhutnění půdy můžeme využít i nízkotlaké obutí v kombinaci se systémy změny tlaku v pneumatikách.
Celý článek Filipa Javorka najdete v Mechanizaci zemědělství 1/2024.*