Volba pneumatik je asi tím nejtypičtějším, co si může zákazník k traktoru vybrat. Volit lze mezi různým průměrem disků, ale hlavně šířkou pneumatik a jejich typem. S ohledem na typ nemáme na mysli radiální a diagonální, protože pro zemědělské užití už se skoro jiné než radiální nepoužívají. U pneumatik pro výkonné traktory jde spíše o to, jakou mají nosnost, husticí tlak a povolenou rychlost jízdy. Výhodná jsou taková provedení, která při sníženém tlaku umožní vyšší zatížení i rychlost jízdy.
Ohledně šířky pneumatik jde hlavně o to, zda bude traktor provozován při orbě. Pokud ano, neměla by šířka pneumatik překročit 710 mm, lépe však 650 mm. Jisté utužení překlopené ornice je totiž možné, ale nemělo by se přehánět. Pro ostatní nasazení jsou výhodnější spíše širší pneumatiky, ale neplatí to vždy. Širší pneumatika má sice lepší záběrové vlastnosti na poli hlavně za mokra, avšak na silnici zase větší valivý odpor přinášející vyšší spotřebu paliva.
Velmi důležitým faktorem, který ovlivňuje ekonomiku provozu, je správné huštění. To však provádí málokdo, neboť to znamená upustit pneumatiky po příjezdu na pole a pak je zase dohustit. Řešením jsou systémy centrálního dohušťování, které mají smysl hlavně na nejvýkonnějších traktorech, protože jde o drahou záležitost. Jistým řešením mohou být speciální ventilky, které dovolí větší průchod vzduchu a tím rychlejší změnu tlaku.
Pro traktory v zemědělském a lesnickém využití jsou používány pneumatiky se šípovým vzorkem, pro komunální využití zejména u nosičů s vyšší rychlostí jízdy jsou výhodnější pneumatiky se vzorkem industriálním, který zabezpečí komfortnější jízdu po silnici.
Pneumatiky a pásy
Tak jak se zvyšují výkony motorů, nabízí někteří výrobci též pásové, nebo polopásové podvozky. Výhody pásů byly mnohokráte popisovány a vyjma nižšího tlaku na půdu jde například o lepší tahové vlastnosti traktoru nebo nižší šířku v porovnání s použitím dvojmontáží. Ale ne vždy jde hlavně o to, jak efektivně přenést výkon na podložku.
Občas jsou pásové jednotky použity i na traktorech s nižším výkonem a to jako doplňková výbava, kterou nabízejí specializovaní výrobci. Levné to jistě není, ale jsou traktory, u nichž to má smysl. Zejména takové, které se pohybují na méně únosných půdách, kde by klasické pneumatiky způsobily jejich poškození a vyjeté koleje problémy při dalších agrotechnických operacích.
Pořízení velkého pásového traktoru je třeba dobře zvážit z ekonomického hlediska. Jistě, výkonný tahač zvládne širokozáběrové nářadí, má vysokou výkonnost, hektarová spotřeba paliva by u něj měla také vycházet velmi dobře. Nicméně cenově je podstatně dražší než traktor klasické koncepce. Přitom však řada výrobců nabízí klasické kolové traktory s výkonem okolo 400 k s cenou podstatně nižší, a pokud jsou dobře zkonstruovány, tak s tahovými vlastnostmi, které vůbec nejsou špatné. Ve velmi orientačním cenovém porovnání s nejvýkonnějším pásákem tak stojí i dva výkonné kolové traktory se svými výhodami spočívajícími ve vyšší operativnosti v nasazení.*
Celý článek najdete v týdeníku Zemědělec 33/2020.