30.09.2023 | 07:09
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Pneumatiky Michelin EvoBib šetří půdu i peněženku

„Stálý vývoj je to, co nás posouvá dopředu a pomáhá nám růst,“ řekl na Tiskových dnech ředitel pro oblast výzkumu a vývoje firmy Michelin Michael Cogne. K hlavním cílům v oblasti vývoje pneumatik pro zemědělství patří zvýšení produktivity, komfortu jízdy a snížení nákladů, především na pohonné hmoty. Do výzkumu a vývoje investuje firma Michelin každoročně velké částky. Výzkumné a vývojové centrum v Evropě se nachází v obci Ladoux, nedaleko sídla Michelinu v Clermont-Ferrand.

K takovým přelomovým objevům patří radiální konstrukce pneumatiky. Michelin je autorem radiálních pneumatik, s nimiž přišel na trh jako první.

Ve své tradiční snaze omezit negativní působení traktorů na půdu přišla firma Michelin v roce 2003 na trh s první pneumatikou, vyrobenou patentovanou technologií Ultraflex Michelin XeoBib. Pneumatika byla určena pro univerzální traktory s výkonem motoru do 200 k, později pak do 220 k. Speciální konstrukce kostry a pružná, ale zároveň pevná bočnice poskytují nové pneumatice zvýšenou nosnost při shodném tlaku vzduchu, anebo možnost pracovat se shodným zatížením při sníženém huštění. A to znamená prodloužení kontaktní plochy a šetrné působení na půdu.

První hybridní pneumatika

Nicméně na silnici se XeoBib choval podobně, jako standardní pneumatika. Inženýři firmy Michein se proto rozhodli vyvinout hybridní pneumatiku, která by slučovala to nejlepší ze dvou světů do jednoho celku. Museli ale vyvinout pneumatiku od základu nově. Výsledkem vývoje byl EvoBib, první hybridní pneumatika na světě.

Tato pneumatika s konceptem „dvě v jedné“ se pyšní technologií adaptivního dezénu. Má dvě kontaktní plochy, kdy jedna je určena pro provoz na poli a druhá pak výborně funguje zase na silnici. Přecházet mezi nimi lze změnou tlaku vzduchu. V závislosti na nahuštění tato pneumatika dokáže měnit svůj profil a velikost kontaktní plochy s půdou. Proto systém centrální změny tlaku vzduchu na traktoru je nezbytností pro maximální využití všech vlastností pneumatik EvoBib.

Na poli se ukázaly výhody

Na zajímavě pojaté akci pro zástupce odborných periodik prezentovali zástupci firmy Michelin výhody pneumatiky EvoBib prakticky. Traktor Massey Feguson 8S.265 měl za úkol přejet po poli s brzdicím traktorem Case IH Optum CVX v závěsu. Při první jízdě byly jeho pneumatiky Michelin EvoBib nahuštěné na tlak, doporučený pro jízd po silnici (1,6 baru pro zadní nápravu a 1,2 baru pro nápravu přední). Pro druhou jízdu byl na ISOBUS terminálu traktoru nastaven tlak pro práci na poli, tj. 0,6 baru na všech pneumatikách – při shodném zatížení. Měření ukázalo, že za jízdy s nižším tlakem vzduchu se spotřeba paliva snížila o osmnáct procent. Zároveň došlo i ke snížení prokluzu kol a adekvátní zvýšení produktivity.

Více informací v Mechanizaci zemědělství.*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down