„Stálý vývoj je to, co nás posouvá dopředu a pomáhá nám růst,“ řekl na Tiskových dnech ředitel pro oblast výzkumu a vývoje firmy Michelin Michael Cogne. K hlavním cílům v oblasti vývoje pneumatik pro zemědělství patří zvýšení produktivity, komfortu jízdy a snížení nákladů, především na pohonné hmoty. Do výzkumu a vývoje investuje firma Michelin každoročně velké částky. Výzkumné a vývojové centrum v Evropě se nachází v obci Ladoux, nedaleko sídla Michelinu v Clermont-Ferrand.
K takovým přelomovým objevům patří radiální konstrukce pneumatiky. Michelin je autorem radiálních pneumatik, s nimiž přišel na trh jako první.
Ve své tradiční snaze omezit negativní působení traktorů na půdu přišla firma Michelinv roce 2003 na trh s první pneumatikou, vyrobenou patentovanou technologií Ultraflex– Michelin XeoBib. Pneumatika byla určena pro univerzální traktory s výkonem motoru do 200 k, později pak do 220 k. Speciální konstrukce kostry a pružná, ale zároveň pevná bočnice poskytují nové pneumatice zvýšenou nosnost při shodném tlaku vzduchu, anebo možnost pracovat se shodným zatížením při sníženém huštění. A to znamená prodloužení kontaktní plochy a šetrné působení na půdu.
První hybridní pneumatika
Nicméně na silnici se XeoBib choval podobně, jako standardní pneumatika. Inženýři firmy Michein se proto rozhodli vyvinout hybridní pneumatiku, která by slučovala to nejlepší ze dvou světů do jednoho celku. Museli ale vyvinout pneumatiku od základu nově. Výsledkem vývoje byl EvoBib, první hybridní pneumatika na světě.
Tato pneumatika s konceptem „dvě v jedné“ se pyšní technologií adaptivního dezénu. Má dvě kontaktní plochy, kdy jedna je určena pro provoz na poli a druhá pak výborně funguje zase na silnici. Přecházet mezi nimi lze změnou tlaku vzduchu. V závislosti na nahuštění tato pneumatika dokáže měnit svůj profil a velikost kontaktní plochy s půdou. Proto systém centrální změny tlaku vzduchu na traktoru je nezbytností pro maximální využití všech vlastností pneumatik EvoBib.
Na poli se ukázaly výhody
Na zajímavě pojaté akci pro zástupce odborných periodik prezentovali zástupci firmy Michelin výhody pneumatiky EvoBib prakticky. Traktor Massey Feguson 8S.265 měl za úkol přejet po poli s brzdicím traktorem Case IH Optum CVX v závěsu. Při první jízdě byly jeho pneumatiky Michelin EvoBib nahuštěné na tlak, doporučený pro jízd po silnici (1,6 baru pro zadní nápravu a 1,2 baru pro nápravu přední). Pro druhou jízdu byl na ISOBUS terminálu traktoru nastaven tlak pro práci na poli, tj. 0,6 baru na všech pneumatikách – při shodném zatížení. Měření ukázalo, že za jízdy s nižším tlakem vzduchu se spotřeba paliva snížila o osmnáct procent. Zároveň došlo i ke snížení prokluzu kol a adekvátní zvýšení produktivity.
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!