14.08.2020 | 10:08
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Po roce na stejném místě

Když jsem před rokem navštívil prezentaci sklízecí mlátičky Rostselmash Acros 529, říkal jsem si, že zajímavější by bylo představení modelu RSM 161, který je na tom co do výkonnosti a komfortu ovládání lépe, nakonec aby ne, když reprezentuje nejvýkonnější sklízecí mlátičku Rostselmash v konvenčním provedení. Uběhl rok a splnilo se. Na stejném místě (nedaleko Všetat) byl představen model RSM 161.

Bohužel vydatný déšť z předchozích dnů znemožnil aktivní předvádění, a tak zůstalo jen u předvedení stacionárního, což byla škoda. Výrobce totiž udává průchodnost sklízecí mlátičky okolo 45 t/h, a to třeba při sklizni pšenice znamená zhruba 4 ha/h (při výnosu 6 až 7 t/ha) a to je výkonnost, která je běžná u vytřásadlových mlátiček střední a spíše vyšší výkonové třídy.

V sedmi a devíti metrech

Uváděná výkonnost není až tak s podivem, protože dimenzování modelu RSM 161 je poměrně velkorysé. Začíná žacím adaptérem se záběrem 9 m (alternativně je možný i záběr 7 m, ale devítimetrový adaptér se ke sklízecí mlátičce hodí více). Adaptér se vyznačuje lištou typu Schummacher, která používá na střídačku otočené žabky a zabezpečuje dobré vysekávání i zaplevelených a polehlých porostů. Není to nic nového, tento osvědčený koncept je léta známý a používaný. Nic překvapivého není ani na hydropohonu přihaněče s možností synchronizace otáček s pojezdovou rychlostí, nebo na robustním vkládacím šneku s prsty po celé pracovní šířce.

Adaptér umožňuje základní kopírovací funkce, a to zvedání a spouštění do přednastavené polohy, udržování výšky strniště v závislosti na hmatačích, přítlaku, pokud jede adaptér po plazech, nebo stabilní výšky (třeba při sklizni řepky kde se používá vyšší strniště). Nic převratného, ale ani nic, co by kombajnérovi při práci zásadně chybělo.

 

Pětice bubnů

Robustně konstruován je šikmý dopravník, který je vybavený čtveřicí vtahovacích řetězů. Dopravník je hydrostaticky reverzovatelný a konstrukce jeho komory dovoluje naklápění žacího adaptéru v podélném směru. Na šikmý dopravník navazuje takzvaný urychlovací buben. Není to však ten, co známe z konkurenčních strojů a na němž se odehrává část výmlatu. Jedná se spíše o buben vkládací, jehož úkolem je rozprostřít rovnoměrně materiál na vstupu do mláticího ústrojí.

To je tvořeno bubnem o průměru 800 mm a šířce 1650 mm. Průměr 800 mm uvádí výrobce jako přednost sklízecí mlátičky (používá jej i v nižších modelových řadách). Faktem je, že obvodovou rychlost bubnu je nutné víceméně u všech sklízecích mlátiček dodržet podobnou, takže nejvyšší otáčky mláticího bubnu jsou snížené na rozsah 210 až 970 za minutu, nicméně jeho větší hmotnost působí po roztočení jako setrvačník, a buben tak lépe odolává výkyvům při krátkodobém zatížení.

Za mláticím bubnem následuje buben odmítací a pak buben separační. Ten má průměr o něco nižší (750 mm) a separuje zbytkové zrno z hrubého omlatu. To, co nepropadne přes jeho koš, je vedeno na další odmítací buben a pak na šestiklávesové vytřasadlo s plochou 6,1 m² a pěticí přepadových stupňů.

Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 8/2020.*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down