07.11.2024 | 04:11
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Pohled do historie legendární řady traktorů

Průmysl zemědělských strojů posílá na trh stále další a další novinky. Nyní se trochu ohlédneme do historie. K legendám výrobce John Deere u nás patří traktory řady osm tisíc z amerického závodu ve Waterloo. Uvedení na trh v roce 1995 vyvolalo raketový nárůst objednávek z celého světa.

Řadu věcí měly tyto traktory John Deere revoluční, jako byla loketní opěrka CommandArm, aplikace elektroniky v oblasti hydrauliky, prostorná kabina, motor nad přední nápravou a vosí pas.

Inovace třetí rok výroby

První generace bývá označována jako tzv.  „nulková.“ Třetí rok výroby, tj. v roce 1997, přikročil John Deere k inovacím. Inovace na stále tzv. „nulkové“ řadě byly ale na první pohled nápadné jen novou nálepkou, kde označení výrobce a modelu (8100 až 8400 a 185 až 260 k) bylo napsáno tučnými písmeny.  

Nicméně při bližším zkoumání se inovace odhalit daly. John Deere zůstal věrný své tradici stálého vývoje a zdokonalování motorů, které si pro své traktory vyvíjí a vyrábí sám. Tři první modely, tedy 8100 až 8300, obdržely také motor s objemem 8,1 l, jako měl i John Deere 8400 od svého zrodu v roce 1995. Motor s objemem 7,6 l tak odešel nadobro do výslužby. Výkon ale zůstal shodný, nicméně navýšení zdvihového objemu vykonalo své hlavně v oblasti vyššího navýšení točivého momentu.

Úpravami prošla také převodovka John Deere Powershift 18/6. Jakmile bylo třeba řadit z 12-tého na 13. rychlostní stupeň, tak přechod mezi skupinami byl výrazně měkčí a plynulejší. A také zpětné rychlostní stupně řadily měkčeji.

Rozšíření výbavy

Rozšíření základní, ale i volitelné výbavy tyto oblíbené těžké tahače John Deere opět posunulo blížeji k požadavkům evropských farmářů. Rozšířené blatníky lépe zakrývaly široké pneumatiky a ovladač směrových světel se automaticky vracel do původní polohy. Listinu výbavy na přání obohatil nový radarový senzor se zdokonaleným fungováním či praktické prostorné úložné prostory v kabině.

A ačkoli měly traktory John Deere 8000 v ovládání převodovky Powershift pro malý joystick parkovací polohu, tak v rámci inovací této řady obdržely všechny modely také nezávislou ruční brzdu. Po jejím zatažení aktivoval nový senzor i brzdy přívěsu. A co víc – počítač ovládání převodovky automaticky zařadil parkovací polohu, ať se před tím malý joystick nacházel v jakékoliv poloze. Tak bylo vždy zajištěno spolehlivé stání i u těžkých souprav.

V současnosti vyráběná řada traktorů John Deere 8R je hrdým nástupcem těchto průkopníků slávy „americké síly“ u nás. A zrovna tak to platí i o top modelu se čtyřkou v označení: John Deere 8400, resp. 8410 (s maximálním výkonem 295 k) má dnes úspěšného následovníka v traktoru John Deere 8R 410. To je ale zase svalnatec o třídu výš, jeho motor o objemu 9 l má maximální výkon 443 k, největší povolenou hmotnost 18 t a dvě varianty převodovky. Komfort obsluhy je úž úplně jinde.*

Více informací v Mechanizaci zemědělství.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2025 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down