Z průzkumu, který před časem provedl týdeník Zemědělec, vyplynulo, že 68 % traktoristů má zdravotní problémy, z nichž na potíže s páteří si stěžuje dokonce 87 % dotázaných respondentů. Tato čísla jsou varující a svědčí o těžké a namáhavé práci řidičů traktorů a současně o tom, že zdaleka ještě nejsou, zejména starší provozované traktory, vybaveny sedačkami, které by odpovídaly zdravotním požadavkům.
Naproti tomu se v odezvě čtenářů nejčastěji objevovala značka sedaček GRAMMER, kterou si traktoristé pochvalovali pro její ergonomické řešení a za nejpohodlnější považovali vzduchem odpružené sedačky řady MSG, které jsou vybaveny vlastním kompresorem s připojením na elektrickou instalaci traktoru o napětí 12 V, mají horizontální pružení s tlumičem, plynulé vzduchem podporované nastavování výšky sedadla v rozsahu 80 mm, automatické nastavování pružení podle hmotnosti řidiče od 50 do 140 kg, podélné nastavování 150 mm po 15 mm, seřizování sklonu opěradla v rozsahu 27o po 2,5 o, vzduchem tvarovanou bederní opěrku pro výšku a zakřivení, natáčení sedačky v rozsahu +- 20o, sklopné, výškově a na sklon seřiditelné opěrky rukou a prodloužení zádové opěrky. K tomu automatický poziční systém APS, který představuje zvýšení bezpečnosti řidiče za jízdy.
Z uvedeného je zřejmé, že sedačky GRAMMER vyhovují ergonomickým požadavkům a zaručují pro řidiče optimální pohodlí.
Přesto tento největší světový výrobce traktorových sedaček dále pokračuje ve vývoji a pro letošní rok připravuje novinku - sedačky s nízkofrekvenčním pružením.
Využitím výpočetní techniky dospěl GRAMMER k ideálnímu řešení kombinace pružicího vzduchového měchu s tlumičem a konstrukci sedačky s pevnými a volnými ložisky, aby tak docílil minimální hodnoty vlastní frekvence. Podstatné technické znaky nového řešení jsou zmenšení tření díky optimalizaci ložisek, snížení vlastní frekvence optimalizací objemu vzduchu a přizpůsobení tlumiče.
Dosavadní vozidla vybavovaná převážně tuhými podvozky dosahovala vyvolané frekvence sedačky v rozmezí od 2,3 do 3,3 Hz. Dobrý sedací komfort dociloval vlastní frekvence sedačky cca 1,6 Hz. Vychází se z toho, že snížení zatížení kmitáním je možné jen tehdy, jestliže vlastní frekvence řidiče na sedadle je nejméně o druhou odmocninu ze dvou menší (tedy o 1,41 Hz), než vyvolaná frekvence. Přirozeně, dnes lze vyvolanou frekvenci sedadla ještě přiměřeně snižovat odpružením přední nápravy traktoru, či kabiny. Nicméně výrobci GRAMMER se podařilo uvedenou novou konstrukcí nízkofrekvenčního pružení docílit snížení vlastní frekvence až na hodnotu nižší, než 1,2 Hz. Výsledkem toho je klidnější jízda se snížením zatěžujících rázů a tím bezpečnější a koncentrovanější práce i při větší rychlosti jízdy a v neposlední řadě snížení nárazů na páteř řidiče.
Těmito poměry kmitání byl nadále zvýšen komfort sedaček traktorů, neboť platí zásada - čím nižší vlastní frekvence, tím vyšší sedací komfort.
Nabídka výrobce GRAMMER a dovozce jeho sedaček do ČR - firmy PEKASS Praha, je nesporně dalším příspěvkem pro zdraví řidičů traktorů.
Na prahu nového roku, kdy si vzájemně přejeme hodně zdraví, by jistě stálo za zamyšlení, že zdraví člověka je opravdu dražší, než nová sedačka.
(kl)