Cílem měření bylo zjistit vliv rozdílných kapalných paliv vhodných pro dvoupalivové (duální) vznětové motory, u nichž ve vhodných režimech dochází ke spalování připravené (přibližně homogenní) směsi zemního plynu a vzduchu iniciovaného vznícením kapalného paliva. Takto provozovaný motor je pro účely tohoto článku nadále nazýván zjednodušeně jako duální. Posuzován byl vliv na základní energetické parametry (Pi a ISHC) a tvorbu emisí včetně emisí částic. Dále byly porovnávány vlastnosti vstřikovače z hlediska jeho zanášení.
Jednou z možností, jak optimalizovat popř. snižovat provozní náklady u zemědělských mobilních energetických prostředků je přestavba spalovacího naftového motoru na duální systém. Základní princip této varianty přestavby spočívá ve spalování směsi plynu, kapaliného paliva a vzduchu.
Tento systém s sebou nese určité nároky na provoz. Na mobilní prostředek musí být namontovány dodatečně tlakové nádoby, jako zásobníky stlačeného plynu, které musí splňovat bezpečnostní hlediska. Přestavba na duální pohon však vyžaduje jen minimální zásahy do konstrukce dieselového motoru.
Velkou výhodou tohoto systému je, že vypnutím duálního plynového systému, nebo když dojde stlačený zemní plyn (CNG) v tlakových nádržích traktoru, může být traktor provozován plnohodnotně na samotné kapalné palivo, tedy motorovou naftu. To je zásadní rozdíl od klasických plynových motorů provozovaných na mobilních prostředcích, kde v případě nedostatku CNG, nelze motor provozovat v jiném režimu a stroj musí být odtažen popř. palivo doplněno z mobilní plnicí CNG stanice.
Tato varianta dvoupalivového (duálního) systému se jeví jako vhodná. Na traktor, jako energetický prostředek, je v zemědělství kladen vysoký nárok na využití výkonu motoru, provozní spolehlivost a v neposlední řadě i ekonomiku provozu. Snížení výkonu motoru by při práci v polních podmínkách mohlo znamenat snížení pracovní rychlosti a zhoršení kvality práce, popř. výrazné snížení výkonnosti linky, a tím zvýšení měrné spotřeby paliva. Proto je kladen velký důraz na funkčnost systému a provozní nastavení celého motoru. Dlouhodobé používání vícepalivových systémů nesmí mít vliv na provozní spolehlivost a životnost motoru.
To jsou hlavní důvody, proč byl duální systém ověřován na modelovém zkušebním jednoválci. Po ověření a optimalizaci parametrů na vznětovém jednoválcovém motoru byl tento duální systém nainstalován do traktorového motoru Zetor 105 40 za účelem ověření práce traktoru v dlouhodobých zkouškách.*
Radek Pražan, VÚZT Praha
Výsledky měření naleznete v časopise Mechanizace zemědělství 4/2018.