Pradědečkův traktor, dětmi i dospělými oblíbená akce Národního zemědělského muzea Čáslav, slaví o víkendu 7. a 8. června už dvacáté narozeniny. Lákadly programu budou po dlouhé době zprovozněné traktory Massey-Harris, Case C nebo Oliver 70.
Na předváděcí ploše areálu čáslavského muzea se představí vybrané historické zemědělské unikáty z muzejních čáslavských sbírek, ale také zápůjčky ze sbírek soukromých. K vidění budou traktory, sklízecí mlátičky a stabilní motory, velké množství z nich přímo v chodu. Všichni držitelé řidičského oprávnění na traktor si budou moci na jednom z historických strojů vyzkoušet jízdu zručnosti.
„Máme velkou radost, že jsme k příležitosti jubilejního dvacátého ročníku pro návštěvníky zprovoznili několik historických traktorů. Po dlouhých 24 letech vyjede například Massey-Harris, model 745 II. nebo Case model C, který stál dlouhá léta v depozitáři nepojízdný. V loňském roce jsme opravili motor a uvedli ho do chodu,“ láká na program ředitel Národního zemědělského muzea Čáslav Vladimír Michálek.
Původně kanadská firma Daniela Masseye se během 150 let proměnila z malé dílny v globální značku. Dnes je Massey Ferguson součástí koncernu AGCO, z jehož linek vyrážejí do světa ty nejsilnější traktory. Čáslavský sbírkový exemplář Massey-Harris, model 745 II. sjel z linky v Kilmarnocku ve Skotsku, vyráběl se v 50. letech 20. století a je vybaven čtyřdobým čtyřválcovým dieselovým motorem Perkins o výkonu 40 koní, chlazeným vodou s nuceným oběhem. Převodovka nabízí 5 rychlostí vpřed a jednu vzad. Traktory řady Case C se vyráběly v USA v letech 1929 až 1940 pod značkou J. I. Case Company. Čáslavský exemplář je vybaven čtyřdobým čtyřválcovým motorem chlazeným vodou s nuceným oběhem. Startování probíhá na benzín a přepíná se na petrolej, který byl dříve levnější. Case C má tři rychlosti vpřed a jednu vzad. Maximální rychlost je 7,2 km v hodině.
Významné výročí oslaví také parní oračka Libuše firmy Fowles – v letošním roce je to 120 let od výroby v anglickém Leedsu a začátku její kariéry na velkostatku v Dobrovicích. Odtud přešla do vlastnictví Kučerů až do 70. let 20. století, kdy byla na přání zemřelého strojníka Kučery darována Národnímu zemědělskému muzeu. V roce 2002 se přestěhovala z Kačiny do Čáslavi. Společně s lokomobilou Přemysl tvoří pár jediné dochované parní orební soustavy u nás.
Co všechno se dá zvládnout na motorce? Jaké triky ovládá a kde jsou hranice možností freestyle předvede Mirek „sporťák“ Frey. Návštěvníci dále mohou obdivovat vystoupení mažoretek z místního čáslavského Domu dětí a mládeže, které si připravily vystoupení pro jubilejní ročník. V rámci doprovodného programu si děti budou moci zajezdit na dřevěných bagrech, vyřádit se na velkém nafukovacím kombajnu, vyzkoušet hod na plechovky nebo si zaskákat v pytli. Celým víkendovým programem návštěvníky provede moderátor Michal Trnka. Na tradičních trzích budou na výběr klobásy, párky v rohlíku, ale také cukrovinky nebo zmrzlina. V prodeji budou také různé zajímavé dekorace a šperky a na památku muzejní suvenýry.*
Historicky první ročník Pradědečkova traktoru se v Čáslavi uskutečnil v roce 2004 a byl tehdy pouze jednodenní. „Všechny traktory jsem tehdy klikou startoval já sám,“ vzpomíná ředitel pobočky NZM Čáslav Vladimír Michálek. Po areálu se tehdy proháněl třeba i motorový pluh Excelsior, který v loňském roce oslavil stoleté narozeniny.