V Šumperku se nachází jedno z prodejně-servisních středisek společnosti Strom a koncem listopadu tam proběhla akce zaměřená na prezentaci techniky doplněná zajímavým doprovodným programem. Počasí organizátorům sice nepřálo, ale protože bylo kde se schovat a ohřát, tak ta trocha deště návštěvníkům zase tak moc nevadila.
V odborném programu byli představení pracovníci střediska a nechyběly krátké prezentace techniky John Deere, Bednar FMT a též informace o možnostech financování nových strojů. Přednášející se schválně nepouštěli do detailů, nakonec kdo by neznal základní sortiment například techniky John Deere. U techniky s logem jelena byla proto spíše prezentována nadstavba v podobě elektronických systémů, což je záležitost, která po letech stagnace nabývá nyní velkého rozvoje. Možnost on-line přístupu, sledování strojů, telemetrie, predikce závad, organizace práce, pomoc při správném seřízení, to vše je dnes možné na dálku, bez účasti technika přímo u stroje. A význam je jasný. Spočívá ve zvyšování produktivity a spolehlivosti práce. A popisované systémy mohou reagovat i na aktuální situace v zemědělství.
Od letošního a hlavně příštího roku začne povinné dělení pozemků na max. 30hektarové celky. Ve firmě Strom mají již připravený software, který po nahrání mapových podkladů pozemků umožní jejich automatické rozdělení tak, aby vzniklé celky byly pro následný pohyb strojů co nejeefektivnější. Zpracovaný program se pak nahraje do navigace traktoru a ten při setí nově rozčlení pozemky, aby byla splněna legislativa a zároveň, aby se následná produktivita práce (vycházející z častějšího otáčení na menších pozemcích) snížila co nejméně.
Přepočet neznámý
Zajímavou ukázku předvedla též vystavující firma AgroEcoPower. Ta se nezabývá jen optimalizací výkonu motorů, ale též například čištěním částicových filtrů, nebo výrobou dynamometrů, které známe pod lidovým označením motorové brzdy. A jedna z brzd (ATX-Dyno T1) byla i předvedena při měření výkonu traktoru John Deere 8400R. Měření proběhlo třikrát a výkon na průměrný vývodovém hřídeli byl 280 kW. Následně byl zkorigován s ohledem na teplotu a tlak vzduchu. A nyní by se dalo čekat, že byl přepočítán na reálný výkon na motoru. Nebyl. Takový přepočet je totiž tak nepřesný, že je lépe jej neprovádět. Musela by být známá data o ztrátách v převodovém ústrojí, není známo kolik odebírá alternátor, kompresor, ventilátor chlazení a další příslušenství. A to jsou údaje které nelze relevantně zjistit. A většinou je přesně nezná ani výrobce. A než nahodit obvyklou ztrátu 15 % je lépe to neřešit.*
Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 1/2020.