Stále hojně využívaný odvoz sklizně obilnin, řepky či kukuřice prostřednictvím vleček už neodpovídá výkonu velkých sklízecích mlátiček. Prostoje na poli vedou k tomu, že až polovina jejich instalovaného výkonu a potažmo i polovina investic do sklizňové techniky zůstávají nevyužité. Moderní sklízecí mlátičky jsou schopny vymlátit až 80 tun zrna za hodinu, a proto je velmi efektivní nasazení velkých překládacích vozů, jež tvoří spojovací článek mezi neustále jedoucími sklízecími mlátičkami a na okraji pole stojícími přepravními prostředky.
K podobnému závěru došli už před časem v akciové společnosti Rostěnice na Vyškovsku. Vzhledem k tomu, že každý rok sklízejí na 6000 ha obilnin a řepky a kolem 2000 ha kukuřice na zrno včetně další technických plodin, věnují odvozu sklizně velkou pozornost. Důkazem je i největší překládací vůz Bergmann GTW 430 o objemu 43 m3, který si pořídili v závěru minulého roku a letos ho poprvé nasadili do žní.
„Ve špičce pracuje na našich polích i dvacet sklízecích mlátiček s lištami o záběru 9 až 12 metrů,“ řekl týdeníku Zemědělec Ing. Vítězslav Navrátil, předseda představenstva akciové společnosti. „Proto zejména v kopcovitých oblastech s delší dojezdovou vzdáleností využíváme automobilovou dopravu. Nákladní automobily ale na pole nesmějí, vymlácené obilí odvážejí od mlátiček překládací vozy. Tři tříosé modely plní autonávěsy, tři dvouosé vozy slouží i k plnění secích strojů či rozmetadel. Nejnovější tříosý překládací vůz Bergmann GTW 430 je typický překládací vůz s velkým objemem a nejrychlejším vyskladňováním. Naráz dokáže naplnit nákladní automobil s přepravní kapacitou 30 tun, takže auto na kraji pole zbytečně nečeká a může okamžitě odjet. Hlavním cílem této investice bylo zrychlit odvoz od mlátiček a tím zvětšit jejich výkon a výrazně zefektivnit autodopravu.“
*
Celou reportáž naleznete v Zemědělci č. 33.