23.10.2009 | 07:10
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Premiérové předvádění

Sklízecí mlátičky Rostselmash mohli již v minulých letech shlédnout návštěvníci výstavy Země živitelka. Avšak praktická přehlídka se v ČR dosud nekonala. Až v prvním srpnovém týdnu tohoto roku tomu bylo jinak a veřejnosti byl představen nový model Acros 560 a to prostřednictvím firmy Agro Spektrum Belarus s.r.o., která je výhradním dovozcem těchto sklízecích mlátiček do ČR.

Firma Rostselmash, sídlící v Rostově na Donu, má historii začínající v roce 1929 a jde o významného výrobce zemědělské techniky s roční produkcí přes 6000 mlátiček. Z modelové nabídky kombajnů jsou pro český trh k dispozici konvenční modely Acros a menší Vector. A v blízké budoucnosti to budou též výkonné rotorové mlátičky s patentovaným řešením mláticího ústrojí u něhož se otáčí mláticí koš okolo rotoru. Měli bychom se dočkat rovněž výkonných traktorů Buhler Versatile, které jsou vyráběny v kanadském Winnipegu, což je původní závod, v němž byly vyráběny klasické a kloubové traktory New Holland. Klasické kolové traktory by měly být nabízeny s motory o výkonu od 196 do 278 k, a kloubové ve dvou modelových řadách pokrývajících výkonové rozpětí od 375 do 485 koní. Současná roční produkce kanadského výrobního závodu je 1130 kusů traktorů.

Poprvé na českých polích

Ve Vráži u Písku byl veřejnosti poprvé představen nový model Acros 560. Jde o klasickou sklízecí mlátičku s tangenciálním mláticím ústrojím a pětiklávesovým vytřasadlem.
Jako pohonnou jednotku využívá motor Cummins QSC, řadový vznětový šestiválec se zdvihovým objemem 8,3 litru a výkonem 206 kW (280 k). Motor je umístěn klasicky za zásobníkem a přes převodovku pohání jednak hydrostatické čerpadlo pojezdu, hydrogenerátor pro pracovní hydraulické funkce a přes několikanásobný řemenový převod je pohon veden jednak na systém vyprazdňování a drtiče a dále průběžným hřídelem na pravou stranu sklízecí mlátičky, kde se větví na pohon šikmého dopravníku a žacího válu. Dále vede přes průběžný hřídel, zpět na levou strnu sklízecí mlátičky, kde je variátor otáček mláticího bubnu. Tedy klasika v podobě řemenových převodů zapínaných s pomocí napínacích kladek.
Pojezdové ústrojí je hydrostatické, doplněné převodovkou se třemi rychlostními stupni a kotoučovými brzdami v kolech přední nápravy. Na přání je možný hydrostatický pohon říditelné zadní nápravy. Nejvyšší dopravní rychlost uvádí výrobce na hodnotě 27 km/h.
Žací lišta má záběr od 5 do 9 metrů (v našem případě byla použita šestimetrová) a u větších záběrů je možné využít kopírovací systém Auto Contour. Přihaněč je poháněn hydrostaticky a má tedy plynulou regulaci otáček, šikmý dopravník je vybaven hydraulickou reverzací. Zajímavostí šikmého dopravníku je přídavný šnek, který rozprostírá materiál rovnoměrně po celé šířce komory. Mimo obilní lišty lze dodat kukuřičný, řepkový a slunečnicový adaptér pro 6 až 8 řádků, a nebo sběrací adaptér pro dvoufázovou sklizeň trav.
Mláticí ústrojí je klasické koncepce, tedy rozměrný mláticí buben se šířkou 150 a průměrem 80 cm a otáčkami 400 až 1050 za minutu. Úhel opásání mláticího koše dosahuje 130 ° a plocha mlácení je tak na hodnotě 1,38 m2. Za mláticím bubnem je klasický buben odmítací.
Nevymlácené klásky jsou vedeny do domlaceče. Pětiklávesové vytřasadlo má separační plochu 6,15 m2 a celková plocha dvou žaluziových sít dosahuje 4,74 m2. Vyčištěné zrno je vynášecím dopravníkem transportováno do zásobníku s objemem 9000 litrů. Pro zajištění řádného vyprázdnění u hůře sesýpatelných plodin lze použít vibrační válce, které způsobí chvění stěn zásobníku a zrno pak snadno spadne k dole uloženému šneku. Vyprazňování je prováděno rychlostí 90 l/s.
Slámu lze ukládat na řádek, nebo pro přehození krycího plechu a zapnutí drtiče (z kabiny) rozmetat po pozemku.

Příjemná kabina

Kabina je klasické koncepce jak ji známe ze sklízecích mlátiček. Tedy panoramatické čelní sklo, s velmi dobrým výhledem. Nechybí klimatizace a topení, odpružená sedačka atd. Esteticky zdařile je řešen boční ovládací panel a dobře je proveden i informační monitor. Jeho úlohou je indikovat provozní stavy sklízecí mlátičky, tedy všechny snímané otáčky, teploty a tlaky. Zobrazuje též nastavení sklízecí mlátičky a ztráty zrna či hektarovou výkonnost. A v případě poruchy se na něm ukazují hlášení o chybových kódech. Co je unikátní řešení je hlasový výstup monitoru. Jakmile dojde k poruše, zvýšení teploty, tlaku, otáček nad či pod provozní limity, dojde k akustickému hlášení závady přes reproduktory v kabině (automaticky se přitom ztiší autorádio). Hlasový výstup je v češtině, stejně tak jako údaje na monitoru.
Multifunknčí páka pojezdu má klasické funkce. Mimo řízení rychlosti a směru jízdy je určena též pro zvedání a spouštění žacího válu, posun přihaněče a nechybí vypínání pohonu šikmého dopravníku a tedy i žacího válu.

Postřehy z praxe

Se sklízecí mlátičkou jsem se mohl chvíli svézt (i když jsem nebyl puštěn na sedadlo řidiče) a je třeba říci, že vše fungovalo tak jak má. Sklízena byla pšenice, na letošní poměry s průměrným výnosem zrna i slámy. Hlučnost v kabině byla přiměřená také ovládání sklízecí mlátičky je snadné. Líbila se mi i funkce indikačního monitoru, který je dobře přehledný ale navíc též jednoduchý, protože má funkci jen zobrazovací a nastavení sklízecí mlátičky si obsluha provádí sama ať již elektrickou tak mechanickou cestou. Praktický přínos bych viděl i v hlasovém výstupu, který jistě ocení zejména začínající obsluha.
Acros 560 je relativně jednoduchý stroj klasické koncepce takže i seřizování bude všem co s kombajny již jezdili blízké. Pohony jsou řešeny téměř výlučně řemenovými převody a údržbu může urychlit systém centrálního mazání. Model 560 v průběhu letošních žní sklidil v ČR přes 200 ha a to bez vážnějších problémů.

Závěrem

Sklízecí mlátička Rostselmash Acros 560 není strojem který by udával technické trendy v oblasti sklizně obilnin. Drží se klasiky i když přesto používá několik progresivních konstrukčních prvků, které u konkurence nenajdeme. Také v současní době kdy zemědělci žádají stále vyšší výkonnost bude tento stroj alternativou například pro soukromě hospodařící zemědělce či menší podniky, protože má jedno velké pus a tím je pořizovací cena. Ta začíná již na 110 tis EUR, dle specifikace stroje.
A příznivá cena zabrala i na předváděcí akci, protože i přes nižší účast návštěvníků se kombajn ihned prodal.
Pro větší podniky, které požadují vyšší výkonnost a rychlost sklizně pak bude jistě výhodnější rotorový model Toprum 740 s mohutným mláticím a separačním rotorem a motorem o výkonu 400 koní. Tento stroj by se u nás měl nabízet v příštím roce, až bude homologován pro provoz v naší republice.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down