Výkonem více než šest stovek koní disponuje nejmenší model samojízdné řezačky Krone Big X s označením V8. V letošní sklizni kukuřice odbyl svoji premiéru a jezdil u nás ve dvou exemplářích. Jeden z nich, který předváděla firma Toko Agro v Šumperku, se zapojil do sklizně kukuřice v ZD Bludov.
Je otázkou proč Krone při vývoji nové řezačky začalo u tak vysokého výkonu motoru a následně i vysoké výkonnosti. Snad firma cítila značnou konkurenci a tak se rozhodla obsadit místo na trhu, které bylo zatím dost prázdné. Jisté je však to, že nejslabší motor mercedes s výkonem 605 koňských sil je osmiválec se zdvihovým objemem 16 litrů. Dva výkonnější modely používají dvanáctiválec se zdvihovým objemem 23 litrů.
Hydrostatický pojezd a pohony
Pojezdové ústrojí je hydrostatické se dvěma rychlostními rozsahy. V tom transportním lze pojezdovou rychlost měnit od 0 do 40 km/h v režimu pracovním od 0 do 20 km/h. Big X nemá žádnou převodovku pro pojezdové ústrojí ani koncové převody. Podobně jako u žacího stroje Big M jsou tam pouze dva axiální pístové hydrogenerátory a hydromotory v každém pojezdovém kole.
Před rozjezdem se řidič může přepnout do pracovního režimu, kdy stroj pracuje s maximálním výkonem, anebo na režim transportní, kdy jede s redukovanými otáčkami. Otáčky 1750 n/min motoru stačí na maximální rychlost 40 km/h. Změna otáček motoru je přitom plynulá, takže jak se zvyšuje pojezdová rychlost a stoupá potřeba výkonu, tak se zvyšují otáčky motoru (platí to jen pro transportní režim).
Okruh řízení má rovněž samostatné zubové čerpadlo. Řízena jsou kola zadní nápravy, a to pomocí jedné středové pístnice a dvou spojovacích tyčí. Maximální úhel natočení kol je 55°, což při desetiřádkovém adaptéru znamená možnost po otočení ihned zajet do záběru. Zadní náprava je odpružená přes vahadlo, k němuž jsou připojeny tlačné pružiny a kapalinové tlumiče.
Na modelu Krone Big X není mnoho řemenových pohonů, protože část z nich zastoupila hydrostatika. Motor je uložen příčně v zadní části stroje (protiváha žacímu adaptéru), přímo na klikovém hřídeli je převodovka a na průběžné hřídeli pak lamelová hydraulicky ovládaná spojka pohonu. Z ní vede pohon dlouhým řemenem přes napínací kladku přímo na řezací buben s tím, že pokud je zařazen drtič zrna, je tímto řemenem poháněn také. Pohon vkládacích válců zabezpečuje samostatný hydromotor a druhý hydromotor je určen pro pohon adaptéru.
Adaptér Easy Collect
Adaptér firmy Krone určený pro sklizeň kukuřice má název Easy Collect a jde o zařízení celkem unikátní. Je principiálně podobné například sklízecímu adaptéru Kemper, místo podávacích a řezacích kotoučů však využívá dva Collecty, což jsou řetězy obíhající po oválné dráze. Řetězy jsou osazeny třemi řadami zubů. Dvě horní slouží k podávání rostlin do vkládacího ústrojí. Dolní řada má funkci řezací. Pod jejími zuby se nachází řada nožů, které jsou pasivní a tak, jak se nad nimi pohybuje řetěz se zubovými držáky, dochází k uřezávání stonků rostlin. Collecty pak odříznutou kukuřici podávají ke vkládacím válcům.
Na bocích adaptéru Easy Collect je aktivní dělič v podobě šnekového dopravníku, který kukuřici odvaluje směrem na adaptér. Rychlost otáčení adaptéru se mění podle pojezdové rychlosti a při zvednutí adaptéru se tento sám reverzuje, a tak se může čistit.
Easy Collect se při transportu sklápí před řezačku, a to až do desetiřádkového provedení. Největší dvanáctiřádek vyžaduje pro transport speciální podvozek.
Řezací buben s velkým průměrem
Klasikou konkurenčních řezaček je použití čtyř vkládacích válců. Krone Big X jich má ale hned šest. Více válců znamená větší stlačení materiálu, a protože v prvním z válců je umístěn detektor kovů, znamená to i větší jistou, že se ocelový předmět po jeho identifikaci nedostane do řezacího ústrojí. Vkládací válce mají šířku 800 mm a stejnou šířku má i řezací buben s průměrem 660 mm.
Při sklizni kukuřice se používají mačkací válce s velkým průměrem, za nimi je umístěn třídílný metač a dále výfuk řezanky otáčený hydromotorem.
Přehledná kabina
Kabina je prostorná a díky panoramatickému čelnímu sklu i s velmi dobrým výhledem. Základním ovládacím prvkem je multifunkční páka, kterou jistě poznají ti, co používají traktory Fendt. Vpravo vedle řidiče je rozměrný monitor s řadou údajů a funkcí. Při běžném provozu jsou na něm indikovány základní provozní veličiny motoru, jako teplota chladicí kapaliny, stav paliva v nádrži, otáčky motoru a jeho zatížení, pojezdová rychlost, záběr adaptéru a jeho otáčky, délka řezanky, dávkování konzervačních přípravků, výška strniště a nastavení mačkacích válců.
Přizpůsobení se výkonu
Krone Big X je jistě unikátním strojem s vysokou výkonností, které odpovídá i vyšší pořizovací cena. A nejen to, kdo jej chce používat, musí mít perfektně zvládnutou technologii odvozu a dusání siláže, protože jinak Big X plně nevyužije svůj potenciál. Ale tam, kde se jeho výkonnosti dokáží přizpůsobit, tam budou mít po silážích za několik dní.
Text a foto Luboš Stehno