John Deere GreenStar AutoTrac s přijímačem StarFire je zcela novým a jedinečným systémem automatického řízení traktorů a kombajnů bez lokálních referenčních stanic, a to s přesností deset centimetrů mezi řádky. Této přesnosti se dosahuje nezávisle na sklonu terénu, neboť přijímač DPGS je vybaven novým systémem kompenzace ve svahu TCM. Systém je plně integrované zařízení dodávané přímo z továrny, které využívá společné komponenty modulárního systému John Deere GreenStar.
Tolik strohá charakteristika systému, který letos vzbudil mezi zemědělci značnou pozornost. O podrobnější informace jsme požádali Ing. Jiřího Sopouška, obchodního ředitele společnosti STROM Praha, a. s., která je výhradním dovozcem techniky John Deere do České republiky.
Kdo točí volantem?
„Systém AutoTrac je určen v současnosti pro traktory John Deere řady 6020, 7020, 8020 a 9020 a sklízecí mlátičky John Deere STS s tím, že časem ho bude možné využít také u modelů WTS,“ řekl nám hned na úvod Ing. Sopoušek. „Původní systém satelitního navádění traktoru ParalelTracking signalizoval řidiči prostřednictvím monitoru polohu stroje a zároveň mu ukazoval, jak by měl jet. Udržování směru či zatáčení záviselo na obsluze. Nový elektronický systém AutoTrac je již přímo propojen se servořízením traktoru, takže vlastní navádění stroje se děje bez zásahu řidiče. Ten pouze systém zapíná nebo vypíná. Zařízení je určeno pro práci traktorů s technikou o velkém pracovním záběru, jako jsou postřikovače, rozmetadla, secí stroje, kompaktory či podmítače. I bez použití znamenáků se tak neobdělané, či naopak vícenásobně zpracované plochy stávají minulostí.“
Prostřednictvím klasického satelitního přijímače DGPS a diferenčního signálu se s přesností plus minus pět centimetrů určí poloha stroje. Obsluha si na vzdálenosti několika metrů zvolí rovinu a nastaví šířku záběru stroje. Jestliže traktor svírá s rovinou brázdy úhel menší než 45 stupňů, řidič pustí volant, stiskem tlačítkem na loketní opěrce aktivuje systém a ten již traktor navede do příslušné brázdy. Pokud traktorista potřebuje objet překážku nebo na konci pole stroj otočit, uchopí volant a tím se systém automaticky vypne. Po objetí překážky či otočení soupravy zmáčkne obsluha tlačítko AutoTrac a traktor se opět navede na předem určenou rovinu a pokračuje v práci.
Větší preciznost, lepší komfort
„Cílem tohoto systému není udělat z řidiče cvičenou opici, ale zvýšit preciznost polních prací a zlepšit komfort obsluhy,“ vysvětluje Jiří Sopoušek. „Z dosavadních zkušeností vyplývá, že například u sklízecí mlátičky s devítimetrovou žací lištou je skutečný záběr sedm, maximálně osm metrů, při práci dvanáctimetrového secího stroje je zase běžné překrytí jeden až jeden a půl metru. Tím se snižuje výkon, klesá produktivita práce a roste spotřeba nafty, osiva, chemických prostředků a podobně.
Práce se širokozáběrovými stroji je také velice náročná pro samotnou obsluhu. Pro řidiče je vysilující, když má například dvanáct hodin sledovat drobnou brázdičku v půdě od znamenáku a zároveň kontrolovat další nezbytné údaje o traktoru a připojeném nářadí. Náš systém dokáže s velikou přesností eliminovat řízení stroje tak, že obsluha nemusí sledovat směr jízdy a může se věnovat postřikovači, rozmetadlu či secímu stroji. Řidiči tak zbývá více času zabývat se třeba proměnlivými dávkami hnojiv či pesticidů, což má zase vliv na účinnost přípravků, jejich úsporu a v konečném důsledku i na ekonomiku zásahu či pracovní operace.“
John Deere GreenStar AutoTrac se skládá ze dvou částí. Jednak jde o hardware umístěný trvale na traktoru či sklízecí mlátičce. Jeho základem jsou kabely, držáky, senzory, servomotory, které pouštějí olej do přední nápravy a natáčejí kola a senzory natočení úhlu kol. Toto vybavení traktoru stojí přibližně 250 až 300 tisíc korun dle typu traktoru. Dalších necelých 200 tisíc korun stojí software, který tvoří především anténa, monitor a procesor. Komplet John Deere GreenStar AutoTrac vyjde přibližně na půl milionu korun. „Někomu by se to možná zdálo drahé, ale nejde o jednoúčelovou investici,“ tvrdí obchodní ředitel. „Software lze totiž využívat také v jiných traktorech či sklízecích mlátičkách a pak funguje jako ParalelTracking. Dnes se špičková technika od druhořadé neliší v tom, že má úspornější motor, lepší převodovku či silnější nápravy. To již dovede vyrobit téměř každý. Rozdíly jsou především v nadstavbovém využití, tedy co všechno traktor jeho uživateli umožňuje,“ dodává Ing. Jiří Sopoušek.