03.10.2008 | 07:10
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Pro každého se najde vhodný model

Massey Ferguson má v současné době nejlepší a nejširší nabídku traktorů v historii této značky. Jejich uživatelé u nich oceňují špičkovou technologii, vysoký výkon, hospodárnost, úsporu pohonných hmot, komfort a snadnou ovladatelnost. Pořizují si je především zemědělci, kteří potřebují efektivní strojový park, aby mohli zvyšovat produkci, snižovat náklady a zlepšovat tak rentabilitu hospodaření.

Přesvědčit se o tom mohli i návštěvníci letošního veletrhu Techagro, řady polních dnů i výstavy Země živitelka, třebaže letošní expozice nepatřila k největším. Po ní nás provázel Jiří Kotrba, obchodní manažer chebské společnosti Stárek.

Na pole, do stájí i do lesa
„Firma Stárek vybavuje v současné době traktory Massey Ferguson i lesní nástavbou,“ řekl nám Jiří Kotrba u prvního exponátu, kterým byl model MF 5445 určený do lesa. Traktor byl navíc vybaven čelním nakladačem s paralelogramem MF 945 o nosnosti necelých 2,5 tuny a s maximálním zdvihem 3,5 metru. „Takový stroj je schopen nejen dřevo vytěžit, ale také ho naložit na přepravní prostředek. Dnes totiž již někteří přepravci vyžadují nakládku přímo na skládce. Pro práci v lese je spodní část traktoru plně zakrytovaná včetně vzduchových brzd a hydraulické soustavy, takže i ve složitém a náročném terénu je zachována stoprocentní funkčnost traktoru. K bezpečnosti obsluhy pak přispívá ochranný rám. Traktor v lesní úpravě lze vybavit navijákem jedno nebo dvoububnovým, pevným nebo neseným v zadním tříbodovém závěsu, který může být dálkově ovládán. Pro lesní nástavby je optimální právě tento model s výkonem motoru 95 koní splňující normu TIER II. Dnes máme v nabídce i modely s vysokotlakým vstřikováním Common Rail splňující normu TIER III, jejichž maximální výkon je 105 koní.“
V expozici nechyběl ani traktor MF 5470 s motoru Sisu o výkonu 120 koní. K dispozici je i ten samý model splňující normu TIER III vybavený vstřikováním Common Rail, jeho výkon se zvyšuje až na 140 koní. Traktor byl vybaven odpruženou přední nápravou, která se jako u všech ostatních modelů nechá vypnout, což slouží k lepší funkčnosti traktoru, ať již při práci s čelním nakladačem nebo ovládání EHR hydraulické soustavy. Vybaven je klasickou, lehce ovladatelnou převodovkou Dyna 4, která nabízí 16 převodových stupňů pro jízdu vpřed a stejný počet pro jízdu vzad. Kabina poskytuje obsluze nevídaný komfort, přehlednost a nadstandardní ergonomii. Velké okenní plochy a optimálně umístěné sloupky kabiny umožňují řidiči dokonalý pohled na připojené nářadí, k čemuž přispívá i sešikmená konstrukce kapoty motoru obdobně jako u traktorů řady MF 6400. Tento střední model je vhodný pro lehčí polní práce na farmě i v živočišné výrobě. Podle J. Kotrby si lehce poradí i s pětiradličným pluhem či třímetrovou secí kombinací.

Malé, stabilní a obratné
Tak lze stručně charakterizovat zástupce stále oblíbenější řady traktorů MF 3600 s výkonem motoru 43 kW (58 k) až 68 kW (91 k). Návštěvníci českobudějovického výstaviště si mohli prohlédnout model MF 3635 s tříválcovým motorem Sisu Diesel o objemu 3,3 l s výkonem 80 koní a nosností na hydraulice 2,5 tuny. Vzhledem k uvedeným parametrům je vhodný pro lehčí práce na farmě, zejména v živočišné výrobě, lze ho agregovat s čelním nakladačem či menším krmným vozem.
Traktory MF 3600 se vyrábějí v několika řadách a odlišují se především svými rozměry. Nejužší má šířku 1,2 m. Díky krátkému rozchodu kol, vynikajícímu poměru výkonu a hmotnosti a nízkému těžišti nabízejí velkou tažnou sílu, obratnost a stabilitu i na svažitých pozemcích. Jsou vybaveny reverzační převodovkou 24/24, elektrohydraulickým zapínání pohonu vývodového hřídele pod zatížením s otáčkami 540/750 n/min, třemi ovládacími ventily a komfortní kabinou s klimatizací. Mají velice pěkný design. Zemědělce u nich překvapí snadná manévrovatelnost díky nápravě SuperSteer, vysoká produktivita a nízká měrná spotřeba paliva. Pět základních modelů cenově výhodných univerzálních traktorů s pohonem všech kol najde uplatnění i ve vinicích, sadech, chmelnicích či v komunální sféře.

Dětinsky snadná obsluha
V expozici poblíž hlavní brány byl i zástupce klasické řady 6400 – traktor MF 6455 s výkonem motoru 105 koní. Modely řady MF 6400 jsou nyní vybaveny čtyř nebo šestiválcovými motory nejnovější generace od firmy Perkins či Sisu Diesel. Vynikající výkon a točivý moment jim dodávají technologie Common Rail, čtyři ventily na válec, chlazení stlačeného plnicího vzduchu, elektronická regulace motoru aktivně komunikujicí s převodovkou a elektronická regulace ventilátoru chlazení. Při snížených otáčkách motoru ve výši 1900 n/min je k dispozici větší výkon až o 15 k, při zhruba stejných otáčkách 1800 n/min dosahují tyto traktory rychlosti 40 nebo 50 km/h, dle místní legislativy. Jde tak o mimořádně hospodárnou jízdu. „Motory jsou vybaveny elektronickým řízením EEM, které zajišťuje neustálou optimalizaci množství a okamžiku vstřikování paliva v závislosti na otáčkách motoru,“ vysvětluje Jiří Kotrba. „Tento systém dodatečně shromažďuje a zohledňuje řadu vedlejších a rámcových podmínek, díky čemuž je vždy zaručeno optimální nastavení motoru. Výsledkem je vyšší výkon, nižší měrná spotřeba a menší emise škodlivých látek. EEM umožňuje také další funkce motoru, např. elektronické ukládání otáček pro ještě komfortnější práci.“
Všechny modely řady MF 6400 jsou vybaveny jedinečnou převodovkou Dyna-6, která umožňuje řadit šest stupňů pod zatížením pro čtyři základní rozsahy, celkem tedy 24 rychlostí vpřed a stejný počet vzad. Traktory jsou vybavené systémem automatického pojezdu vpřed vzad Powerschutlle a systémem AutoDrive, který dokáže sám řadit od nejnižšího převodového stupně až po nejvyšší 4F. Obsluha nastaví pouze požadované otáčky motoru při kterých traktor sám přeřazuje násobky a skupiny.

Vlajková loď Massey Ferguson
Stejně jako v Brně, také v Českých Budějovicích poutal největší pozornost návštěvníků Massey Ferguson 7465 v atraktivní v metalické barvě ze „stáje“ Zemědělské družstva Opařany na Táborsku. Traktory řady MF 7400 s motory Perkins nebo Sisu Diesel o výkonu 99 kW (135 k) až 149 kW (203) splňují emisní normu TIER III. Standardně jsou vybaveny systémem navýšení výkonu PowerBoost, vario převodovkou Dyna –VT, hydraulickým systémem Load Sensing 110 l/min, odpruženou přední nápravou QuadLink, dvojstupňovým odpružením kabiny Dual Stage, komfortní odhlučněnou kabinou s klimatizací, vývodovým hřídelem s 540/540E/1000 n/min a počítačovým systém Datatronic 3. Pomocí tohoto monitorovacího a řídicího počítače a panelu GTA lze ovládat veškeré režimy, počínaje převodovkou a hydraulickými ventily přes vývodový hřídel až po bezkonkurenční souvraťový management s 69 pracovními operacemi na jeden stisk tlačítka. Obsluha může do běhu jednotlivých operací kdykoli vstoupit a zasáhnout.
„Vystavený model o výkonu 135 koní vybavený čelní hydraulikou i čelním vývodovým hřídelem je multifunkční stroj, který zastane všechny hlavní práce ve středně velkém zemědělském podniku nebo na farmě,“ říká závěrem J. Kotrba. „Díky vario převodovce je jeho ekonomika provozu vynikající, k univerzálnímu využití pak přispívají dostatečná hydraulika a nosnost zadního tříbodového závěsu sedm tun. Jeho jízdní vlastnosti a rychlost na silnici jsou bezkonkurenční, uživatelé ocení i pohodlnou, vzduchem odpruženou kabina s automatickou klimatizací, ledničkou a rádiem s CD přehrávačem. Všechny ovládací prvky jsou snadno dosažitelné a přesně tam, kde je řidič potřebuje.“

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down