Ani ryba ani rak, anebo dobrý manipulátor, nosič nářadí, tahač apod.? Tato otázka vás jistě napadne při pohledu na Multifarmer 30.6 od firmy Merlo. Vypadá jako manipulátor, takže překládání materiálu mu jistě půjde, ale utáhne například pluh?
Podle informací výrobce nemá tento stroj ani v orbě problémy a to i přesto, že má v porovnání s klasickými traktory malá kola a tudíž i horší přenos výkonu na podložku. Jenže tato kola jsou v porovnání s klasickým traktorem mnohem lépe dotížena, neboť pokud kolový traktor s výkonem 110 k váží asi 4,5 t, Multifarmer váží o dvě tuny více. Kola jsou tak více zatížena a při orbě může pracovat se čtyřradličným pluhem jako konvenční traktor s obdobným výkonem.
Tolik na úvod, který jsem vzal poněkud zprostředka, ale myslím si, že je vhodné hned na úvod zodpovědět otázku, která určitě napadne každého zemědělce.
Takže popořádku.
Zastavení ve zkušebně
Multifarmer jsme měli možnost poprvé vidět na letošním Techagru, odkud se přesunul do Státní zkušebny zemědělských lesnických a potravinářských strojů v Brně, kam jsme se na něj zajeli také podívat. A když už jsme byli ve zkušebně zeptali jsme se tam ing. Jiřího Peřiny co na manipulátoru hodlají zkoušet. „Naším úkolem je posoudit zda uvedený stroj vyhovuje podmínkám provozu na pozemních komunikacích dle Z 56/2001 O provozu na pozemních komunikacích. Vycházíme přitom z podkladů, které nám dodal prodejce a jedná se o měření provedená v zahraničních zkušebnách EU a jelikož i nový Zákon je v souladu s předpisy EU, dá se říci, že pokud vyhoví například v Německé zkušebně TIF je pravděpodobné, že vyhoví i v našich podmínkách. Některá měření proto přebíráme, některá sami provádíme. Příkladem jsou například brzdy, které v rychlostní kategorii od 30 do 40 km/h musí mít v našich podmínkách o 15 až 20 % vyšší účinnost, takže účinnost brzd budeme měřit a dalším bodem, na který se soustředíme bude účinnost řízení, které musí v provozním režimu mít ovládací sílu na volantu nižší než 150 N a v případě nouzového řízení méně než 350 N. S ohledem na brždění tažených strojů nás bude zajímat náběh tlaku vzduchu ve spojkové hadici pro přívěs. A změřeny budou i rozměry manipulátoru, hmotnost, zatížení na zadním TBZ, vnější i vnitřní hluk stroje, vibrace, zkontrolováno vnější osvětlení vyhovující Z 56/2001 a některé další parametry“.
Co je stejné
Multifarmer 30.6 vychází z modelové řady Panoramic a zatím je vyráběn pouze v jednom provedení s čtyřválcovým turbomotorem Deutz se zdvihovým objemem 4 l a výkonem 84 kW (114 k). Rameno disponuje výškou zdvihu 6 m a maximální nosností 3 t.. Koncepce manipulátoru je plně zachována, tak jak ji používá firma Merlo. Tedy hydropojezd se dvěma rychlostními rozsahy, které se již nemusejí řadit za klidu, ale lze je měnit přímo za jízdy. Klasikou je rovněž známý Inching pedál a na řadě Panoramic používané horizontální naklápění přední a zadní nápravy prostřednictvím hydraulických válců, určené pro práci na svahu. Zadní náprava se přitom chová jako pevná, přední jako kyvná (její naklápěcí válec je v plovoucí poloze) s tím, že jej lze zablokovat buď manuálně, nebo automaticky při zvednutí ramene. Klasikou, kterou používá i konkurence jsou tři režimy řízení (přední náprava, obě nápravy, krabí chod), či motor umístěný na boku. Zaměříme se proto na detaily či větší celky, které jsou odlišné od ostatních manipulátorů Merlo.
Co se liší
Pro práci s neseným nářadím má Multifarmer zadní tříbodový závěs s nosností 4300 kg. V ramenech hydrauliky jsou tenzometrické snímače reagující na zatížení, takže si traktorista může nastavit klasické tři způsoby regulace – silová, polohová, smíšená. Jednoduše řečeno EHR.
Pro stroje vyžadující dodávku hydraulického oleje jsou k dispozici dva vnější okruhy hydrauliky s maximálním tlakem oleje 21 MPa a průtokem 107 l/min. Hydraulická čerpadla pro vnější okruhy a zadní ramena hydrauliky a ovládání teleskopu jsou dvě, umístěná na jedné hřídeli. Pokud manipulátor pracuje jen s teleskopem, lze využít obě čerpadla jen pro pohyb teleskopického ramene, které pak pracuje s vyšší rychlostí. Obsluha to provede jednoduše přepnutím na joysticku pro ovládání teleskopu.
Aby bylo využití Multifarmera skutečně maximální, má i vývodový hřídel s otáčkami 540 a 1000 min-1. Rozsahy se řadí přímo na převodovce PTO a vývodový hřídel může být nejen vzadu, ale i vpředu. Pak ale již nejsou možné dva rozsahy otáček a k dispozici je jen 1000 min-1 vpředu i vzadu. Vývodový hřídel má hydraulickou spojku, jenž je výhodná jak pro plynulý rozběh, tak jako pojistka proti přetížení. Tlak v této spojce lze plynule seřizovat a nastavit si tak hranici na které bude vývodový hřídel zatěžován.
Pro tažení, přívěsů a návěsů jsou k dispozici horní a spodní návěs oba se zatížením. 1000 kg. Klasikou pro naše podmínky je výbava vzduchotlakými, dvouokruhovými brzdami pro brždění přívěsu. Díky koncepci motoru není vzduchový kompresor poháněn řemenem přímo od klikového hřídele, ale jeho pohon je elektrický.
Základním ovládacím prvkem v kabině je joystick. Jde o klasický hydraulický rozvaděč (určený pro zvedání, spouštění a zasunování a vysunování ramene). Další dvě tlačítka na jeho hlavici umožňují naklápění a zavírání/otvírání adaptéru). O ohledem na bezpečnost práce s teleskopickým ramenem se lze pomocí zvláštního klíčku přepnout do třech režimů. První je bezpečnostní, takže pokud dojde k odlehčení zadní nápravy, začne tento stav opticky i akusticky signalizovat a navíc se zablokují všechny funkce teleskopu. Jediné co lze v této chvíli dělat je zasunutí ramene, aby došlo k posunutí těžiště stroje. Ve druhé poloze se teleskop nedá ovládat vůbec a tento stav nastává při přepravě na pozemních komunikacích, nebo při práci s vzadu neseným nářadím. Ve třetí poloze je sice odlehčení nápravy signalizováno, ale není blokován teleskop. To se dá využít například při nahrnování hnoje, či stohování, kdy se manipulátor může maximálně převrátit na hromadu, což není tak nebezpečné a obsluha může pracovat na vyšší hranici zatížení stroje.
Přesto, že má Multifarmer spínací skříňku na klasický „bošák“, s pomocí hřebíku s ním neodjedete. Má totiž navíc imobilizér obdobný tomu jaké se používají v osobních automobilech.
Takřka všechny ovládací prvky jsou sdruženy na počítači Merlin. Jde o ovládání světel, žhavení motoru, klimatizace, větrání, řazení rychlostních rozsahů, zapínání uzávěrek diferenciálu, parkovací brzdy, ovládání zadních ramen hydrauliky (rychlost, zvedání a spouštění, omezení výšky zdvihu, systém regulace), nastavení vnějších okruhů hydrauliky, dále je zde tempomat pro udržování konstantní rychlosti ve dvou režimech, nastavení zatížení spojky vývodového hřídele, zapínání vývodového hřídele atd.
Na obrazovce je pak signalizována teplota a hladina oleje pojezdovém okruhu, mazání motoru, teplota chladicí kapaliny, stav paliva v nádrži, dobíjení akumulátoru, ucpáni vzduchového filtru, napnutí řemenu. Je zde i tabulka pru údržbu podle Mt atd.
Závěrem
Jako vždy platí, že něco je za něco. tedy nelze mít univerzální stroj, který by vynikal ve všech činnostech. Multifarmer je však dobrým příkladem, že určitá univerzalita je možná, přičemž se samozřejmě počítá s tím, že převaha prací tohoto stroje bude v manipulaci, pro kterou je především určen. je třeba si také uvědomit, že je omezen výkonem motoru, takže práce související se zpracováním půdy asi nebudou to pravé. Na druhé straně si jej lze velmi dobře představit při pícninářských pracích.
Luboš Stehno