Na letošním Dnu Zemědělce v Kámeni na Pelhřimovsku si mohli návštěvníci prohlédnout při sklizni pícnin dva senážní vozy Strautmann. S traktorem Challenger MT575B byl agregován sběrací vůz GigaVitesse Duo III, s traktorem New Holland T7050 pak model Vitesse plus III. Do České republiky dováží tyto stroje společnost ARBO Klatovy a pomocí svých partnerů zajišťuje prodej a servis.
Rodinná firma Strautmann se sídlem v německém Bad Laeru se soustřeďuje na vývoj a výrobu techniky pro živočišnou výrobu, zejména krmné míchací či zakrmovací vozy, vykusovače, vyřezávače a rozdružovače a dále na dopravní techniku, kam patří senážní vozy, rozmetadla, sklápěče a výměnné systémy. Za veškerou technikou Strautmann je náročný vývoj a ještě náročnější testy. Každý stroj prochází při výstupu z výrobní linky důkladnou kontrolou kvality a funkčnosti. Stále více zemědělců se přesvědčuje, že Strautmann nabízí profesionální techniku a následně i profesionální poprodejní služby.
Mnoho společného i řada odlišností
Sběrací vozy Strautmann se vyrábějí v objemech od 23 do 44 m3 podle normy DIN. Jednotlivé modely jsou rozděleny do řad označených Vitesse, Super Vitesse a Giga Vitesse Duo. Vozy posledně jmenované řady mají provedení s 41 nebo 45 noži, „duo“ pak značí to, že je lze využít jak ke sběru a řezání zavadlé hmoty z řádku, tak k přepravě píce od řezačky. Srdcem každého senážního vozu je rotor s řezáním. U modelů Giga Vitesse má rotor průměr 850 mm a navařené sady vkládcích prstů formovaných do spirály v osmi řadách. Prsty jsou na konci opatřeny destičkami širokými 17 mm z materiálu Hardox 400, který je odolný proti opotřebení. K pořezání sbíraného materiálu slouží oboustranné nože s patentovaným jištěním Strautmann. Když dojde k otupení ostří, nože se rychle a jednoduše otočí. Modely označené „plus“ mají mimo jiné kola o průměru 26,5 palce široké až 800 mm pro nižší měrný tlak a valivý odpor a 45 řezacích nožů s oboustranným břitem v rozteči 35 mm.
Samozřejmostí vozů Strautmann je tandemová boogie náprava s náběhově řiditelnou zadní nápravou a mimostředovým uložením. To zajišťuje neustále o málo vyšší zatížení zadní nápravy, zásadně snižuje tahový odpor a zabraňuje boření. Nadstandardně lze dovybavit zadní nápravu nuceným řízením nebo hydropneumatickým odpružením s vyrovnáváním, či zvolit špičkové řešení tridem. Odpružení třínápravového podvozku zajišťuje hydropneumatika se svahovým vyrovnáváním. Ziskem je mnohem nižší měrný tlak na půdu, a tím poškození porostu, menší tahový odpor, zejména na méně únosných a mokrých půdách, stabilita na svahu, stabilita při vysokých rychlostech na silnici a mnoho dalších výhod.
Samozřejmostí a standardem je nakládací automatika, oboustranný pohon podlahového dopravníku s možností řazení sériově/paralelně, což jsou v důsledku dva rozsahy rychlostí, výškově stavitelná oj v širokém rozsahu, spodní zavěšení oje na kouli K80, tlakový filtr přiváděného hydraulického oleje, load sensing a mnoho dalších technických řešení.
Novinky na pole i do stájí
Další variantou modelů Giga Vitesse je označení DO. Tyto vozy mají vzadu umístěné rozdružovací či dávkovací válce k založení rovnoměrného koberce při vykládce na jámě. Absolutní novinkou je však senážní vůz Strautmann Giga Vitesse CFS. Výraz CFS zkracuje anglická slova Continous-Flow-System a značí nové vkládací ústrojí, které posunuje hranice v optimalizaci výkonu. Srdcem vozů CFS je urychlovací válec umístěný mezi sběracím ústrojím a vkládacím rotorem. Tento systém společně s novým, neřízeným sběracím ústrojím tvoří jeden celek, který zajišťuje dopravu sbíraného materiálu i do méně zatížených vnějších oblastí dopravní cesty. Materiál se tak přivádí ke vkládacímu rotoru a řezacímu ústrojí po celé šířce. Další podstatnou výhodou urychlovacího válce je umístění nakládacího rotoru ve větší výšce, čímž se značně zkracuje dopravní kanál. Toto řešení redukuje zejména potřebnou sílu, respektive nároky na pohon a snižuje spotřebu pohonných hmot u traktoru. Plným využitím šířky řezacího ústrojí a rotoru se dále zvyšuje nakládací výkon, dlouhodobě se zlepšuje kvalita řezání a prodlužují se intervaly údržby. V sériové výrobě jsou dva typy Giga Vitesse CFS, a to s označením 4001 a 4401. Oba jsou již na našem trhu.
K posledním novinkám v sortimentu firmy Strautmann patří univerzální rozmetadlo řady BE o celkové hmotnosti 14 tun, či profesinální rozmetadlo řady VS s celkovou hmotností 24 tun. Nový je i flexiblní zakrmovací pas označený jako „C pas“ využitelný u vertikálních systémů krmných míchacích vozů nebo nový zakrmovací vůz o objemu 25 m3.