Rozmetadla statkových hnojiv reprezentují klíčovou techniku pro aplikaci pevných organických hnojiv různé povahy. Kromě statkového hnoje slouží k rozmetání materiálů, jakými jsou kompost, drůbeží podestýlka, cukrovarnická šáma a některé modely můžeme využívat také pro aplikaci vybraných druhů vápenatých hmot. Rozmetadla se liší jak z pohledu dávkování materiálu, tak jeho aplikací, neboť jednotlivé modely vynikají různou konstrukcí rozmetacího ústrojí.
Rozmetadla pevných statkových hnojiv dělíme na ta, jež jsou určena k rozmetání statkového hnoje, a rozmetadla univerzální. Z praktického hlediska můžeme uvést, že se v řadě případů rozdíly mezi oběma skupinami stírají. Jednotlivé druhy rozmetadel se odlišují také z hlediska pracovního záběru a rovnoměrnosti aplikace v celé pracovní šířce.
Mimo výše uvedených skutečností se technika liší způsobem agregace s energetickými prostředky. V praxi využíváme jak tažené modely, tak různé rozmetací nástavby, které agregujeme s výměnnými podvozky, nákladními automobily nebo speciálními nosiči nástaveb.
Tažená rozmetadla
Tažená rozmetadla se liší především způsobem agregace a dále pak provedením podvozkových skupin. Spojení s tažným prostředkem je řešeno různým typem oje, přičemž některé modely jsou určeny pouze k agregaci do horního závěsu, jiné pouze do spodního závěsu, ale většina typů nabízí možnost volby mezi oběma typy oje. Některá rozmetadla nabízí výškově stavitelnou oj pro různé typy závěsů.
Tažná oj se liší svým provedením, základní výbava rozmetadel disponuje pevnou ojí. Profesionální technika pracuje zpravidla s hydropneumatickým systémem polohování a odpružení. Mechanické odpružení je řešeno s využitím listových pružin, nebo pryžových tlumících prvků. Tažná oj je zakončena klasickým okem nebo závěsem určeným pro spojení s kulovým čepem o průměru 80 mm. K příslušenství oje řadíme mechanizmus pro ovládání nuceného řízení náprav, je-li jím podvozek vybaven.
Také podvozky rozmetadel nabízí hodně variant konstrukce. Jednonápravová technika může pracovat jak s pevným, tedy neodpruženým podvozkem, u vybraných modelů se nabízí odpružení využívající listových pružin. Dvounápravová technika se nabízí s tzv. kloubovými nápravami, které označujeme také jako nápravy výkyvné. Většina dvounápravových podvozků však používá odpružení v podobě lisových pružin nebo hydropneumatický systém, který se s listovými pružinami kombinuje a zároveň plní roli svahového vyrovnávání.
Obě výše uvedené možnosti nabízí také třínápravová technika, zatímco speciální, čtyřnápravové modely obvykle zahrnují pouze hydropneumatické odpružení podvozku. Konstrukce podvozku hraje klíčovou roli při rozmetání, během něhož dochází k postupnému posouvání hmoty směrem k vzadu umístěnému rozmetacímu ústrojí, což s sebou přináší odlehčování tažné oje, tedy závěsu a zadní nápravy trakčního prostředku. Proto jsou jednonápravové modely opatřeny nápravou umístěnou co nejblíže k zadní části nástavby. V případě vícenápravové techniky využíváme přední hydraulicky zvedané nápravy. Někteří výrobci rovněž nabízí systém, který pracuje s posuvem celého podvozku vůči vlastní nástavbě. Vícenápravové modely se pojí s řiditelnými nápravami, a to jak náběžnými, tak nucenými, přičemž u dvounápravové techniky se používá řízení zadní nápravy, vícenápravové modely nabízí řízení první a poslední nápravy.
V souvislosti s podvozkem nesmíme zapomenout na rozměry disků, které se pojí s různými šířkami pneumatik. Jednonápravové modely se zpravidla vybavují rozměrem disků od 15–17´´ do 42–50´´. Vícenápravová technika nabízí disky o rozměrech začínajících na úrovni 17–22,5´´ a končících průměrem 26,55–30,5´´, byť vybrané modely dvouosých rozmetadel nabízí rozměr disků na úrovni až 38´´. Pro úplnost informací můžeme dodat, že některé speciální podvozky pracují také s pásovými jednotkami namísto standardních kol.
Celý článek Filipa Javorka najdete v Zemědělci 36/2022.*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!