V loňském roce byly poprvé představeny traktory Massey Ferguson s plynulou převodovkou Dyna VT a v roce letošním si již našly hned několik zákazníků. Zatím jich v ČR jezdí pět a je předpoklad, že stejné množství jich bude dodáno do konce roku.
Zájem o tyto traktory není nijak překvapivý, protože ti co si oblíbili značku MF a chtěli přitom také plynulý koncept pojezdu měli dříve smůlu. Nyní jim výrobce vyhověl a provedl to velmi dobrým způsobem. Protože značka MF patří do nadnárodního koncernu Agco, kam přináležejí i traktory Fendt, bylo by samozřejmě nesmyslné vyvíjet novou převodovku a tak se použila převodovka osvědčená, která se využívá již mnoho let a za provozu je velmi bezproblémová. Nicméně její elektronické ovládání si již MF vyřešil po svém.
Řidiči se nabízejí čtyři základní režimy jízdy. První s názvem Manual funguje tak, že s pomocí plynového pedálu si řidič nastavujete otáčky motoru a pomocí páčky pojezdu v loketní opěrce si reguluje pojezdovou rychlost. Je to stejné ovládání jako třeba ve sklízecí mlátičce. Druhý režim se nazývá výkonový a je určen kupříkladu pro těžké polní práce. Pokud jej traktorista aktivuje změní se plynový pedál na pojezdový a jeho sešlápnutím se zvyšují otáčky motoru a zároveň i pojezdová rychlost. Elektronika v tomto případě pracuje s otáčkami blízkými maximálnímu výkonu. Třetí možností je ekonomický režim jízdy. Ten funguje stejně jako předešlý výkonový, pouze se při něm otáčky motoru zvyšují pozvolněji, traktor nepracuje s maximem výkonu a šetří tak palivo. Poslední režim je určen pro práci s vývodovým hřídelem, kdy se udržují jeho konstantní otáčky a pokud výkon motoru nestačí snižuje se pojezdová rychlost.
Mimo těchto režimů si může řidič nastavit dva tempomaty pro udržení konstantní rychlosti, dvoje konstantní otáčky motoru, a ve výkonovém a ekonomickém režimu lze navíc nastavit pokles otáček motoru při němž bude docházet ke snižování pojezdové rychlosti. Výše uvedené možnosti jsou pro běžné ovládání traktoru plně dostačující.
Co je v nabídce?
Řada MF 7400 zahrnuje šest modelů. první tři jsou osazen šestiválcovými motory Perkins, se zdvihovým objemem 6 litrů a disponují jmenovitými výkony od 87 kW (118 k) do 106 kW (144 k). Další tři mají motory Sisu Diesel, což jsou rovněž šestiválce, avšak se zdvihovým objemem 6,6 l a s jmenovitými výkony 113 kW (154 k) do 137 kW (186 k). Výkony jsou měřeny dle normy ISO TR 14396. U všech motorů je k dispozici také výkonové navýšení PowerBoost, které je v činnosti při pojezdové rychlosti nad 14 km/h a nebo při zapnutém vývodovém hřídeli a pojezdové rychlosti nad 8 km/h. Navýšení výkonu činí cca 10 koní.
Traktory s převodovkou Dyna VT jsou dodávány s vysokou úrovní výbavy. Standardem je odpružená přední náprava i kabina, automatická klimatizace, elektricky ovládaná vnější zrcátka, EHR, elektronicky ovládané vnější okruhy hydrauliky atd.
V žací trojkombinaci
Jednoho ze zástupců řady 7400 jsem si mohl vyzkoušet v podniku Agro Měřín. Šlo o nejvýkonnější model 7495, který měl agregovanou žací trojkombinaci Vicon tvořenou třemi bubnovými žacími stroji (jeden vpředu, dva vzadu).
Řízení traktoru jsem si mohl chvíli vyzkoušet a byl jsem příjemně překvapen. Především mne zaujala nízká hladina hluku v kabině. Výrobce udává jen 71 dB a je to znát. A dobré je i místění ovladačů (většina z nich je na loketní opěrce) přičemž jejich ovládání je velmi intuitivní. Zejména příjemná byla křížová páka pro vnější hydraulické okruhy s níž jsem ovládal zvedání čelní a zadních žacích jednotek, přičemž stačilo jen ťuknout a díky nastavenému času po který olej do okruhu proudil se žací jednotky zvedly až do žádané polohy a totéž platilo při jejich spouštění.
Také výhled na zadní žací stroje mne překvapil, protože jsou dobře vidět jak ve zpětných zrcátkách, ale i když se otočíte dozadu. pouze je třeba si vycvičit odhad, jak daleko od kraje porostu jet aby žací stroje dobře navazovaly do záběru. Ale na to bylo dost času, protože za jízdy při dobrém nastavení traktoru není třena dělat nic jiného než otáčet volantem.
Agregace se žacími stroji s celkovým záběrem 9 metrů byla pro 185 k traktor (využívali jsme 194 k PowerBoost) velmi dobrá, traktor jel plynule a bez problému a díky tomu, že jej jeho obsluha, pan Josef Nožička a pak i já držela v otáčkách jen 1830 n/min dosahoval skvělé spotřeby paliva, jen 3 l/ha. A to i přesto, že jsme jezdili na režim konstantních otáček vývodového hřídele a navíc jsme měli nastaven tempomat na 11,5 km/h. Ale i tak, nižší otáčky motoru a vyšší pojezdová rychlost, to je to pravé pro ekonomiku provozu. Stačilo totiž zvýšit otáčky motoru na 2200 n/min a spotřeba paliva byla hned o 1 l/ha vyšší, a také pokud se zpomalila rychlost jízdy šla spotřeba rovněž rychle nahoru.
Tento příklad je názornou ukázkou toho co dokáže šikovný traktorista, který ví, že i když 1000 n/min vývodového hřídele je dosaženo při 2000 n/min motoru, že není třeba vývodový hřídel tak rychle točit, protože i při jeho otáčkách 850 n/min je práce žacích disků ještě stále dobrá. A pokud to pozemek dovolí pak zvýší pojezdovou rychlost co nejvíce, ale jen tak aby neovlivnil kvalitu sečení. Díky plynulé převodovce může pojezdovou rychlost ovlivňovat v malých krocích jen pomocí tempomatu a nemusí dumat jakou kombinaci převodových stupňů má zvolit. A to všechno, potrženo elektronickou regulací motoru, je zřejmě klíčem k tak příznivé spotřeba paliva, kterou tento traktor vykazoval, a jenž je podle obsluhy o dobrých 50 % nižší než u dříve používaného modelu 8250, který v této trojkombinaci žacích strojů také jezdil.
Na závěr je třeba uvést, že ač pořizovací cena traktoru s převodovkou Dyna VT vykazuje navýšení okolo 350 tis. Kč může se tato cena již za dva roky provozu traktoru zase vrátit. Podmínkou je ale kvalitní obsluha, která svůj traktor zná, umí využít jeho možnosti a má smysl pro ekonomiku provozu.
Luboš Stehno