Opravám a repasi krmných míchacích vozů se věnuje společnost OK system cz od roku 2001. Za tu dobu získala firma, v jejíchž možnostech jsou opravy všech značek krmných míchacích vozů, ať již horizontálních nebo vertikálních, pracujících v tuzemských zemědělských provozech, širokou základnu zákazníků.
„Začínali jsme s opravami krmných vozů na území Moravy a poslední dobou se naše pole působnosti rozšířilo až do západních Čech. Práce bylo zatím dost, ale snažíme se naši činnost pochopitelně rozvíjet, jak jen to je možné. O zajišťování zakázek a distribuci náhradních dílů se starám já, opravy zabezpečují tři servisní technici. Ti buďto vyjíždějí přímo k zákazníkům nebo se věnují opravám v dílnách, které máme pronajaté v areálu zemědělského družstva v Uherském Brodě,“ seznamuje s organizací jednatel společnosti Oldřich Kohoutek.
Společnost spolupracuje se všemi dovozci míchacích krmných vozů do České republiky a preferuje tak práci s originálními náhradními díly, jejichž pořizovací cena je sice vyšší, ale díky své spolehlivosti a životnosti se určitě vyplácí.
Kromě oprav i prodej KMV
Firma OK system cz se nevěnuje pouze opravám, repasované krmné vozy také prodává a v nabídce má i vozy nové. „Ale prodeji nových krmných vozů se věnujeme pouze okrajově. Našimi odběrateli nových krmných vozů jsou většinou podniky, pro které již několik let pracujeme a opravujeme jim jejich starší techniku. Proto prodáme tak jeden nový krmný vůz do roka, zato generálních oprav uděláme pět za rok a těch menších dvojnásobek. Při generální opravě se vozu věnujeme 10 až 20 dní a celková rekonstrukce zabere přes 300 pracovních hodin, menší opravy potom 160 až 180 hodin. Naši tři servisní pracovníci jsou tedy, připočteme-li k tomu ještě výjezdy do provozů k drobným opravám, které se uskutečňují i o víkendech, plně vytíženi.
Hodně se také zaměřujeme na opravy vah, ať již přímo u zákazníka, nebo nám je zasílají prodejci krmných vozů. Na dobu, po kterou je váha u nás v opravě, půjčujeme uživatelům váhy vlastní, takže kvalita krmné dávky na jejich farmách neutrpí.
Při generální opravě korby vozu používáme švédský plech Hardox. Pro majitele nových krmných vozů nabízíme zhotovení plastové vložky dna vozu.
Další naší „specialitou“ je vyvařování van vertikálních krmných vozů, čemuž se věnujeme jako jedni z mála v ČR. Se speciálním přípravkem, který používáme, jsme schopni vanu zrekonstruovat během odpoledne a noci,“ přibližuje další zaměření společnosti OK system cz Oldřich Kohoutek.
Náhradní krmné vozy jsou k dispozici
Společnost OK system cz nepůjčuje svým zákazníkům pouze váhy, má k dispozici i tři horizontální krmné vozy s kapacitou 7, 8 a 11 m³, ke kterým v brzké době přibude i vertikální KMV. Zápůjčky krmných vozů jsou velice důležitou službou, protože pokud nemá zemědělský podnik v záloze starší funkční vůz, který by mohl po dobu opravy nasadit, bývá zajištění kvalitní krmné dávky ohroženo.
„Navíc budeme moci do provozů, kde uvažují o koupi nového KMV, zapůjčit oba typy a budoucí uživatelé si tak mohou v konkrétních podmínkách vyzkoušet, zda zvolit horizontální či vertikální vůz, ale především se správně rozhodnout pro jeho kapacitu. Z vlastní zkušenosti totiž vím, že díky snaze uspořit na většině farem své požadavky poddimenzují, a tak v konečné fázi spíše ekonomicky tratí,“ říká Oldřich Kohoutek.
Dopravu krmných vozů řeší společnost OK system cz do vzdálenosti 100 km vlastním traktorem. Při větších vzdálenostech využívají automobilovou nebo železniční dopravu.
Nejčastější opravy KMV
Těžko se dá přesně specifikovat, jaké druhy oprav bývají v případě krmných míchacích vozů nejčastější. Podle zkušeností servisních pracovníků společnosti OK system cz se u vertikálních krmných vozů nejčastěji opravují váhy nebo dopravníky a opravy jiných součástí jsou spíše výjimkou. Stejně je tomu i u horizontálních KMV, kde jsou nejopravovanějšími součástmi ovládací prvky nebo váha, řidčeji potom míchací šneky. Vůbec nejčastější poruchy se ale u horizontálů vyskytují na vybíracím pracovním orgánu – fréze. Zde je však třeba přiznat, že práce s frézou na závěsných krmných vozech je velmi náročná, a proto klade velké nároky na obsluhu stroje.V případě vozů bez vybírání přejímá z části „na sebe“ určité procento poruch další z potřebných strojů – nakladač nebo manipulátor.
Roman Paleček