Precizní zemědělství nabízí různé možnosti automatizace provozu zemědělské techniky. Tou bezesporu nejdokonalejší jsou roboti. Tím teď nemyslíme dvounohé postavičky známé z vědeckofantastických filmů, ale stroje, které se umí pohybovat po poli samočinně a bez účasti řidiče vykonávat všechny požadované činnosti. Často bývají takovými autonomními stroji traktory a funkční stroje, které mohou jezdit autonomně, vyvinula je i japonská společnost Yanmar.
Na modelech traktorů YT488A, 498A 4104A a 5113A představila robotické varianty, umožňující samočinný pohyb po pozemku, včetně optimalizace provozu a ovládání nářadí. Traktory byly pro robotizovaný provoz upraveny ve spolupráci firmy Yanmar s univerzitou v Hokkaidu a autonomní provoz je možný v několika verzích nazývaných Auto traktor a Robot traktor.
S řidičem a bez
V kabině takzvaného Auto traktoru je přítomen řidič, který však nemá nic moc na práci, neb provoz jeho stroje je plně automatický. Je to stejné jako u ostatních moderních navigačních systémů, které se již v zemědělských strojích používají a plně řídí provoz traktoru, pouze neumí reagovat na nenadálé překážky, a proto potřebují řidiče. Auto traktor tedy není nic zvláštního, zajímavé je to, že z jeho kabiny může traktorista na dálku kontrolovat a případně ovládat Robot traktor.
To se děje v případě, kdy jedou dva traktory společně, přičemž ten první je Robot traktor, tedy traktor bez řidiče a za ním jede Auto traktor, v jehož kabině sedí obsluha. Traktory mohou mít stejné, nebo různé nářadí a podle toho ten druhý jede v následující, nebo ve stejné stopě traktoru prvního. Díky použití RTK korekčního signálu je dosahováno vysoké přesnosti v navádění.
Pro bezpečnou jízdu jsou použity systémy snímající překážky ať již stabilní, nebo náhodné. Jde například o laserový a ultrazvukový senzor. Komerčně dostupný laserový senzor je kombinován s algoritmem vyvinutým speciálně pro zemědělské stroje, aby se zajistilo, že traktor bude fungovat bezpečně za podmínek, s nimiž se v praxi setká, aniž by se zbytečně zastavil. Spíše než okamžité zastavení při detekci překážky je používán algoritmus zpomalení (plynulé zpomalení umožňuje CVT převodovka), který snižuje rychlost traktoru na základě vypočteného času zbývajícího do srážky. Je totiž možné, že překážka zmizí (pokud je to třeba zvíře), pokud nezmizí, traktor ji objede, nebo se zastaví.
Celý článek najdete v Mechanizaci zemědělství 5/2020.*