V roce 1982 začala kopřivnická Tatra vyrábět vozidla Tatra 815. Jednalo se o těžký nákladní automobil, konstruovaný k provozu jak po silnici, tak i v nezpevněném, velmi těžkém terénu. V praxi byly a jsou k vidění vozidla s různou konfigurací náprav, což poukazuje na zavedení stavebnicové konstrukce Tatry. Tatra 815 tak mohla být vyrobena v provedení již dvounápravovém, třínápravovém, čtyřnápravovém, pěti- i šesti nápravovém. Ve všech případech se jednalo o plně pohonné vozidlo, které má všechny nápravy hnané – tedy od 4 × 4 až po 12 × 12.
Zpočátku montovala Tatra do modelů Tatra 815 jen své vzduchem chlazené motory. Po zahájení spolupráce s automobilkou DAF začala nabízet i motory Paccar MX-11 s chlazením kapalinou. Motory dokážou nabídnout výkon v rozmezí 230–440 kW, tj. 310–590 k.
U zákazníků z nejrůznějších odvětví, ať je to stavebnictví nebo lesnictví, či také zemědělství, se vozidla Tatra 815 velmi osvědčily. Motor měl velký výkon a podvozek tatrovácké koncepce vynikající průchodnost těžkým terénem. I na velkých nerovnostech zůstávají všechna kola podvozku stále v kontaktu s podložkou díky výkyvným polonápravám. V dalších modernizacích pak Tatra uvedla na trh modelové řady TERRN°1 a Terra, nápadné také novým designem kabiny i novými motory.
Vozidel Tatra 815 se vyrobily již desítky tisíc také díky tomu, že nacházely velmi široké možnosti využití. Nejvíce byly k vidění jednostranné nebo třístranné sklápěče Tatra 815 S1 a S3, následované valníkovou plošinou a tahačem návěsů a těžkých přívěsů. Dokonce bylo možná, a to byla vyhlášená lahůdka kopřivnické Tatry, montáž vybraných nástaveb přímo na příčníky nosné roury. Nástavba a s tím i těžiště vozu se usadily příznivě nízko, takže vozidlo si zachovávalo svou vyhlášenou stabilitu v terénu.
Dále jsou vozidla Tatra 815 známá i v provedení jako autojeřáb (nejčastější nástavba AD-20 s nosností dvaceti tun se zasunutým výložníkem), dále s domíchávači betonu nebo s nástavbou UDS-110, která vozidlo proměnila v samojízdné rypadlo. UDS-110 je zkratka od spojení slov Univerzální dokončovací stroj a pochází z Uničovských strojíren. Teleskopický výložník zvětšoval akční rádius rypadla při práci. Nástavba UDS-110 měla vlastní motor. Z kabiny nástavby UDS-110 mohl strojník ovládat i pojezd, řízení a motor Tatry.*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!