04.02.2018 | 05:02
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Rozhraní mezi strojem a jeho řidičem

V poslední době procházejí rychlým vývojem nejen motory traktorů, ale také jejich kabiny. Tato periferie mezi strojem a jeho obsluhou má umožnit řidiči zadávat povely stroji rychle a přesně na základě znalosti důležitých informací o provozních veličinách.

Traktory vyšší výkonové třídy nabízejí luxusní otočné sedadlo s ovládacími prvky a monitorem integrovaným do loketní opěrky s možností plného nastavení. Tak, jak si řidič podle potřeby a prováděné práce natáčí sedadlo, se zároveň pohybuje a natáčí i loketní opěrka. Volant lze výškově nastavovat a upravovat i jeho naklonění, což se v dlouhých směnách ocení. Komfortní sedačky umí nejen tlumit kmity, ale mají též aktivní klimatizaci: vyhřívání pro práci v chladném období a chlazení pro letní měsíce. To je nejenom příjemnější, ale také zdravější. Automatická klimatizace kabiny umožňuje vybrat si ideální teplotu pro pohodlnou práci.

Daří se také snižovat hlučnost v kabině, o výrazný pokles se postaraly nové motory se systémem katalytické redukce SCR. Někteří výrobci uvádějí úroveň hluku v uzavřené kabině při jmenovitých otáčkách motoru na úrovni pouhých 68 d(B)A.

Výrobci traktorů také zdokonalili systémy odpružení. V kombinaci odpružení přední nápravy, kabiny a sedačky se podařilo komfort obsluhy výrazně zvýšit. Nejnovější variantou jsou tzv. aktivní systémy odpružení kabiny. Vyznačují se tím, že v závislosti na podmínkách jsou měněny charakteristiky odpružení nebo tlumení nárazů.

Tlumení vertikálních kmitů je výsledkem souhry odpružení přední nápravy, kabiny a sedačky. Zde tedy musí být činnost všech těchto prvků v souladu, což je úkolem konstruktérů při vývoji traktoru. Odpružení sedačky má samozřejmě také svůj význam.

 

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down