V poslední době roste počet zemědělských podniků, anebo i poskytovatelů služeb, využívajících nákladní automobily. S tím souvisí i suma zkušeností s jejich provozováním. Terénní nákladní automobily mohou být osazeny odstředivým dvoukotoučovým rozmetadlem v podobě nástavby. S nimi lze pak snadněji aplikovat hnojivo v podmínkách malých pozemků v roztříštěné půdní držbě, anebo pak na svažitých polích. Vhodně se přitom uplatní také systémy kontroly rozmetacího obrazce například pomocí radarových senzorů a sekční kontroly.
Na nákladní automobil jako nosič nástavby v podobě rozmetadla jsou ovšem kladeny specifické nároky, plynoucí z charakteru aplikace hnojiv. Musí mít rozchod kol na úrovni rozchodu kolejových meziřádků, jenž se odvíjí od rozchodu kol postřikovače. Také silniční pneumatiky jsou nevhodné – jednak se hustí na příliš vysoký tlak vzduchu, a dále pak na poli mají omezené možnosti trakce. Vhodné jsou takové pneumatiky, které jsou vhodné jak k jízdě po silnici vyššími rychlostmi, tak i pro práci na poli. A pro aplikaci hnojiv v produkčním a kvalitativním hnojení je zapotřebí i dostatečná světlá výška podvozku nákladního automobilu.
Nákladní automobil s odstředivým rozmetadlem jako nástavbou je také vhodný pro poskytovatele služeb v zemědělství. Snadno překonává i velké vzdálenosti po silnici. Jeho řidič si může hnojivo i sám nakládat na nástavbu, takže postačuje jen jeden člověk, což znamená úsporu pracovních sil. V hale, kde je hnojivo uloženo, si řidič automobilu přesedne do teleskopického manipulátoru a rozmetadlo naloží.
Více informací v Zemědělci č. 2/2021.