V oblasti nákladních automobilů pro zemědělství existují dvě základní varianty – vozidla s nástavbou či tahače. U tahače existuje vztah mezi rozvorem náprav a užitečným zatížením sedlové spojky. Větší rozvor vozidla přináší i vyšší technické zatížení sedlové spojky, ale v podmínkách zemědělského provozu se uplatňují i vozidla s kratším rozvorem náprav, které se vyznačují lepší manévrovatelností – i za cenu nižšího užitečného zatížení.
Běžný objem agregovaných návěsů s cisternou činí 24 metrů krychlových; pro přepravu sypkých materiálů se využívají i návěsy s výtlačným čelem anebo s nekonečným pásem v podlaze. Kromě toho mohou nákladní automobily provádět i transport různých strojů a zařízení ve spojení s podvalníkem.
Stále zůstává otázka, zda zvolit dvoj- či třínápravové provedení tahače. Vozidlo s trojicí náprav může táhnout návěs s hmotností jen o 2000 kilogramů vyšší – z důvodu vlastní hmotnosti nápravy zůstává možnost přidat další jeden krychlový metr objemu pro kejdu. Naproti tomu je dvojnápravový tahač výrazně obratnější, a v zúžených prostorech také šetrnější k půdě. A dvojnápravový návěs je cenově příznivější než třínápravový a také spojený s nižšími náklady na pneumatiky. Výrobci návěsů s výtlačným čelem uvádějí, že devadesát procent těchto strojů pro využití v zemědělství je postaveno na dvojnápravovém podvozku.*
Více informací v Zemědělci č. 29.