Pro příští rok si firma Krone připravila řadu inovací svých strojů, a to napříč celým výrobním sortimentem. Na letišti poblíž města Spelle, kde má Krone i výrobní závod, se konala přehlídka novinek. A bylo se na co dívat.
Firma Krone má významné postavení nejen v domácím Německu, ale i v Evropě a její výrobky jsou považovány za špičku ve svém oboru. A tím oborem je technika pro sklizeň pícnin.
Lehká žací lišta
Jedním z nových strojů je čelně nesený žací stroj Easy Cut 320. Jde o klasický diskový žací stroj se záběrem 3,2 metru, který má však řadu specifik. Jednak je to jeho nízká hmotnost, a to pouze 600 kg, je tedy zhruba o 30 % lehčí než klasické žací stroje obdobného provedení. A to je v případě čelného uchycení jistě výhodou. Další předností je systém kopírování, který dovoluje příčný výkyv v hodnotě až +/- 30 cm. Zajímavý je také systém jištění každého z žacích disků pomocí střižného kolíku, který je nyní standardem pro všechny modely Easy Cut. Pro pohon žací lišty stačí traktor o výkonu pouze 60 koní.
Jedenáctimetrový obraceč
Tak jak rostou záběry všech zemědělských strojů, rostou i záběry obracečů. Současný trend pak mimo zvyšování záběru směřuje též k používání rotorů s menším průměrem, tak aby obracení bylo co nejlepší. Praktickým příkladem těchto skutečností je nový obraceč Krone KWT 11.22/10. Stroj je konstruován jako tažený, při obracení jede po opěrných kolečkách rotorů, pro transport má samostatný dvoukolový podvozek. Potřeba příkonu pro obracení je jak známo malá a tak pro jeho pohon postačí malý traktor bez nároků na výkonný hydraulický systém. Podle výrobce by měl postačovat padesátikoňový traktor.
Deset rotorů obraceče pracuje s materiálem v celkovém záběru 11 metrů, a po sklopení do transportní polohy záběr stroje dosahuje jen 2,4 metru a lze se s ním pohybovat rychlostí až 40 km/h. Specifikem stroje jsou prsty o nestejné délce a průměru 9,5 mm, vyrobené ze speciální uhlíkové oceli s dlouhou životností.
Shrnout z 19 metrů
Pokud jsme zmínili jedenáctimetrový obraceč mezi výkonnými stroji, pak to není nic proti devatenáctimetrovému shrnovači Krone Swadro 2000, který dokáže za hodinu nahrnout materiál do řádků na ploše až 20 ha. Šířka řádků je stavitelná od 1,6 do 2,8 metru a stejně tak je stavitelná šířka pracovní, a to od 10 do již zmíněných 19 metrů. Vlastní práci pak zabezpečuje šestice rotorů o průměru 3,3 metru zadní mají patnáct ramen, střední a přední 13 a otáčejí se různou rychlostí. Zadní pomaleji, přední rychleji. Je to z toho důvodu, že rotory pracují s různým množstvím materiálu a samozřejmě ty přední jej musejí přemístit po delší dráze a tudíž se musejí točit rychleji. Rotory jedou na samostatných podvozcích Tridem. Opěrná kolečka běží v blízkostí prstů rotoru a bezvadně kopírují terén. Pro pracovní nasazení a přepravu je stroj vybaven také řiditelnou nápravou, takže lze při shrnování upravit jeho pozici vůči traktoru a zabezpečit tak kvalitní shrnování i v méně příznivých podmínkách. Řízení může pracovat i v automatickém režimu.
Přes svoji mohutnost lze shrnovač složit na šířku tři metry a výšku čtyři metry. Na běžných pozemních komunikacích tak stroj projede všude bez problému. Pro agregaci stačí traktor o výkonu 130 koní.
Dva senážní vozy
Dva nové senážní vozy budou v nabídce firmy Krone. Jedná se o modely MX 310 a MX 350. Provedení 310 pojme 31 m3 model 350 pak 35 m3 nestlačeného materiálu. Při obvyklém stlačení pak lez první z vozů naplit až padesáti kubíky hmoty a druhý pojme až 56 m3 stlačeného materiálu. Vozy jsou nabízeny ve dvou provedeních, a to GL a GD. Provedení GD obsahuje dva , nebo tři rozdružovací válce pro rovnoměrnou vykládku řezanky na senážní jámě.
Vozy jsou vybaveny dnes již známých sběračem Easy Flow o záběru 1,8 metru a řezacím ústrojím je rotor o průměru 880 mm, který se otáčí mezi 41 noži. To znamená teoretickou délku řezanky 37 mm. Nosník nožů je výklopný do strany, což umožňuje jejich snadnou demontáž pro broušení.Novinkou je snížení dna korby vozu o 15, nebo 25 cm, a to v přední části navazující na rotor. Výsledkem je zkrácení dopravní vzdálenosti řezanky a lepší plnění vozu. Plnění je možné i v automatickém režimu, kdy se využívá dvou tlakových senzorů na přední stěně vozu a podle toho pak ŘJ reguluje posuv podlahových dopravníků.
Vážící systém
Potřeba monitorovat průběhy zemědělských prací se zvyšuje a tak pro některé uživatele může být zajímavým vážící systém, který lze dodat k vozům řady ZX. Tento využívá váhové senzory umístěné na oji a nápravách vozu a přes monitor v kabině lze sledovat plnění vozu, jeho zatížení a tedy i množství přepravovaného materiálu. Data jsou ukládána a lze tak snadno zjistit denní výkonnost vozu, protože se nemusí na váhu. Je to výhodné nejen při nasazení ve službách, ale i v rámci zemědělského podniku.
Inovace lisů
U lisů Bag Pack je nyní použit nový systém Maxi Flow. Jak již název napovídá jde o zlepšení toku hmoty lisem a tedy zvýšení výkonnosti. Vstupní prostor před rotorem byl upraven tak, aby byl materiál k rotoru podáván stejnoměrně a tím se zabezpečuje optimální plnění a zvyšuje se i životnost nožů z Hardox oceli, které jsou rovnoměrněji zatíženy. Z produkce lisů Big Pack jich je 40 % vyráběno v provedení HDP, tedy High Density Pressure, což znamená až o 25 % vyšší stlačení lisovaného materiálu.
Další novinkou je standardní možnost výběru počtu řezacích nožů. Maximum je 26, polovina, tedy 13 nebo lze řezání vyřadit zcela. U modelu 890 je řezací ústrojí vybaveno šestnácti noži a tak lze zvolit 16/8/0 nožů.
Big M 400
Novinkou v sortimentu samojízdných strojů je Big M 400. Tento žací mačkač je vybaven vznětovým motorem Mercedes o výkonu 400 koní a tak jako u předchozích modelů pohání motor, mimo pojezdového ústrojí, tři diskové žací jednotky.
Co upoutá na první pohled je absence bočních průduchů pro přívod vzduchu k chladičům. Tyto jsou nově umístěny v horní části kapoty motoru, takže nejsou vidět. Stroj má hydrostatický pojezd, který má při jízdě po silnici vazbu na pojezdovou rychlost a zatížení a podle toho se pak upravují otáčky motoru tak, aby nejvyšší přepravní rychlost neznamenala nutně nejvyšší otáčky motoru. Pohon je řešen prostřednictvím čtyř hydromotorů umístěných přímo na reduktorech pojezdových kol.
Žací jednotky mohou být vybaveny dvěma typy kondicionérů, a to s ocelovými V prsty a nebo mačkacími válci v gumovém či ocelovém provedení. Další možností úpravy pokosu jsou shazovací šnekové dopravníky, které ze záběru 9,7 metrů vytvoří jeden mohutný řádek, což může být účelné při sklizni pícnin s vyšší sušinou. Poslední možností je uložení pokosu bez úpravy, tedy v celé šířce záběru.
Diskové žací jednotky mají stejně jako obdobné žací lišty řady Easy Cut patentovaný systém jištění Safe Cut, kdy při najetí na překážku a přetížení některého z disků povolí střižný kolík a disk se po šroubové dráze nadzvedne směrem nahoru a nedojde tak k poškození celé skříně pohonu s ozubenými koly.
Big M 500
Model Big M 500 byl představen již před dvěma roky, jako vývojový prototyp. Dnes je představován již ze sériové výroby. Oproti modelu 400 disponuje výkonnějším motorem 520 koní a větším pracovním záběrem, a to 13,2 metru. Přední žací jednotka je dělená a má záběr 5,3 a boční pak 4,4 metru. Žací jednotky mohou být vybaveny obdobnými typy kondicionérů jako u modelu 400.
Big M 500 je skutečným gigantem pro sklizeň, s nímž lze v příznivých podmínkách posekat až 20 hektarů za hodinu.
Inovace sklízecích řezaček
Také u sklízecích řezaček Krone je označení Big X opravdu namístě, protože nejvýkonnější, tisícikoňovou řezačku má právě firma Krone. Pro příští rok jsou prezentovány pouze dílčí detaily v konstrukci těchto strojů, a to směřující ke zvýšení jejich průchodnosti. Jedná se například o výkyvné dno řezací komory, které se vychýlí při nadbytku materiálu a zamezí tak ucpání a podobný systém je u metače. Systém se nazývá VariStream a zabezpečuje plynulý průchod hmoty i při jízdě v nevyrovnaném porostu či při sbírání nestejnoměrného řádku.
Pro optimalizaci sklizně je pak učen systém Autoscan, který monitoruje barvu sklízeného porostu a podle toho upravuje délku řezanky, změnou rychlosti otáčení šesti vkládacích válců.
Největší novinkou u sklízecích řezaček je pak nový adaptér Easy Collect. Funguje na známém principu, kdy jsou stonky kukuřice odříznuty a následně dopravníkem plynule přiváděny k vkládacímu ústrojí.
Původní Easy Collecty byly pouze dvoudílné a tudíž při větším záběru značně omezovaly výhled řidiče směrem do stran. Novinkou je adaptér Easy Collect 735, který je trojdílný a jednotlivé části se při přepravě sklápí na sebe. Výhled řidiče tak není omezen. Významné je snížení hmotnosti díky nové konstrukci čistících elementů.