Den Zemědělce, pořádaný v polovině května byl organizován pod tím nejaktuálnějším tématem – sklizeň pícnin. Ještě včas se mohl každý návštěvník rozhlédnout na trhu a vybírat mezi značkami tu nejvhodnější variantu pro své podmínky. Praxe již mnoho z nich naučila, že výběr jen na základě nízké ceny může být zavádějící. Také prodejní firmy rozvíjí svou aktivitu. Kromě známého pravidla společné agregace nářadí a traktoru ze svého sortimentu byly vystaveny i tahače nejvyšší výkonové třídy, přestože jejich převažující využití spočívá v základním zpracování a přípravě půdy.
Pro toho, kdo očekával pestrou nabídku nejnovějších traktorů při předvádění sklizňové techniky, byla skutečnost asi trochu zklamáním. Běžné verze nesených žacích lišt si vystačí s výkonem do 100 k, tažená provedení se záběrem do 4 m nebo jejich kombinace byly agregovány s traktory do 180 k. U těchto strojů je sklizeň pícnin obdobím, které navazuje na setí a zvyšuje tedy jejich využitelnost v podniku.
Bohatá paleta značky New Holland
Jedním z těch, kteří vyrazili se skutečně novou technikou, byla společnost Agrotec s traktory New Holland. V závěsu nejmodernějšího žacího mačkače KUHN FC 353 se veřejnosti představil nejvýkonnější traktor nové řady - NH TM 165. Hned na poli tak mohly přijít ke slovu technické přednosti nové řady. Nově vyvinutá odpružená přední náprava Terraglide zajišťuje zvýšení adheze hnaných předních kol k povrchu půdy a vyšší úroveň komfortu v rozsahu rychlých polních prací. Provedení poskytuje pružící dráhu v rozsahu 105 mm (+60/-45 mm) a rovněž i možnost vypnutí a zapnutí systému. Dále bylo vyvinuto také tolik potřebné odpružení kabiny, které má eliminovat nežádoucí otřesy a nárazy od zadní nápravy traktoru. Je známé, že v posledních letech prodeje řady M/60 byl tento prvek majiteli stále více vyžadován. Nyní patří k sériové výbavě všech modelů TM. Kabina je usazena pomocí teleskopických tlumičů s vinutými pružinami a tlumičů nárazu. (1)
Komfort v kabině dále zvyšuje vzduchem odpružená sedačka, nové filtry klimatizace, odstraňující z nasávaného vzduchu prach, a praktické úschovné prostory. Také systém hydrauliky byl zcela přepracován a vybaven elektronickým řízením.
Kombinaci čelně a vzadu nesené žací lišty KUHN předvedl traktor NH TS 115. Jedná se opět o nejvýkonnější model z řady TS, který je již vybaven poněkud upraveným motorem série TM o objemu téměř 7,5 l a výkonu 74,6 kW (100 k). Tyto traktory si získaly v naší republice již řadu uživatelů. Pozitivní ohlasy vyvolalo především odolné chování motoru, který v zátěžových špičkách nebo při těžkých transportních pracích vykazuje vysoký nárůst točivého momentu. Nezvyklá pružnost je dále podtržena prakticky orientovanou převodovkou ElectroShift s vícelamelovou spojkou, která dokáže řadit 4 rychlosti za jízdy pod plným zatížením. V kombinaci se 4 skupinami je celkový počet stupňů 16 vpřed a 16 vzad.
Trojici strojů New Holland uzavíral traktor NH TL 90, který kromě své univerzálnosti je nabízen jako vhodná alternativa k čelnímu nakladači. Krátká a zkosená kapota motoru v kombinaci s přehlednou kabinou, bočně vyvedeným výfukem a výkonnou hydraulikou nabízí obsluze ideální podmínky. Navíc může být vybaven reverzací řaditelnou pod zatížením. Stroj byl předveden ve spojení s nakladačem QUICKE G 730 švédské firmy ALÖ. Tento rodinný podnik vyrábí čelní nakladače a příslušenství k nim pro traktory o výkonech motoru od 40 až do 270 k. Adaptér v podobě dlouhého nože bude jistě „exportovaná technologie“, zvyšující využití soupravy a snižující náklady na rozdružování. Při práci chybělo o něco více hmotnosti na přední nápravě traktoru pro rychlejší vniknutí ostří do slisované řezanky. (2)
Novinky firmy CASE IH zatím v ústraní
S příjemným elánem vystartovala mezi konkurenci také společnost AGRICASE a.s. V provozu jsme mohli vidět osvědčené traktory CASE IH MAGNUM a MAGNUM Pro. Tato modernizovaná verze oblíbené série se již nevyrábí. V provozu se osvědčil především velký výkon, robustní konstrukce, nízká spotřeba paliva, jednoduchost a komfort obsluhy, servisní nenáročnost a spolehlivost. Dokonce se stroje řady Magnum Pro využívaly i v dopravě. V uplynulém roce měli zemědělci možnost zakoupit tyto vynikající traktory se slevou.
Jisté snížení ceny by prospělo také jejich nástupcům – sérii MAGNUM MX. Tyto traktory teprve čekají na svůj čas a nyní jsou nabízeny také jako alternativa nejtěžších tahačů Ford série 70A. Model MX 200 byl vystaven na stánku společnosti AGRICASE. Zaoblené tvary kapoty ukrývají vpřed přesunutý motor o výkonu 150 kW (204 k) se sníženou hladinou jmenovitých otáček na 2000/min. Podvozek polorámové konstrukce je konstruován pro vysoká zatížení v čelním i zadním závěsu ; v prostoru přední nápravy je zúžen. Nová řada MX je díky tomu obratnější a disponuje vyšší zvedací silou. Celý stroj je propojen sítí systému CAN BUS. Kabina má velkou plochu prosklení (až k podlaze), bezproblémový výhled všemi směry a nabízí zřetelně více prostoru. Ve své kategorii patří ke špičce. Řazení reverzace probíhá podstatně měkčeji, než dříve (3). Traktor MAGNUM MX 200 může nabídnout vše, co potřebuje těžký traktor současnosti.
Na Dni Zemědělce byl dále předveden traktor CASE CS 150 ( s lisem Vicon RV ) a vystaven model CASE CS 94. Tuto řadu vyrábí americký koncern od okamžiku svého spojení s firmou Steyr. Posledně jmenovaný typ CS 94 s výkonem motoru 69 kW/ 94 k je v zahraničí nejprodávanějším modelem řady. Především může nabídnout mnoho variant vybavení včetně elektronické regulace zdvihu, souvraťové automatiky vývodového hřídele a pohonu náprav, elektricky ovládané ventily hydrauliky nebo vzduchem odpruženou sedačku řidiče. Jedná se tedy o „dražší“ řadu pro náročného zákazníka. Motory vyrábí finská továrna SISU Diesel. Vyznačují se vysokou hodnotou nárůstu kroutícího momentu (41 %) a tažného výkonu. A samozřejmě také úsporností provozu. (4)
Naší pozornosti neušla ani největší novinka koncernu CNH – traktor s bezstupňovou převodovkou CASE CVX 170. Úzké obutí poukazovalo na využití při ochraně rostlin a hnojení. Za tím účelem byl stroj vybaven také satelitním systémem navigace GPS a technologií N-SENZOR pro variabilní aplikaci hnojiv (vystavovala firma LIVA ). Kabina, blatníky a zadní závěs vycházejí z traktoru série CS, naopak kapota motoru, čelní maska, příp. přední zvedací zařízení ze střední výkonové řady MX. Zadní závěs si tak udržel svou vynikající přehlednost. Traktor je skutečně kompletně vybavený, nechybí ani odpružená kabina a přední náprava a maximální rychlost jízdy 50 km/h. Motor se šesti válci má objem 6596 cm3 a jmenovitý výkon 121 kW/165 k. Je propojen kompletním systémem elektronické regulace, umožňujícím v kombinaci s novou převodovkou plynulý pojezd. Řídící počítač spojuje motor i převodovku a požadovanou rychlost jízdy zprostředkovává na základě pokynů obsluhy: dvou tlačítek v multifunkční páce a pedálu pojezdu. To je vše. Podle údajů výrobce lze převodovku od nejmenších rychlostí plně vytížit, a také delší práce při zatížení rychlostí kolem 8 km/h nečiní žádné problémy. Stroj si sám hledá optimální rozsah otáček motoru v závislosti na zatížení. (5)
Zajímavostí je tzv. „Aktivní klidová regulace“, při níž zůstává traktor stát po zastavení v jakémkoli terénu. Není-li do 10 sekund aktivován pojezd, řadí převodovka samočinně parkovací polohu. Traktor řady CVX je z výrobků CASE jediný, který dokáže zcela samočinně udržovat konstantní otáčky vývodového hřídele i v proměnlivých podmínkách provozu : počítač udržuje nastavené otáčky motoru a pomocí plynulé převodovky mění v širokém rozsahu rychlost pojezdu. Proto je zvláště vhodný pro tyto účely – např. ke hnojení a ochraně rostlin, sečení, aktivní přípravě půdy apod.
Variotronic úspěšně proniká na český trh
Poněkud odlišný systém plynulého pojezdu využívá firma FENDT. Společnost AGRALL Bantice se může již pochlubit prodanými traktory FENDT FAVORIT Vario nové generace, a také jeden z nich vystavila pod svou vlajkou. A co vedlo jeho nového majitele k rozhodnutí pro tuto řadu? Výrobce deklaruje zvláště vyšší spolehlivost důležitých celků stroje proti předcházející sérii Favorit 900. A rovněž i nízkou měrnou spotřebu paliva. Obsluha si velmi pochvalovala komfortní regulaci stroje pomocí Varioterminálu. Tempomat spolu s regulací mezního zatížení je během setí pravidelně využíván. Při orbě návěsným pluhem se navíc dokonale zhodnotila časová a průtoková regulace řídících ventilů hydrauliky s uložením požadovaných hodnot do paměti: na souvrati stačí jenom aktivovat požadovaný okruh tlačítkem na joysticku a ostatní přebírá automatika, samozřejmě v kombinaci se systémem Load Sensing. Tím je celý obracecí manévr pro obsluhu značně zjednodušen. Celé ovládání systému Variotronic (joystick + Varioterminál) není podle vyjádření obsluhy nijak zvlášť náročné. Samozřejmě vyžaduje určitou dobu zaučení. Vyšší pohodlí přináší také úplně nové odpružení přední nápravy z dílny firmy FENDT.
Traktor FAVORIT 920 Vario o výkonu 154 kW/ 210 k byl v provozu od podzimu loňského roku a zatím k plné spokojenosti majitele. I bez velkého „kvaltování“ může být český řidič spokojený, zvláště pokud mu četné automatické funkce a komfortní prvky výrazně ulehčují život. (6)
Posun výkonu se firmě Massey Ferguson vydařil
Den Zemědělce v Kasejovicích byl také jednou ze zastávek na předváděcím turné společnosti Austro Diesel Bohemia, zaměřené na prezentaci traktorů Massey Ferguson. V provozu jsme mohli vidět traktor MF 8250 o výkonu 185 k, reprezentující „menší“ modely řady 8200. Spolu s modelem MF 8260 o výkonu 210 k se úspěšně prosazují na českém trhu, kde nahrazují typy MF 3690 a MF 8160 v podnicích střední velikosti. Velký krok vpřed ve srovnání s předchůdci se týká zvláště převodovky a způsobu ovládání, podvozku, zvedacího zařízení a elektronické regulace. (7)
Zájem zemědělců budí také největší traktory o výkonu 230 k (MF 8270) a 260 k (MF8280). Oba dva byly vystaveny pod vlajkou prodejního střediska. V provozu se jednoznačně osvědčily. Vyšší výkon motoru o objemu 8.4 l poskytuje dostatečnou zálohu pro kritické situace. Přední náprava je stabilní a nevyžaduje zvláštní dotížení (pro vzadu nesené nářadí). Systém Power Control umožňuje řidiči řadit levou rukou, zatímco pravá ruka je odlehčena pro přepínače hydrauliky a závěsu (výhodné na souvrati). Převodovka PowershiftPlus nabízí 18 převodových stupňů vpřed a 8 vzad s plným řazením pod zatížením. Oba traktory jsou sériově dodávány s pneumatikami Kléber Topker rozměru 650/85 R 38 vzadu a 600/70 R 28 vpředu, které se osvědčily svým měkkým chováním a neobyčejnou životností. Podle našich informací nezpůsobuje jejich šířka žádné problémy při orbě (v kombinaci s pluhy MF série 700). Na toto téma se však v současnosti v zahraničí otvírá obsáhlá diskuse. Jediným nedostatkem je absence vychylovačů blatníků na přední nápravě, které by umožnily snížit poměrně veliký rádius otáčení – 14,20 m. (8)
Mezi velkými stroji byl trochu nenápadný traktor MF 4270 o výkonu 81 kW / 110 k. Zde se jedná o univerzální model pro všechny lehké práce, zvláště výhodný pro čelní nakladač. K tomu účelu je v nabídce speciální verze kabiny s prosklenou střechou. Zajímavostí je dále malý otočný ovladač potenciometru, umožňující obsluze plynule nastavit rychlost spínání pojezdové spojky. Potom lze pohodlně provádět reverzaci v různých podmínkách nasazení.
Závěrem
Jak je vidět, nejenom žací stroje a technika pro sklizeň pícnin byla zajímavou skupinou strojů v Kasejovicích. I milovníci traktorů si přišli na své, což ještě více potvrzuje vydařenost celé akce. Prodejní organizace pružně využívají této možnosti a Dny Zemědělce opět získávají na své přitažlivosti a zajímavosti.
Petr Beneš.