Stejně jako nejnovější sklízecí mlátičky John Deere řady X9, jsou i zcela nové traktory řad 9R, 9RT a 9RX vybaveny novým řadovým šestiválcovým motorem John Deere o objemu 13,6 l. Čestnou výjimkou jsou jenom modely o jmenovitém výkonu 640 koní, které stále spoléhají na patnáctilitrový motor Cummins.
Specialisté z divize Deere Power Systems v americkém Waterloo vyvinuli zcela nový šestiválcový motor. Má označení PowerTech PSS 13.6 l a splňuje limity emisní normy stupeň V. A to díky filtru pevných částic a systému ETM (elektronická kontrola teploty výfukových spalin).
Robustně koncipovaný motor je složen z velkoryse dimenzovaných komponentů tak, aby odolával velkému zatěžování. Například ojnice jsou tradičně poctivě vykované, olej uvádí do pohybu zubové čerpadlo a motor je opatřen výměnnými mokrými vložkami válců. Systém chlazení Top Liner se stará o účinný odvod tepla. Speciální hydraulická zdvihátka ventilů HLAs dokážou automaticky hydraulicky vyrovnávat vůli ventilů. Snižují tak opotřebovávání ventilů a mimo jiné prodlužují životnost motoru. Kromě toho není třeba vůli ventilů kontrolovat, čímž se údržba zjednodušuje. To platí i o samodopínacím klínovém řemeni a bezúdržbovém filtru kapaliny AdBlue.
Každý uživatel uvítá prodloužení řady servisních intervalů, které znamená snížení nákladů a pracnosti při údržbě. Nový ventilátor nyní například vyžaduje servis každých 5000 hodin stejně jako tlumič torzních kmitů.
Nový motor má novou generaci vysokotlakého vstřikování paliva Common Rail s vyšší efektivitou, která se podílí mimo jiné i na snížení hlučnosti až o padesát procent. Řadou úprav se podařilo také snížit spotřebu paliva i neutralizační kapaliny AdBlue (na jedno až tři procenta).*
Více informací v Mechanizaci zemědělství č.4/2021.