15.12.2004 | 06:12
Autor:
Kategorie:
Štítky:

S řepou zachází jako v rukavičkách

I kdyby bylo v Polkovicích u Přerova při sklizni cukrovky špatné počasí, sklizeč Ropa Euro Tiger by pracoval spolehlivě. Tomu věří firma Dagros, pořadatel ukázky sklizně a zástupce německé firmy Fahrzeug- und Maschinenbau GmbH, který vyrábí techniku Ropa. Tentokrát v ideálních podmínkách se předváděl stroj, který nabízí šetrné zacházení s řepou, výkon sklízení až dva hektary za hodinu a minimální utužování půdy při přejíždění po poli.

Při sklizni cukrovky je třeba zbavit rostlinu chrástu, vyorat bulvu, očistit ji a dopravit do zásobníku. To se však snadno řekne a téměř stejně snadno napíše, ale v praxi to tak jednoduché není. S cukrovou řepou je třeba zacházet jako v rukavičkách. Snad proto, že dříve byla označována jako bílé zlato, nebo proto, že reforma cukerního pořádku, kterou navrhuje Evropská komise, by mohla udělat cukrovou řepu v ČR dost vzácnou rostlinou. V každém případě podle firmy Dagros, sklizeč Ropa Euro Tiger s cukrovkou zacházet umí.

Odřezání listů a vyorání bulev

První, co řepu při její sklizni potká, je cepová hřídel. Ta odřezává listí a ventilačním účinkem ho společně se šnekovým dopravníkem dostává na rozmetací talíř. Nastavení výšky cepů i rychlost rozmetacího talíře může automaticky regulovat obsluha stroje. Umělohmotné pláty umístěné na cepovém zařízení chrání před nadměrným opotřebením. Takzvané paralelogramatické uložení ořezávacího zařízení automaticky určuje tloušťku skrojku. Cílem jsou co nejnižší ztráty. A tak jsou vysoké bulvy, které byly hodně očištěny od listů, seřezávány jen málo a u nízkých rostlin je skrojek větší.
Další již zmiňovanou operací je vyorání řepy ze země. Při jednom přejezdu stroje se sklízí řepa ze šesti řádků. Hloubka vyorávacích radliček je nastavována z kabiny řidiče pomocí elektronického ovládání hmatacího válce. Namáhaná lineárně vedená vyorávací tělesa jsou pružinově jištěna proti poškození kameny. Při zapnutém vibračním pohybu radliček jsou bulvy šetrněji vyorávány a výrazně se tak omezuje jejich poškození.

Předčištění a čištění

Následuje čištění řepy. S ohledem na těžší jílovité půdy a na často vlhké počasí při sklizni to není snadná práce. Předčištění cukrovky probíhá na šesti dlouhých a dvou krátkých válcích. Na přání lze šestý válec dodávat s možností přepínání na protiběžný chod. Během předčišťování je řepa posunována k sítovému dopravníku. Ten se stará o dopravu cukrovky k čistícím hvězdicím. Obsluha může opět nastavit rychlost pohybu a v případě potřeby i přepnout na reverzní chod.
Tři síťové hvězdice dopravují řepu dále a přitom ji čistí. První největší hvězdice (průměr 1800 mm) přijímá proud bulev od síťového dopravníku a společně s dalšími dvěmi (průměr dvakrát 1500 mm) tvoří čistící plochu 3,9 m2. Ovládání stroje nabízí celkem deset odstupňovaných rychlostních programů pro optimální čištění řepy od extrémně šetrného až po velmi agresivní.

Uložení do zásobníku

Když se cukrovka vyorá a zbaví nečistot, zbývá ji dopravit do zásobníku. To zajišťuje 90 mm široký elevátor, který bulvy pomalu a šetrně dopraví do zásobníku. Zásobník zabírá podstatnou část sklízeče. Jeho objem 40 m3 odpovídá asi 26 až 29 tunám řepy. To znamená, že odpadá potřeba průběžného překládání sklizené řepy. I delší pozemek může Euro Tiger přejet najednou. Podle výrobce při výnosu 60 t/ha pracuje sklízeč 1605 metrů a při 50 t/ha dokonce 1926 metrů bez přerušení. Zásobník se zaplňuje od zadní části. Tím je rozložena hmotnost celého stroje na všechny tři osy. Vyprazdňování zásobníku zajišťuje 2200 mm široký dopravník. Právě jeho šířka umožňuje vyprázdnit celých 40 m3 za 70 sekund.
Je toho dost, co musí sklízeč cukrovky zastat. S tím souvisí i požadavek na obsluhu takového stroje. Jak uvedl Ing. Zdeněk Šilar při představování tohoto stroje, výrobce sklízeče Euro Tiger se zaměřil i na komfort řidiče. Ergonomicky uspořádané pracovní místo s dobrým výhledem na ořezávací a vyorávací agregát je prvním předpokladem. Kabina je zvukově izolována. Při delších pracovních směnách není zanedbatelná i sériově montovaná vzduchově odpružená sedačka.
Velký stroj je dobře ovladatelný. Poloměr otáčení zmenšuje kromě všech tří řiditelných náprav také kloubový rám, na kterém jsou osy umístěny. Tento rám je využíván i při sklizni v režimu šetrný chod. Sklízeč je mírně vyosen a každá pneumatika ze šesti vytváří vlastní stopu. Tento způsob pohybu po poli minimalizuje utužování půdy. Právě to je podle Ing. Zdeňka Šilara velká přednost sklízeče Euro Tiger. Je totiž schopen pracovat i na velmi mokrých půdách. V Polkovicích u Přerova však nepršelo, bylo poměrně sucho a diváci se bořili jen pár centimetrů do země. Proto sklízeč Ropa nemohl předvést na plno vše, co dokáže.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down