Anglické fráze se na nás hrnou ze všech směrů. Řadu výrazů si Češi již osvojili, ale větší část kolem nás stále proudí bez toho, abychom znali přesně jejich význam. Podívejme se na slovní spojení Heavy Duty, které se nově objevuje u dvou nových modelů traktorů oblíbené řady New Holland T7. Slovo Duty v jednom ze svých významů znamená služba nebo povinnosti, Heavy pak těžký, masivní či náročný. Slovní spojení Heavy Duty, často zkracované na písmena HD, pak znamená vybavení pro těžký provoz. A přesně takové jsou dvě nejžhavější novinky mezi traktory značky New Holland, které se poprvé představily na výstavě Agritechnica, kde T7.315 Heavy Duty získal prestižní ocenění Stroj roku 2016.
Srdcem každého traktoru je motor. Faktickým příchodem normy Tier4B se pro zákazníky New Holland vlastně nic nemění. Stále se mohou spolehnout na to, že i nové motory nasávají čistý vzduch plný kyslíku, hoření tak probíhá za vysokých teplot a je proto velmi čisté – vzniká minimum sazí, tedy nepotřebujeme filtr pevných částic. Z chemické energie ukryté v palivu kvalitním hořením získáváme maximum energie mechanické, kterou neztrácíme pohonem chladicí soustavy, ale využíváme především pro pohon strojů, protože nemusíme složitě chladit velké množství výfukových plynů, které bychom vracely zpět do sání motoru.
Nadlimitní množství oxidů dusíků NOx, které způsobují kyselé deště, je neutralizováno v novém systému katalyzátorů SCR na životnímu prostředí přirozené látky. Proto jsou motory FPT živé, výkonné a hospodárné. Přání zákazníků New Holland plní jednoduše bez zbytečně složitých, rádoby sofistikovaných a nákladných systémů. Motory s tímto systémem podle strategie New Hollandu najdete ve všech traktorech s výkonem zhruba nad 110 koní, to znamená od řady T6 výše. Ale zpět k novinkám.
Řada traktorů T7
Největší dva modely oblíbené řady traktorů T7 sahají maximálním výkonem až nad hranici 300 koní a vyplňují tak mezeru mezi traktory T7.270 a řadou T8. Z řady T7 přebírají především motor o objemu 6,7 litru, plynulou převodovku AutoCommand, která byla pro využití v modelech Heady Duty zesílená, celou kabinu a ovládání. Z vyšší řady traktory HD přebírají přední nápravu a do určité míry „zadek“ a celý traktor tak dosahuje hmotnosti 10 500 kg. Pro přenesení výkonu na podložku může využít pneumatiky o šířce 900 mm a maximální výšce 2170 mm, které poskytují dostatečnou styčnou plochu. Pokud jde o výkon, jdou modely HD trochu proti proudu, protože nemají k dispozici žádné navyšování výkonu. Dvě stě devadesát, respektive 315 koní maximálního výkonu je tak k dispozici i pro klasické polní práce, jako je orba.
Pro ovládání traktoru slouží loketní opěrka SideWinder II s multifunkční pákou a dotykový monitor IntelliView IV. Prodloužené směny uběhnou příjemně nejen díky skvělým novým sedačkám, špičkovému LED osvětlení, ale také dvěma funkcím, které podporují automatizaci. První z nich je ISOBUS 3, jenž umožňuje nejen ovládat závěsný stroj přes monitor traktoru, ale také umožňuje závěsnému stroji ovlivňovat traktor. Ideální využití je například při práci s vysokotlakým lisem, který dokáže při nárůstu zatížení traktor zpomalit a jakmile zatížení pomine, lis si sám traktor zrychlí, aby byl stále vytížený na 100 %.
Druhou funkcí je nová souvraťová automatika, která umožňuje si úkony prováděné na souvrati nahrát tak, jak jste byli zvyklí, ale také je upravovat v monitoru nebo přímo z monitoru zadat bez nutnosti nahrávání.
Traktory T7 měly vždy pevné místo také v dopravě. Modely HD nejsou výjimkou, a tak mají k dispozici systém ABS, který na kluzkých vozovkách zkracuje brzdnou dráhu soupravy a zachovává její ovladatelnost i při intenzivním brzdění, kdy jsou jinak kola plně zablokovaná a souprava se nezadržitelně sune vpřed mimo vozovku. Objednané traktory řady T7 Heavy Duty by měly brzy dorazit. Aktivně budou předvedeny v rámci demo programu či alespoň staticky v Brně na výstavě Techagro 2016.
Výrazným faceliftem prošla také celá řada T7, sjednotil se design traktorů s řadou T8, zlepšil se komfort obsluhy, osvětlení a možnosti automatizace. Se značkou New Holland prostě máte k dispozici všechny nejmodernější technické prvky již od 110 koní jmenovitého výkonu tak, abyste mohli naplno využívat i tu nejmodernější závěsnou techniku.
U řady T8 verze kolová a s polopásovým podvozkem
Další výrazný posun nastal u řady T8, kde mají farmáři k dispozici kromě klasické kolové verze také verzi s polopásovým podvozkem SmartTrax. Nemá cenu představovat všechny výhody pásových řešení, zaměřme se jen na takzvané rozdílové kvality.
T8 SmartTrax je přímo v konstrukční kanceláři stavěný na použití pásového podvozku. Vše je domyšleno do detailu a obecně CNH má dlouhodobé zkušenosti s pásovými podvozky. Pokud si tedy pořídíte T8 SmartTrax, můžete si být jistí, že celé ústrojí je konstruované na výrazně vyšší tahové síly, kterých s pásovým podvozkem traktor dosahuje.
Další ze zajímavých výhod je, že traktory T8 mohou být osazené pásy o různých šířkách. Pokud si tedy vyberete variantu, kde přední pneumatika je stejně široká jako zadní pás, je traktor T8 SmartTrax výborně použitelný také v orbě. Jede pěkně v brázdě a nešlape si po zpracovaném, je to vyzkoušené v praxi a jedenáctiradličný pluh to zvládal velmi dobře. Můžete si volit nejen šířku pásu, ale také rozchod. Jízdou všech strojů ve stejné stopě včetně sklízecí mlátičky šetříte půdu.
I kolové traktory T8 mají výborné tahové vlastnosti, protože mají největší rozvor ve své třídě. S pásovým podvozkem se tahové vlastnosti ještě zlepšují, takže T8.435 v pohodě pracoval s hloubkovým kypřičem o záběru 4,5 m. Pásové traktory jsou často agregované s širokozáběrovými stroji pro zpracování půdy, které pro správné fungování vyžadují vyšší pojezdové rychlosti.
Nerovné pole, vyšší pojezdová rychlost a pásový podvozek, to s člověkem umí pěkně zatřást. Ne však u T8 SmartTrax, kde přední odpružená náprava s pneumatikami pohlcuje hodně otřesů a o zbytek se postará odpružená kabina a sedačka. Jízda po poli je tak velmi komfortní, že ji doporučujeme vyzkoušet.
Přední kola také pomáhají při otáčení na souvrati, takže stroj nehrne půdu, a při překonávání nerovností, kde celá souprava lépe kopíruje terén než klasické dvoupásové řešení. Ostatně i tento stroj bude mít své místo v demo programu, takže si jej budete moci sami vyzkoušet.
Ing. Aleš Petr
AGROTEC a. s.