26.11.2007 | 06:11
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Samojízdný krmný vůz v Oseku u Rokycan

Přísun krmiva v požadované kvalitě i kvantitě by měl být prioritou každého chovatele, který usiluje o vysokou kvalitu mléka. To lze v dnešní době řešit pomocí správně zvoleného krmného vozu. Na našem trhu je jich nepřeberné množství a na uživateli zůstává, jaké provedení mu nejvíce vyhovuje.

Otázku, jaký krmný vůz si pořídit, řešili v loňském roce i v Osecké zemědělské a obchodní společnosti. Nakonec si vybrali samojízdný míchací krmný vůz Seko.

Ze Živitelky rovnou do stáje

Samojízdné Seko Sam 5 500/135 Self pracuje v Oseku u Rokycan již od loňského září. Stroj byl tenkrát vystaven v Českých Budějovicích na výstavě Země živitelka, z ní si ho rovnou přivezli, aby nahradili dříve používaný stroj. Hlavním důvodem pro pořízení nového stroje však bylo přesunutí více než čtyř stovek kusů dojnic do jednoho střediska a vybudování nové velkokapacitní stáje, aby byly eliminovány přejezdy krmným vozem mezi jednotlivými středisky. I tak vůz najezdí při nakládání jednotlivých komponentů, které jsou rozmístěny různě po areálu, více než čtyřicet kilometrů za směnu. Kvůli přejezdům při nakládce vznikají ztrátové časy, které jsou alespoň částečně eliminovány díky transportní rychlosti, která dosahuje 40 km/h. Na to, že nový vůz v kombinaci s novým ustájením je přínosem, přišli v Oseku již během prvních dvou měsíců, ve kterých se jim prokazatelně zvýšila dojivost v průměru o více než 35 procent.

Motor a pojezdové ústrojí

Protože jde o samojízdné provedení, je tento míchací krmný vůz vybaven i vlastním motorem a pojezdovým ústrojím. O pohon se stará kapalinou chlazený, šestiválcový motor Perkins 1104C o objemu 13 l, který dodává výkon 129 kW/179 k při 2200 n/min. Tento výkon pohání trojici hydrogenerátorů, které zásobují tlakovým olejem pracovní části stroje.
Tlakový olej je v první řadě potřeba, aby se vůz mohl pohybovat. Na každé nápravě je namontován jeden hydromotor, který energii dodanou tlakovým olejem přemění na točivý moment a ten je následně přenesen přes samosvorný diferenciál na kola podvozku. Z toho vyplývá, že v případě potřeby může obsluha využít pohonu všech čtyř kol, čímž snadněji zvládne i obtížnější terénní podmínky.

Nabírací a míchací zařízení

Dalším zařízením, které pohání tlakový olej, je 180 cm široká vybírací fréza. Je umístěna vpředu před kabinou řidiče a má celkem 108 řezných nožů. Vzhledem k tomu se dosáhne lepšího řezu a snadnějšího nabrání všech komponentů krmné dávky. S touto frézou je možné nabírat až ve výšce 5,2 m a do materiálu je možné ji zahloubit na 25 až 30 cm.
Na vybírací frézu navazuje středově uložený řetězový dopravník, který je také poháněn hydromotorem. Po něm se odfrézovaný materiál přesouvá do nejdůležitější části každého míchacího krmného vozu, tedy do míchacího zařízení, které je v tomto případě dvoušnekové s horizontálně uloženými šneky, které jsou ještě osazeny 128 noži.
Posledním zařízením, bez kterého by tento vůz nemohl fungovat, je zakládací dopravník, který již tradičně pohání hydromotor. U tohoto krmného vozu není k vykládání použit pryžový pás, ale řetězový dopravník, který vyniká větší odolností a životností. Pokud dojde k poškození, je mnohem snazší a také rychlejší opravit řetěz než pryžový pás. Aby mohl tak na olej náročný stroj bez problémů pracovat i v nejnáročnějších podmínkách, je vybaven olejovou nádrží, která pojme 300 l hydraulického oleje a dostatečně velkým výměníkem, který ohřátý olej dokáže rychle ochladit na požadovanou teplotu.

Názor obsluhy

U obsluhy sklidil nový míchací krmný vůz pochvalu hlavně pro svou snadnou obsluhu a velice dobrou manévrovatelnost proti dříve používaným taženým vozům. Obsluha si také chválí to, že je při nabírání velice dobře vidět na vybírací frézu a tedy může snadno ovlivnit co nabere a co ne. Vybírací fréza má nyní větší výkon a díky tomu jsou komponenty mnohem dříve naloženy. Nezanedbatelnou výhodou pro obsluhu je vypnutí šneků při frézování, což u tažených vozů dříve možné nebylo.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down