28.02.2011 | 06:02
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Se zimní sezónou ve zpětném zrcátku

Jako společnost s ručením omezeným s jediným vlastníkem – městem – funguje podnik Technické služby Vlašim. Navštívili jsme ho v první polovině února, abychom získali podrobnosti o zajímavém stroji, malotraktoru nejen pro komunální služby, ale i pro zahradnické provozy, stavební firmy a drobné zemědělce.

Firma Technické služby Vlašim se zhruba sedmdesáti zaměstnanci a ročním obratem okolo 85 milionů korun zpříjemňuje život asi patnácti tisícům obyvatel středočeského města Vlašim (a několika přidružených obcí) na řece Blanici (vlašimské).
Technické služby Vlašim se věnují svozu bioodpadu, komunálního, nebezpečného a tříděného odpadu, čištění a údržbě komunikací, jejich opravám, výrobě a rozvodu tepla, stará se o veřejnou zeleň, provozují veřejné osvětlení, spravují dva hřbitovy, nabízejí nákladní dopravu, zemní práce a služby montážní plošiny, prodávají písek, drti, kamenivo, technické plyny a motorovou naftu…
S otočným řízením Do firmy jsme ale přijeli především pro uživatelské zkušenosti se strojem využívaným ve městě výhradně pro zimní údržbu chodníků, zejména úzkých, kterých je v našich městech a obcích dost.
Hlavní role se ujal malotraktor Valpadana 1430 HST – REV, tedy s reverzním neboli otočným řízením. Má hydrostatický pohon všech kol (přední lze odpojit), tříválcový motor Perkins s výkonem 19 kW (26,4 k). Dvoustupňová převodovka slouží k volbě přepravního nebo pracovního režimu. Malotraktor se tedy ovládá velice jednoduše prostřednictvím dvou pedálů. Dále je vybaven mechanickou parkovací brzdou a elektrohydraulickou uzávěrkou zadního diferenciálu a vícediskovou automaticky zapínanou uzávěrkou diferenciálu předního. Vpředu i vzadu jsou vývodové hřídele, stejně tak hydraulické okruhy pro pohon a ovládání nářadí. Ve verzi bez kabiny nechybí sklopný přední a pevný zadní bezpečnostní rám, vytápěná prostorná kabina se sluneční clonou má na silentblocích odpruženou sedačku a dvě přední pracovní světla. Nutné je ale vyzdvihnout především malou průjezdnou šířku, která mírně přesahuje jeden metr.
Radlice i fréza „Malotraktor Valpadana 1430 u nás pracuje druhou zimu. Zakoupili jsme ho na podzim 2009 od pelhřimovské společnosti CIME, jež je výhradním dovozcem této techniky do České republiky. Prioritním nasazením je zimní údržba chodníků, jichž máme na starosti kolem padesáti kilometrů. Stroj využíváme i k očistě dvou náměstí a přilehlých parkovišť o celkové rozloze 11 000 m2,“ prozradil Miloslav Kněžík, který má v Technických službách Vlašim na starosti techniku.
Jako příslušenství si podnik pořídil rovnou hydraulicky natáčecí radlici se šířkou záběru jeden metr od firmy Agrometall a plastový sypač. Pomáhá i sněhová fréza, která odstraňuje zejména bariéry sněhu navršeného po údržbě silnic tak, aby se nevracel sem a tam. Fréza se připojuje k zadnímu závěsu, který unese oproti předním 300 kg dvojnásobek, a hlavně zadní kardanový hřídel přenese vyšší točivý moment nezbytný pro dobrou práci tohoto příslušenství. Zprvu zkoušeli ve Vlašimi zametací kartáč, který používali při menší sněhové nadílce, ale kvůli riziku poškození parkujících vozidel byli nuceni od tohoto nasazení upustit.
„Plastový sypač jsme zvolili hlavně kvůli zamezení korozi. V loňském roce jsme sypali pouze solí a všechno probíhalo bez problémů. Letos jsme byli z ekonomických důvodů nuceni přimíchávat do soli těžkou kamennou drť, a tím se začaly z plastu vytrhávat šrouby. Pro příští sezónu si proto pořídíme sypač z nerezu,“ poznamenal Miloslav Kněžík a pokračoval: „Tady si dovolím mírnou odbočku. Vzhledem ke zrušení skladu soli na Benešovsku jsme byli tuto, už tak drahou surovinu nuceni vozit mnohdy až z Německa a zvýšené náklady jsme kompenzovali přimícháváním právě kamenné drti do solí.“
Obsluha bez výhrad Z úhlu pohledu bezprostředních uživatelů se k malotraktoru Valpadana 1430 unisono vyjádřili Bohuslav Josef a Jan Nusl, tedy duo, které se za jeho volantem střídá: „Oba jsme poměrně těžké váhy, a tak oceňujeme prostornou a pohodlnou kabinu s nastavitelným sloupkem řízení a odpruženou sedačkou. Z hlediska obsluhy je třeba zdůraznit jednoduchost pojezdu prostřednictvím dvou pedálů, aniž bychom museli používat brzdu. Také umístění dalších ovládacích prvků je přehledné a ergonomické. K tomu přistupuje výkonné topení. A s průjezdnou šířkou něco přes metr se traktor vejde téměř všude. V uplynulých dvou náročných zimách odpracoval téměř 400 motohodin a až na drobné problémy s pojistkami a uvolněním předních čepů řízení vlivem častých nájezdů na chodníky jsme s ním naprosto spokojeni.“
Nyní ve Vlašimi uvažují o dalším uplatnění stroje, aby si na sebe vydělával pokud možno po celý rok. Výrobce nabízí žací ústrojí, mulčovač, příkopové vyžínací rameno, nakladač a mnoho dalších aplikací. „V garáži stárne technika stejně, jako by jezdila. Pro nadcházející sezónu si pořídíme vlek a traktor budeme využívat při údržbě hřbitovů, dopravního značení a odvozu odpadu při ošetřování zeleně. U činností, pro které jsou třeba dva pracovníci, jsme omezeni kabinou pro jednoho. Bohužel, zatím nemůžeme mulčovat, což by bylo ekonomicky výhodnější, ale zeleň sekáme se sběrem, protože obyvatelé města požadují rekreační trávníky, na kterých si mohou posedět či poležet, aniž by se ušpinili od trávy,“ doplnil si na závěr Miloslav Kněžík.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down