Účelem palivové soustavy je zajistit dodávku paliva do spalovacího prostoru ve správném množství a správném čase. U vznětových motorů používaných u sklízecích mlátiček se palivo vstřikuje do válců na konci kompresního zdvihu. K zapálení paliva dochází horkým vzduchem zahřátým pří stlačení.
Palivová soustava sklízecí mlátičky E 516 má nádrž paliva na 400 l nafty vybavenou nalévacím otvorem se sítem, výpustným kohoutem a stavoznakem. Sací trubka ústí nade dnem, proto posledních asi 5 l nafty nelze vyčerpat. Nafta teče přes uzávěr, hrubý čistič a první dopravní čerpadlo umístěné na vstřikovacím čerpadle (obr. 1) blíže regulátoru do vyrovnávací nádobky (obr. 2). Z nádobky dopravuje naftu druhé dopravní čerpadlo přes jemný čistič s papírovou vložkou (obr. 3) do vstřikovacího čerpadla.
Odvzdušnění palivové soustavy stroje je z tohoto důvodu poněkud složitější. Nejprve se musí uvolnit odvzdušňovací šroub na vyrovnávací nádobce a poté prvním dopravním čerpadlem načerpat nafta. Jakmile se vyrovnávací nádobka (obr. 2) naplní, uvolní se odvzdušňovací šrouby na čističi (obr. 3) a na vstřikovacím čerpadle (obr. 1). Pak se musí čerpat oběma čerpadly tak, aby se nevyprázdnila vyrovnávací nádobka.
V letním období se spalovací motor stroje E 516 spouští následujícím způsobem.
1) Páka dodávky paliva se nastaví na maximální otáčky. Na vstřikovacím čerpadle se vytáhne táhlový vypínač přidávače paliva (obr. 4) a pootočí se doleva. Páka dodávky paliva v kabině se vrátí do polohy 1200 ot.min-1. Přidávač se po spuštění motoru automaticky vrátí do původní polohy.
2) Pozor, páka ovládající pojezdový mechanismus musí být v neutrální poloze, jinak se stroj rozjede. Motor se spouští pouze v poloze páky pro dodávku paliva nastavené na 1200 ot.min-1.
3) Zapne se hlavní vypínač elektrického proudu a zkontroluje se, zda svítí všechny kontrolky.
4) Po delším odstavení stroje se protáčí motorem bez dodávky paliva tak dlouho, až zhasne kontrolka tlaku oleje. Teprve potom se zvýší dodávka paliva (páka na 1200 ot.min-1).
5) Nenaskočí-li motor okamžitě, je třeba spouštění opakovat, nejvýše 3 x 15 sekund s pauzou 2 minuty. Poté je nutná přestávka asi 10 minut. Motor se po nastartování prohřeje asi po 3 minutách a pak lze zvyšovat jeho otáčky.
Při spouštění motoru za teploty nižší než + 5 0C je postup obdobný. Před vlastním startováním se však motor žhaví po dobu asi 10 s. Spínač žhavení je v poloze 1. Po nastartování se spínač žhavení otočí do polohy 2. Jakmile motor dosáhne rovnoměrného běhu, vrátí se spínač žhavení zpět na 0.
V dalším pokračování seriálu bude věnována pozornost seřízení vstřikovačů a nastavení vstřiku.
František Kumhála